faktisk har rabatten til hybriderne medført mere co2 fra privatbilismen, for den har medført at rigtig mange mennesker har fået råd til endnu større biler, og at nogle flere har fået råd til overhovedet at have en bil, altså har rabatten bidraget til både flere og større biler på vejene,
og helt uden at der er kommet flere lavemissionsbiler, og egentlig er det ret logisk at en teknologi som er udviklet som en løsning på luftforureningen i byerne ikke nødvendigvis er klimavenlig, faktisk var de første hybrider mere co2 skadelige end rene fossilbiler, fordi der jo er et ekstra tab af effektivitet når en ineffektiv forbrændingsmotor oplader et batteri, som så efterfølgende driver en elmotor på turen tilbage igennem byområdet, tabet sker i generatoren, dernæst i batteriet som kræver mere energi til opladning end det leverer tilbage ved afladning, og til sidst i elmotoren, jeg kender ikke de præcise tal men et estimat er at der tabes 2+10+2% ekstra og måske mere, og der tabes mindst 1+10+1% ekstra, da batteriet er klart den største synder på 10%, ( og kun når batteriet er nyt ! senere er tabet større )
man har så lavet ekstra opladning med energien fra nedbremsning som i visse situationer kan kompensere for energitabet ( især ved bykørsel ) da teknologien kun kan fungere når bilen kan drives med el, og ikke er en mulighed uden batteri+elmotor, og dertil er der jo opladning fra elnettet i plugin hybriderne som også kan give en co2 besparelse, og dermed kan en plugin hybrid være lige så klimavenlig som en alm diesel/benzin bil, men rabatten har altså kun øget udledningen, ikke nedsat den.
Enhedslisten har sammen med regeringen og støttepartierne SF og RV justeret på aftalen om “Grøn omstilling af vejtransporten” fra december 2020. Udgangspunktet var Enhedslistens og støttepartiernes krav om en hurtig udfasning af rabatterne for hybridbiler, idet vi – i lighed med EU – ikke anser hybridbiler for at være grønne.
Der er imidlertid ikke ændret på forholdene for hybridbilerne, som derfor fortsat opnår store rabatter i afgiftssystemet.
Det er beklageligt, at først og fremmest regeringen ikke ville være med til at ændre på rabatterne, som hybridbilerne i øjeblikket opnår. Hybridbiler er – med det kørselsmønster bilisterne udviser – ikke grønne og opnår helt uberettiget store rabatter ved køb.
En skuffende omgang i forhold til udgangspunktet om at udfase rabatterne for hybridbiler.
De ændringer for fri bil-ordningen, vi har opnået i forhandlingerne, hvor hybridbilerne beskattes hårdere, og beskatningen af elbiler lempes, er sammen med skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalt opladning på arbejdspladsen naturligvis skridt i den rigtige retning. Men det er marginalt og har ingen betydning for C02-udledningen fra bilparken.
Vi er selvfølgeligt glade for, at vi i forhandlingerne også fik presset igennem, at der afsættes en pulje til opsætning af ladestandere i almene boligafdelinger og andelsboligforeninger.
Ligesom det lykkedes at få det såkaldte “pit-stop” – genbesøg af hele aftalen om grøn omstilling af vejtransporten – fremrykket til 1. kvartal af 2023.
Men alt i alt en skuffende omgang i forhold til udgangspunktet om at udfase rabatterne for hybridbiler.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.