Københavnerne behøver ikke at pumpe cyklen eller pudse vandresko eller støvler i dag.
De buschauffører, der tirsdag morgen nedlagde arbejdet og gik til fagligt møde, har genoptaget arbejdet.
Det gjorde de faktisk allerede tirsdag sidst på dagen – efter et fællesmøde i Arbejdsretten.
– Chaufførerne blev pålagt at genoptage arbejdet. Og gjorde de det inden kl. 16.30, ville ingen af dem skulle betale bod for den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse, fortalte Henrik Nyeland, faglig sekretær i Transportgruppen ved 3F Københavns Chauffører & Vestegnen, til Arbejderen
Strejken blev udløst af flere ting blandt andet utilfredshed med ledelsen, vagtplanerne og forslaget til ny overenskomst indgået mellem 3F og DI, der betyder længere arbejdsdage.
Utilfredsheden med den nye tre-årige overenskomst retter sig ikke mindst mod den del, der betyder, at chaufførernes betalte pauser forsvinder fra den 1. marts 2026. Buschauffører, der hidtil har haft 20 minutters betalt pause, får en ekstra lønstigning på 4,25 procent. Det svarer til cirka 1.400 kroner mere om måneden.
Chauffører, der hidtil har haft 40 minutters betalt pause, får en ekstra lønstigning på 9,9 procent, svarende til en betaling på mindst 2.800 kroner mere om måneden.
Vreden over at få den ugentlige arbejdstid forlænget med 3 timer og 20 minutter har ikke lagt sig, selvom chaufførerne nu er tilbage bag rattet.
Fredag den 21. marts får buschauffører på en rutebus mulighed for at stille spørgsmål til 3F’s chefforhandler Kim Poder, når han deltager i et stormøde i chaufførernes fagforening.
Inden længe får chaufførerne – i lighed med alle andre medlemmer af de overenskomstbærende fagforeninger -mulighed for at stemme ja eller nej til den nye tre-årige overenskomst.
Læs også
Buschauffører strejker. De er utilfredse med den nye overenskomst, der giver dem længere arbejdsdage
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.