Hvidovre Kommune skal udarbejde klare retningslinjer og nedskrevne regler for at rette op på og sikre et godt arbejdsmiljø i kommunens affaldsafdeling.
Det anbefaler advokatfirmaet Horten, der har undersøgt en klage over dårligt arbejdsmiljø, som fagforeningen 3F har indgivet på vegne af de ansatte i Hvidovre Affald & Ressource.
– Vi har som arbejdsgiver et ansvar for at sikre klare retningslinjer for arbejdet i Hvidovre Kommune, og det ansvar har vi ikke løftet godt nok for medarbejdere og ledere i Affald og Ressource. Det retter vi op på nu og følger rapportens anbefalinger, siger kommunaldirektør Jakob Thune i en pressemeddelelse.
Forholdene på arbejdspladsen og et – ifølge skraldemændene – anspændt forhold til en konstitueret driftsleder kulminerede i marts måned med en ugelang strejke. Under strejken fortalte flere af skraldemændene til Arbejderen om et presset arbejdsmiljø præget af chikane, overvågning og krænkelser. Det viste sig blandt andet i et sygefravær, som til tider var på 25 procent og enkelte gange endda helt oppe på 40-45 procent.
Artiklen fortsætter……
Læs også
Ugelang strejke er slut, men problemerne med elendigt arbejdsmiljø er uløste
“Advokaten har ikke fundet grundlag for medarbejdernes beskyldninger om, at den konstituerede ledelse forfølger, chikanerer, mobber, bagtaler eller udsætter medarbejdere for personlig hetz”, skriver kommunen videre i pressemeddelelsen, der fortsætter:
“Enkelte af de øvrige rejste kritikpunkter har til gengæld været berettigede, ligesom det kritiseres, at tre klager indgivet til kommunens whistleblowerordning ikke er blevet screenet tilstrækkeligt hurtigt. Men generelt konkluderes det, at den konstituerede ledelse ikke har været hovedårsagen til konfliktens opståen.”
Det får Dorthe Isager, faglig sekretær og næstformand i den offentlige gruppe i 3F Københavns Chauffører & Vestegnen, på banen.
– Så må jeg indrømme, at jeg spørger mig selv, om de overhovedet har hørt, hvad medarbejderne har sagt, siger hun til Arbejderen.
Dorthe Isager har været tæt involveret i sagen. Tilbage i november 2023 sender hun en bekymringsskrivelse til borgmesteren – og fremsender den igen i februar 2024. Den 11. marts følger hun op med et klageskrift til hele byrådet indeholdende 28 punkter, der alle handler om arbejdsmiljøet.
Henvendelserne tilsammen får kommunen til at sætte gang i advokatundersøgelsen for at afdække, hvorvidt kritikken af ledelsen er berettiget.
Gå på slankekur
Fagbladet 3F nævner flere eksempler. Blandt andet fortæller en af skraldemændene, at driftslederen bad ham gå på slankekur og bruge slankemidlet Wegovy for egen regning, fordi han ikke tømte nok skraldespande, og at hans skralderute af den grund ikke gav nok overskud.
– Medarbejderne har rigeligt med eksempler, der underbygger deres kritik. Et eksempel, hvor driftslederen spørger en af skraldemændene, hvornår hans gravide kone revner, har borgmesteren endda kommenteret i den lokale presse og kaldt upassende, lyder det fra Dorthe Isager.
Hun har også fået fortalt, at hun er blevet kaldt lidt af hvert af den nu tidligere driftsleder. For noget er der kommet ud af advokatundersøgelsen.
– Driftslederen er blevet degraderet til driftassistent og har også fået en skriftlig advarsel. Jeg tænker da, at kommunen har været nødt til at reagere med en handling på medarbejdernes oplevelser. Det viser for mig at se, at der er hold i medarbejdernes kritik.
Når det er sagt, så ærgrer det hende, at kommunen fortsætter med at antyde, at det er intern knas mellem skraldemændene, der er årsag til det dårlige arbejdsmiljø.
I kommunens pressemeddelelse står der: “Rapporten fra Horten peger også på, at medarbejdergruppen er meget splittet, og at normerne for almindelig adfærd på en arbejdsplads er blevet tilsidesat som en del af konflikten. Det har ført til en hård tone og en igangværende kamp på og om arbejdspladsen, hvilket har haft en negativ indvirkning på det psykiske arbejdsmiljø og resulteret i et højt sygefravær.”
– Til det vil jeg bare sige, at jeg her på mit kontor har underskrifter fra 29 skraldemænd ud af 34 aktive i marken på, at man ingen tillid har til ledelsen.
Har søgt aktindsigt
Dorthe Isager synes, at kommunens pressemeddelelse er meget selektiv og tyder på, at der er plukket i advokatundersøgelsens konklusioner. Derfor har hun søgt om aktindsigt, som hun er blevet lovet i næste uge. Den ser hun frem til med spænding.
– Meget i den her proces burde have været anderledes. Kommunen kunne have taget bekymringsbrevet, som de modtog i november, alvorligt. I stedet har medarbejderne i den grad mødt modvilje fra kommunens side, og der har ikke været det fornødne fokus på at få den her konflikt løst.
For at sikre et godt afsæt for det videre arbejde med arbejdsmiljøet overtager den nye Vej og Park-chef, Thomas Dyhr, midlertidigt den daglige ledelse af afdelingen.
– Den nye Vej og Park-chef gør det godt. Nu ser jeg frem til, at der kommer ro på den arbejdsplads. Det fortjener alle, slutter Dorthe Isager.
Advokatwatch skriver, at Horten står til at “score i omegnen af en halv million kroner” for at lave undersøgelsen for Hvidovre Kommune.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.