Igen tordner fagforening og myndigheder mod sociale bedragere. Denne gang er det arbejderens bedste ven, fagforeningen 3F, som er ude med riven. 166 danskere er snuppet i lufthavnen på vej på ferie eller på vej hjem – på offentlige ydelser.
Var der tale om jobparate eller aktivitetsparate? Det er faktisk vigtig viden. Jobparate er raske personer, som kan varetage et job på det ordinære arbejdsmarked.
Aktivitetsparate er personer, som er syge eller handicappede i et omfang, så de ikke kan blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. Det kan også være personer, som har traumer igennem livet, ar på kroppen, lav intelligens, er født i forkert krop, vansiring af udseende med mere.
Det er hermed af speciel vigtig viden, om de sociale bedragere har modtaget juridisk vejledning, da de søgte offentlig ydelse. Hvad gør jeg, hvis jeg skal holde ferie? Må jeg rejse udenlands? Dette er ikke paratviden for de fleste.
3F har også vejledningspligt. Måske er det den manglende vejledning, som er årsag til, at nogle få borgere er kommet i klemme med myndighederne ude i lufthavnen.
Var det etniske danskere eller indvandrere, som ikke har forstået det danske sprog?
Myndighederne har faktisk pligt til sikre sig, at borgerne har fået vejledning, og at borgerne har forstået den vejledning, de har modtaget. Har borgere uden kendskab til det danske sprog modtaget tilbud om tolkning, da de blev vejledt?
Har de sociale bedragere overhovedet begået noget ulovligt, hvis de enten ikke har fået den lovpligtige vejledning, eller hvis den vejledning, de har modtaget, ikke er forstået? Ombudsmanden skriver således.
Formålet med myndighedernes vejledningspligt er at imødekomme borgernes informationsbehov og undgå, at borgerne på grund af fejl, uvidenhed eller misforståelser udsættes for retstab.
En myndighed skal i nødvendigt omfang yde vejledning og bistand til personer, der henvender sig om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Det følger af forvaltningslovens § 7, stk. 1.
Det antages, at en myndighed har pligt til at vejlede en borger, som myndigheden er i forbindelse med, selv om borgeren ikke direkte eller indirekte har bedt om vejledning, men hvor det fremstår som naturligt og relevant at give borgeren vejledning. Det gælder blandt andet i tilfælde, hvor myndighedens svar eller handlemåde ellers kan virke vildledende. Det gælder også, når borgeren på en urimelig måde kan blive fastlåst eller miste en rettighed, hvis myndigheden ikke vejleder om forhold, som borgeren ikke synes at være bekendt med.
3F kunne gå foran, hvis de ville
Der kunne 3F og myndighederne gå foran og på udbetalingsbilag til borgeren, som modtager offentlig ydelse på lige fod med en almindelig lønseddel, anføre om, hvor mange feriedage man har til gode, og samtidig anføre for eksempel: Husk, der er regler ved rejse ud af landet. Men nej, man snupper den billigste model – og gør absolut intet. Ankestyrelsen har offentliggjort en principafgørelse vedrørende vejledningspligt.
I foreningen Jobcentrets Ofre har jurist Mikael Hertig foretaget en undersøgelse omkring vejledning fra jobcenter. Her svarer cirka 85 procent af brugerne, at de ikke føler, at jobcenter har vejledt ordentligt. Holder tallene stik i virkeligheden?
Hvorfor skulle de ikke det? Og stjerneskuddet på forsiden af medierne er selv startet af 3F, en organisation som burde gå foran og undlade den slags overskrifter i eget blad.
3F har også vejledningspligt. Måske er det den manglende vejledning, som er årsag til, at nogle få borgere er kommet i klemme med myndighederne ude i lufthavnen.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.