DSB-ansatte under industriens overenskomst nedlagde onsdag morgen arbejdet for at gå til fagligt møde, hvilket gik ud over S-tog og fjerntrafikken.
Det er lokoførere på rangerområdet og stationspersonale i hovedstadsområdet, der har nedlagt arbejdet, men ifølge Arbejderens oplysninger har også DSB-ansatte i Aarhus holdt fagligt møde.
– Vi har nedlagt arbejdet, fordi vi ikke vil finde os i den diktatoriske måde, som DSB behandler os medarbejdere på, siger en kilde til Arbejderen.
DSB har bare smidt deres forslag om lønstigninger på 2,38 procent på bordet og sagt, at det er, hvad
Strejkende DSB-ansat
de vil give.
Han ønsker at være anonym, da DSB har ry for at slå ned på ansatte, der udtaler sig kritisk om forholdene. Arbejderen er bekendt med kildens navn.
– Vi har haft to lokale lønforhandlinger – eller rettere – DSB har bare smidt deres forslag om lønstigninger på 2,38 procent på bordet og sagt, at det er, hvad de vil give. De har ikke engang kigget på det, vores forhandlere er kommet med, og der har ikke været reelle forhandlinger.
Øger uligheden
Udspillet fra ledelsen, der svarer til en lønstigning på cirka 3,90 kroner i timen, indfrier ikke forventningerne fra de strejkende. For det første vil ledelsens foreslåede lønstigning øge forskellen mellem de lavest og højest lønnede. Dernæst lever den foreslåede lønstigning ikke op til forventningerne efter de toårige overenskomster, der blev vedtaget i foråret. De indeholdt centralt aftalte lønstigninger svarende til fire procent, mens de sidste to tredjedele af lønstigningen skulle sikres gennem lokale forhandlinger på den enkelte virksomhed.
– Alle får mindst fire procent mere med i lønposen, og det kommer vel at mærke oven i de lønstigninger, man aftaler ved forhandlingerne på virksomhederne, sagde Claus Jensen, formand for det faglige forhandlingsfællesskab i CO-industri, da industriens overenskomstforlig blev præsenteret ved et pressemøde.
Mads Andersen, næstformand i CO-industri, supplerede:
– Vi har en klar forventning om, at den tilbageholdenhed, vi har set de seneste år med den lokale løndannelse på virksomhederne, nu bliver stoppet.
– Det sker så ikke i DSB, kommer det tørt fra Arbejderens kilde.
Lokoførerne på rangerområdet og stationsbetjentene har krævet mindst seks kroner mere i timen.
“Når vi satte dette som et minimum, er det fordi, at DSB søger at lægge mere og mere arbejde over på os stationsbetjente, og det er arbejde, der tidligere er udført af henholdsvis togførere og lokomotivførere,” kan man læse i et indlæg skrevet af Dan Kirchhoff, der er områdegruppeformand.
Svar fra DSB: Strejken er overenskomststridig
Arbejderen har henvendt sig til DSB med en række spørgsmål og for en kommentar til situationen. Spørgsmålene bliver der ikke svaret på, men DSB’s forhandlingschef, Poul Gemzøe-Enemark, skriver følgende i en mail:
“Det er korrekt, at der her til morgen har været overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i forbindelse med lokale lønforhandlinger. Hos DSB stiller vi os uforstående overfor, at man ulovligt vælger at nedlægge arbejdet. De næste dage vil vi tage rundt og orientere de berørte medarbejdere om de løndrøftelser, der har været.”
I løbet af onsdag eftermiddag nedlagde stationsbetjente og håndværkere i Taastrup arbejdet, og ifølge Arbejderens oplysninger kan der i de kommende dage forekomme arbejdsnedlæggelser på skiftende arbejdspladser.
I en pressemeddelelse undskylder de strejkende for de gener, som passagererne måtte have haft. Og de håber, at DSB i fremtiden vil være mere “reelle og imødekommende og ikke tvinge os til yderligere tiltag.”
Læs også
Hvor realistisk er det, at de tillidsvalgte i industrien henter reallønsfaldet hjem ved lokale forhandlinger?
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.