I dag kan det blive afgjort, om Intervare A/S skal fortsætte med at levere dagligvarer til københavnske borgere, som ikke selv kan klare de daglige indkøb.
Den 3. september er nemlig den deadline, som Københavns Kommune har givet firmaet – der står bag datterselskabet nemlig.com – til at dokumentere, at firmaets chauffører får den løn, de har til gode, og at der bliver rettet op på en række kritisable arbejdsforhold.
Kravene til Intervare A/S kom i kølvandet på en kontrolrapport fra Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping. I rapporten kan man læse, at chaufførerne i gennemsnit er blevet underbetalt med 11.000 kroner per person per måned i perioden januar-marts 2021. I alt er seks chauffører tilsammen blevet snydt for 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge i kontrolperioden. Dertil kommer manglende løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
Samtidig har chaufførerne reelt ikke haft mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge, ligesom de risikerer sanktioner i form af eksempelvis bøder, hvis de har fravær fra arbejde eller er forsinkede, oplyser kommunens Økonomiforvaltning.
Muligheden for at forlænge kontrakten med Intervare A/S i yderligere et år benyttes således ikke.
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune
Det er Københavns Kommunes Socialforvaltning og Sundheds- og Omsorgsforvaltning, der har indgået kontrakten med Intervare A/S, og også den der skal beslutte, hvilke sanktioner Intervare A/S skal mødes med, hvis virksomheden ikke imødekommer kommunens krav inden deadline i dag. Kommunen kan bryde kontrakten, udstede en bod eller tilbageholde vederlag til virksomheden.
Den nugældende kontrakten med dagligvareleverandøren blev indgået for perioden 1. maj 2017 til 30. april 2021 med mulighed for forlængelse i op til to gange et år. Forvaltningen forlængede i august 2020 kontrakten med et år, så den løber til 30. april 2022.
– Intervare blev stiftet i 2000 og ejes af stifter og administrerende direktør Stefan Plenge med en andel på 29 procent. De resterende 71 procent ejes af forretningsmand Anders Holch Povlsen.
– Intervare er moderselskab for Nemlig.com.
– Intervare tilbyder levering af dagligvarer til borgere visiteret til indkøbshjælp og samarbejder med næsten halvdelen af landets kommuner, således også Københavns Kommune.
– Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping har i sommeren 2021 gennemført dybdegående interviews med Intervares seks chauffører, der betjener kommunen, og har gennemført heldags kontrolbesøg i samtlige varebiler for at indsamle data om chaufførernes arbejdsforhold.
– Det sker som opfølgning på en tidligere undersøgelse, der viste, at Intervare underbetaler de pågældende chauffører, som heller ikke har mulighed for at afholde ferie.
– I alt mangler de seks chauffører ifølge kommunens kontrolrapport at få tilsammen 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge i kontrolperioden fra januar-marts 2021. Dertil kommer manglende løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
– Københavns Kommune udvider endvidere kontrollen til at gælde hele kontraktperioden fra maj 2017 til august 2021.
– Intervare A/S hævder, at chaufførerne hver især er ’selvstændige erhvervsdrivende’ med eget CVR-nummer og dermed ikke er omfattet af Københavns Kommunes arbejdsklausul. Kommunen lægger vægt på, at modellen i praksis fungerer som om, at chaufførerne var ansat hos Intervare A/S, og at arbejdsklausulen derfor gælder.
– Arbejdsklausulen stiller krav om, at alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området. Dette gælder også underleverandører. Det skriver alle leverandører under på, når de indgår kontrakt med Københavns Kommune.
I en mail til Arbejderen oplyser Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, at det imidlertid er afgjort, at kontrakten ikke bliver forlænget yderligere:
“Forvaltningen er p.t. i gang med at udarbejde udbudsmateriale, så opgaven sendes i udbud hen over efteråret, og en ny aftale implementeres pr. 1. maj 2022. Muligheden for at forlænge kontrakten med Intervare A/S i yderligere et år benyttes således ikke.”
Arbejderen har spurgt Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, om problemerne med Intervare A/S kan få politikerne til at beslutte, at opgaven med at levere dagligvarer til de her borgere fremover skal varetages af kommunen – det vil sige, at chaufførerne ansættes direkte af forvaltningen?
Til det svarer forvaltningen, at man i første omgang afventer, hvad der kommer fra Intervare A/S i dag:
“Først derefter vil de politiske udvalg på baggrund af indstilling fra CSR-enheden tage stilling til, hvad der skal ske med dagligvarelevering i kommunen fremover. Det er derfor for tidligt at sige noget om, hvilke overvejelser politikerne måtte gøre sig i sagen.”
Læs også
Københavns Kommune har hånden på det røde kort til Intervare A/S
Alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området. Det gælder også underleverandører, fremgår det af kommunens arbejdsklausul, som Intervare A/S har skrevet under på.
Spørgsmålet er så, om sagen med Intervare A/S giver kommunen anledning til at stramme op på arbejdsklausulerne?
Da arbejdsklausulerne er politisk vedtaget, forudsætter det også en politisk beslutning, hvis der skal ske en generel ændring af klausulen.
“Men Københavns Kommune undersøger mulighederne for at skærpe kravene til løn- og arbejdsvilkår, næste gang kontrakten om levering af dagligvarer til visiterede borgere kommer i udbud. Den nye kontrakt skal senest træde i kraft i maj 2022”, skriver Økonomiforvaltningen i en mail til Arbejderen.
Flere kunder på vippen
Kommunens indsatsteam mod social dumping vil på baggrund af den dokumentation, som Intervare A/S skal indlevere senest i dag, foretage beregninger af, om de grove brud på løn- og arbejdsforhold i de undersøgte tre måneder, gør sig gældende for hele kontraktperioden. På baggrund af de beregninger skal de københavnske politikere tage endelig stilling til, hvem der fremover skal levere dagligvare til borgerne.
Københavns Kommune er ikke den eneste, der overvejer samarbejdet med Intervare A/S.
Frederikssund, Ballerup, Furesø og Egedal Kommune vil tage stilling til, om de fortsat skal benytte Intervare som leverandør, når de har set resultatet af den undersøgelse af Intervare-chaufførernes arbejdsforhold, som Københavns Kommune er i gang med. Det skriver Altinget, der har spurgt i alt 22 kommuner i Region Hovedstaden, om de har et samarbejde med Intervare, og om de har gennemført en undersøgelse af chaufførernes arbejdsvilkår.
Direktør afviser lønsnyd
Intervares kommercielle direktør Mikkel Pilemand har tidligere taget afstand fra Københavns Kommunes påstande i sagen. Han afviser også, at der skulle være sket brud på den arbejdsklausul, firmaet har indgået med kommunen.
– Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til lønmodtagerbegrebet, idet vi – og i øvrigt en række andre kommuner – er af den klare opfattelse, at der er tale om selvstændige transportfirmaer, hvorfor arbejdsklausulen ikke finder anvendelse, udtaler Mikkel Pilemand.
Han mener, at der er orden i arbejdsforholdene hos de selvstændige transportfirmaer, som varetager transporten af dagligvarer.
Læs også
Nemlig.com og den falske frihed
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.