Der er behov for en samfundsøkonomisk konsekvensvurdering
8. august 2023
Åbent brev til transportminister Thomas Danielsen
Kære Thomas Danielsen
Med dette brev vil vi opfordre til, at du anmoder Vejdirektoratet om at foretage en konsolideringsberegning med den nye Grønne Mobilitetsmodel (GMM) af den fremtidige trafik ved Aalborg omfattende:
1. En forbindelse over Egholm.
2. En udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør og blandt andet en ny forbindelse til Vadum/Jammerbugt.
Vi er informeret om, at der fra lokale organisationer vil kunne ydes et beløb på op mod 100.000 kroner til gennemførelsen af disse beregninger.
Vi håber, du er enig i, at der er behov for at verificere trafikberegningen fra VVM2021 for en 3. Limfjordsforbindelse. Som du sikkert ved, har Vejdirektoratet siden efteråret 2021 yderligere forfinet Landstrafikmodellen (nu Grøn Mobilitetsmodel) på baggrund af tællinger, hvor især kapaciteten af en række veje i byerne er opjusteret – blandt andet i Aalborg. Vi står således med et helt nyt grundlag for en vurdering af, hvilken investering i ny infrastruktur på tværs af Limfjorden, der er den rigtige at vælge.
En vurdering af de trafikale forhold på tværs af Limfjorden skal ske med sigte på år 2040.
Forligskredsen bag infrastrukturaftalen har længe henholdt sig til en gammel trafikberegning (ikke Landstrafikmodellen) foretaget i 2011 som tilstrækkeligt grundlag for beslutning om en motorvej vest om Aalborg, men trafikinvesteringer skal ikke bedømmes på fortiden. De skal bedømmes ud fra en fremtidig udvikling i samfundsøkonomi, byudvikling, transport og miljø. En vurdering af de trafikale forhold på tværs af Limfjorden skal ske med sigte på år 2040. En ny forbindelse skal holde i 100 år.
Indtil nu ved vi:
• En forbindelse over Egholm er bare en omfartsvej vest om Aalborg for trafikken på E39 og har kun ringe betydning for den trafikale betjening af det centrale Aalborg og Aalborg Øst.
• I Limfjordstunnellen vil der med en Egholmforbindelse i 2030 fortsat være trængsel morgen og eftermiddag på niveau med situationen i 2015. Omkring år 2040 vil trængslen nå det niveau, vi kender i dag.
• Med en Egholmforbindelse vil der ved Limfjordstunnellen fortsat være op mod 20 politiregistrerede trafikuheld om året samt op mod 100 hændelser – hændelser som medfører lukning af vejbaner, trængsel og kødannelse.
Der savnes et opdateret grundlag til sammenligning mellem de to relevante alternativer: En motorvej vest om Aalborg og en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør. Som Vejdirektoratet så rigtigt skriver i et ministersvar, “er det vanskelig at sætte objektivt op, når det ene alternativ aldrig har været gennem skitseprojektering, trafikberegninger og miljøvurdering”.
Som transportminister bør du arbejde for, at Vejdirektoratet får mulighed for at gøre sit arbejde ordentligt. Der er lokalt vilje til at medfinansiere en konsolideringsberegning af trafikken omkring Aalborg med den nye Grønne Mobilitetsmodel. Vi tror på, at du og Folketinget – ligesom vi – ønsker aktuel viden som grundlag for store infrastrukturbeslutninger.
Offentligheden, skatteyderne, har krav på fakta og viden, som kan kvalificere debatten og en kommende beslutning. Derfor, giv de dygtige folk i Vejdirektoratet til opgave at skabe et opdateret grundlag for en beslutning om etablering af en 3. Limfjordsforbindelse. Vi medvirker gerne.
Med venlig hilsen
Anker Lohmann-Hansen (anker@lohmann-hansen.dk) og Kaj A. Jørgensen (kaj@inetdata.dk)
Om forfatterne:
Anker Lohmann-Hansen, civilingeniør, lektor emer. ved AAU i trafik- og byplanlægning.
Kaj A. Jørgensen, akademiingeniør, lektor emer. ved AAU Institut for Produktion.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.