300 polske betonarbejdere ved Femern Link Contractors (FLC) nedlagde tirsdag morgen den 28. juni arbejdet. I stedet for at møde op på deres arbejdsplads stillede de sig op foran FLC’s administrationsbygning.
– Folkene er utilfredse med, at de i to måneder ikke har fået udbetalt den lønstigning, som de har aftalt med ledelsen, fortæller Bjarne Jensen, næstformand i 3F Lolland, til Arbejderen og fortsætter:
– Det har ulmet et stykke tid, og vi har haft på fornemmelsen, at noget var under opsejling.
Næstformanden er ikke selv på øen, men fortæller, at der fra morgenstunden har været repræsentanter fra fagforeningen på stedet for at opfordre arbejderne til at gå i arbejde.
– Der har været forhandlinger om lønregulering og arbejdstid, og der skulle være aftalt en lønstigning på en tier mere i timen. De skulle være udbetalt med virkning fra 1. maj, så det er da en del penge, folkene har til gode, lyder det fra Bjarne Jensen.
- I april 2009 blev Femern A/S udpeget af transportministeren til at gennemføre forberedelser, undersøgelser og projektering af en fast forbindelse over Femern Bælt.
- Den 28. april 2015 vedtog Folketinget forslaget til anlægslov for den faste forbindelse over Femern Bælt og de danske landanlæg. Loven indebærer, at de statsejede selskaber Femern A/S og A/S Femern Landanlæg får bemyndigelse til at anlægge og drive en fast forbindelse over Femern Bælt henholdsvis de tilhørende landanlæg i Danmark.
- Femern A/S er en del af Sund & Bælt Holding A/S, som ejes 100 procent af det danske Transportministerium. Sund & Bælt Holding A/S er også ansvarlig for den faste forbindelse over Storebælt.
- Femern A/S har hovedkvarter i København. Derudover har selskabet kontorer i Burg (på øen Fehmarn) og Rødbyhavn.
Kilde: Femern.com
De polske arbejdere er sammen med flere hundrede andre ansat til at binde jern og støbe en fabriksbygning på størrelse med 277 fodboldbaner. I bygningen skal de 89 elementer produceres, som kommer til at forbinde Rødbyhavn og Puttgarden med en 18 kilometer lang tunnel.
Ud over fabriksbygningen har FLC også til opgave at opføre Femern Bælt-tunnelen og portalbygningerne på begge sider af Femern Bælt samt den by i Rødbyhavn, der skal huse størstedelen af tunnelarbejderne.
De strejkende vil ikke alene have den lønstigning, som er aftalt med firmaet. De vil ikke nøjes med en timeløn på omkring 140 kroner, men kræver ifølge Rasmus Pedersen, der er teamleder på Femern-indsatsen for 3F Lolland, at få 185 kroner i timen som deres danske kollegaer i FLC.
Statsprojekt uden overenskomst
Det er ikke første gang, der er problemer på det gigantiske projekt budgetteret til 55,1 milliarder kroner.
Tilbage i september 2020 gennemførte de lokale fagforeninger demonstration i Rødbyhavn, fordi det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC) ikke ville tegne overenskomst.
Fagforeningerne havde været tæt på at sikre overenskomst, men FBC sprang fra på målstregen, angiveligt fordi fagforeningerne ikke ville imødekomme nogle ret vidtgående krav til afvigelse af arbejdstidsreglerne. Den hollandske arbejdsgivere krævede, at folkene skulle knokle 12 timer om dagen 28 døgn i træk.
Læs også
Den sag endte med, at FBC underskrev overenskomst, og at der blev aftalt en forsøgsordning med arbejdstiden, der indebar, arbejdsdagene stadig er af 12 timers varighed inklusiv to timers betalt pause, men højest 12 dage i træk.
Bjarne Jensen ved, at der arbejdes på højtryk for at løse den aktuelle konflikt, og han håber på en hurtig løsning.
På Facebook kan man se, at hovedindgangen til FLC’s byggeplads er blokeret af de strejkende, så der ikke kommer materialer ind på pladsen.
Arbejderen har henvendt sig til FLC for svar på en række spørgsmål, men de er endnu ikke vendt tilbage.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.