Københavns Kommune er ved at miste tålmodigheden med Intervare A/S, der leverer dagligvarer til borgere, som ikke selv kan klare de daglige indkøb. Intervare ejer onlinesupermarkedet Nemlig.com.
Nu har firmaet fået en sidste advarsel. Senest den 3. september 2021 skal Intervare A/S sikre, at chaufførerne får den løn, de har til gode, og at der bliver rettet op på en række kritisable arbejdsforhold. Sker det ikke, vil det få konsekvenser – i form af eksempelvis bod, tilbageholdelse af vederlag eller i yderste konsekvens ophævelse af kontrakten, oplyser Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune.
Det er sidste udkald for Intervare A/S til at rette op på forholdene og give medarbejderne den løn, de har krav på.
Lars Weiss (S), overborgmester Københavns Kommune
– Vi vil ikke acceptere, at mennesker, der løser opgaver for Københavns Kommune, bliver udnyttet til at arbejde under forhold, som er langt under standard på det danske arbejdsmarked og til en alt for lav løn. Det er sidste udkald for Intervare A/S til at rette op på forholdene og give medarbejderne den løn, de har krav på, siger overborgmester Lars Weiss (S).
Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping har foretaget en grundig undersøgelse af de ansatte chaufførers løn- og arbejdsforhold i perioden januar-marts 2021, og indsatsteamets kontrolrapport vidner om omfattende problemer.
Ifølge rapporten er chaufførerne i gennemsnit blevet underbetalt med 11.000 kroner per person per måned i den undersøgte periode. I alt er de seks chauffører tilsammen blevet snydt for 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge i kontrolperioden. Dertil kommer manglende løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
Samtidig har chaufførerne reelt ikke haft mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge, ligesom de risikerer sanktioner i form af eksempelvis bøder, hvis de har fravær fra arbejde eller er forsinkede, oplyser Økonomiforvaltningen.
Intervare: Chaufførerne er selvstændige
Alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området. Det gælder også underleverandører, fremgår det af kommunens arbejdsklausul, som Intervare A/S har skrevet under på.
– Intervare blev stiftet i 2000 og ejes af stifter og administrerende direktør Stefan Plenge med en andel på 29 procent. De resterende 71 procent ejes af forretningsmand Anders Holch Povlsen.
– Intervare er moderselskab for Nemlig.com.
– Intervare tilbyder levering af dagligvarer til borgere visiteret til indkøbshjælp og samarbejder med næsten halvdelen af landets kommuner, således også Københavns Kommune.
– Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping har i sommeren 2021 gennemført dybdegående interviews med Intervares seks chauffører, der betjener kommunen, og har gennemført heldags kontrolbesøg i samtlige varebiler for at indsamle data om chaufførernes arbejdsforhold.
– Det sker som opfølgning på en tidligere undersøgelse, der viste, at Intervare underbetaler de pågældende chauffører, som heller ikke har mulighed for at afholde ferie.
– I alt mangler de seks chauffører ifølge kommunens kontrolrapport at få tilsammen 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge i kontrolperioden fra januar-marts 2021. Dertil kommer manglende løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
– Københavns Kommune udvider endvidere kontrollen til at gælde hele kontraktperioden fra maj 2017 til august 2021.
– Intervare A/S hævder, at chaufførerne hver især er ’selvstændige erhvervsdrivende’ med eget CVR-nummer og dermed ikke er omfattet af Københavns Kommunes arbejdsklausul. Kommunen lægger vægt på, at modellen i praksis fungerer som om, at chaufførerne var ansat hos Intervare A/S, og at arbejdsklausulen derfor gælder.
– Arbejdsklausulen stiller krav om, at alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området. Dette gælder også underleverandører. Det skriver alle leverandører under på, når de indgår kontrakt med Københavns Kommune.
Intervares kommercielle direktør Mikkel Pilemand tager i en pressemeddelelse afstand fra kommunens påstande i sagen. Han afviser også, at der skulle være sket brud på den arbejdsklausul, firmaet har indgået med Københavns Kommune.
– Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til lønmodtagerbegrebet, idet vi – og i øvrigt en række andre kommuner – er af den klare opfattelse, at der er tale om selvstændige transportfirmaer, hvorfor arbejdsklausulen ikke finder anvendelse, udtaler Mikkel Pilemand.
Han mener, at der er orden i arbejdsforholdene hos de selvstændige transportfirmaer, som varetager transporten af dagligvarer.
Udvider kontrollen
Københavns Kommune har besluttet at udvide kontrollen af forholdene i Intervare A/S til at gælde hele perioden fra maj 2017 til august 2021, som var den oprindelige kontrakts løbetid. Dermed kan det beløb, som Intervare A/S skylder sine chauffører, potentielt vokse til flere millioner kroner.
Det er Københavns Kommunes Socialforvaltning og Sundheds- og Omsorgsforvaltning, der har indgået kontrakten med Intervare A/S. Forvaltningens presseafdeling oplyser til Arbejderen, at kontrakten er blevet forlænget frem til udgangen af maj 2022.
Det er også Socialforvaltningen og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, der skal beslutte, hvilke sanktioner Intervare A/S skal mødes med, hvis virksomheden ikke imødekommer kommunens krav inden fristen.
Ud over efterbetaling af løn til de pågældende chauffører for de tre måneder, der er undersøgt, skal Intervare efterfølgende dokumentere det over for kommunen. Intervare A/S skal også redegøre for, hvordan virksomheden fremadrettet vil sikre chaufførerne en ordentlig løn, der matcher den mest almindelige overenskomst på området.
Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) er ved at have opbrugt sin tålmodighed.
– Nu må Intervare tage sig sammen og betale de penge, de skylder chaufførerne. De lever åbenlyst ikke op til den kontrakt, de har med Københavns Kommune, og det skal de få bragt i orden nu. De medarbejdere, som vi samarbejder med, skal have en ordentlig behandling og en ordentlig løn. Og ellers må vi annullere kontrakten, siger sundheds- og omsorgsborgmesteren.
Dialog uden resultat
Kommunen har siden foråret løbende været i dialog med Intervare A/S, men alligevel har det ikke ført til bedre forhold for chaufførerne, oplyser Økonomiforvaltningen.
Arbejderen har spurgt overborgmester Lars Weiss, hvorfor kommunen har været så længe om at få en rapport om forholdene færdig, og hvorfor kommunen først nu reagerer på misforholdene hos den private aktør?
– Jeg ser på sagen med stor alvor. Det allervigtigste for mig er, at alle chaufførerne får den løn, de har ret til. Derfor har vi brugt sommeren på at lave en omfattende kontrol, så vi kan få afdækket det fulde omfang af Intervares løndumping, udtaler Lars Weiss og uddyber:
– Samtidig har vi over en længere periode brugt vores kontrakt til at finde en løsning med Intervare, men det er desværre endnu ikke lykkedes. Det mener jeg, er den rigtige vej at gå, for havde vi bare kappet alle bånd til Intervare og opsagt kontrakten med det samme, ville vi reelt også have opgivet muligheden for hjælpe chaufførerne.
Vil kommunen selv hjemtage opgaven?
Den 3. september vil det vise sig, om sagen falder på plads. Alternativt kan kommunen enten hyre et nyt privat firma til at levere dagligvarer til borgere, som ikke selv kan klare de daglige indkøb, eller hjemtage opgaven og selv stå for det.
Arbejderen har spurgt, om problemerne med Intervare A/S kan få politikerne til at beslutte, at opgaven med at levere dagligvarer til de her borgere skal varetages af kommunen?
Arbejderen vil også gerne vide, om sagen med Intervare giver kommunen anledning til at stramme op på arbejdsklausulen om, at arbejde for kommunen skal udføres på løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten?
Endelig vil Arbejderen gerne vide, om indsatstemaet mod social dumping allerede nu kan sige, om Intervare har snydt sine chauffører ud over i den periode, der allerede er undersøgt?
Kommunen har lovet at vende tilbage med svar i denne uge.
Læs også
Brutale arbejdsforhold som dem hos Nemlig.com er konsekvens af bevidst strategi
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.