Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Klaus-Henrik Andreasen

FOTO: Klaus-Henrik Andreasen

EU-klimapolitik med den tunge ende nedad

Mens Sydeuropa kæmper med de sociale konsekvenser af høje energipriser, har EU-kommissionen fundet en måde at gøre det endnu værre på.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Hvis det skal lykkes at bremse de værste klimaforandringer, står vi over for store ændringer i samfundsøkonomien og over for en kamp om, hvordan regningen skal betales og af hvem.

Klimaretfærdighed handler ikke kun om, hvilke lande på kloden der skal betale den største del af regningen, men også om, hvilke samfundsgrupper der skal stå mest for skud.

Svaret ligger lige for: Det skal dem, der sviner mest, og dem der har mest, de mest velhavende, dem med langt det største forbrug. Også fordi at hvis klimaregningen havner hos de fattigste, kan hele øvelsen blive undermineret. Det mest markante sociale oprør i Europa i de seneste år var De Gule Veste i Frankrig, der begyndte som en protest mod højere benzinpriser, og skulle noget lignende ske i større skala, vil den politiske højrefløj ikke tøve med at udnytte det. Og så kan klimakampen ende i skakmat i mange år.

Derfor skal klimatiltag også vejes på deres sociale effekt og indrettes, så de rigtige betaler mest, og det skal stå lysende klart, hvordan finansiering, tilskud og afgifter hænger socialt forsvarligt sammen.

EU’s grønne pagt

Det er så overhovedet ikke den vej, EU-kommissionen er gået med deres “grønne aftale”, European Green Deal (eller “Den europæiske grønne pagt”). Et udspil om bygninger og transport, der diskuteres i denne tid i EU-institutionerne, vender den tunge ende nedad, måske lige dér, hvor det kan gøre mest ondt. Det handler om energirenovering og transport.

Bor man for eksempel i dårligt isoleret byggeri, bliver det dyrt. Tilsvarende med transport: Kører man i en gammel dieselbil, kommer der en pæn ekstraregning.

Det har undret mig, siden European Green Deal først blev offentliggjort i december 2019, at EU-kommissionen raskt væk kunne sætte sig for at gennemføre store projekter i hele Unionen og ikke svare ordentlig på, hvor pengene skal komme fra.

Især var det påfaldende, at kommissærerne kunne beslutte at, der skal iværksættes en “renoveringsbølge” af offentlige og private bygninger, og ikke sige det mindste om, hvordan den bølge skal betales. Især når man husker, at EU har nogle budgetregler, der lægger hindringer i vejen for store offentlige investeringer, især når medlemslandene er forgældede – og det er de fleste takket være pandemien.

Men tilbage i juni stod det klart, hvordan pengene skal findes: Folk skal selv betale for renovering af de huse, de bruger. Det skal ifølge Kommissionen ske ved, at bygninger og transport lempes ind i ordningen for emissionshandel. Der skal så fastsættes standarder for, hvor meget fossil energi der forbrændes for (især) at opvarme bygninger, og er udledningen af drivhusgasser for høj, skal der betales. Er den lav, kan der sælges emissionstilladelser på markedet.

Bor man for eksempel i dårligt isoleret byggeri, bliver det dyrt. Tilsvarende med transport: Kører man i en gammel dieselbil, kommer der en pæn ekstraregning. Er bilen derimod en elbil, kan man rulle uforstyrret videre.

De fattigste rammes mest

Hvis vi tager det fra en ende af, så bruger den fattigste tiendedel af familierne i EU omtrent 10 procent af indkomsten på energi. Den andel bliver større. Og tilsvarende med transport, hvor en høj pris på CO2-kvoter (750 kroner per ton) kan føre til en prisstigning på 25 procent på transport. Det er rigeligt til at skabe politiske dønninger.

Kommissionens forslag kunne næsten ikke være dårligere timet. Kort efter det blev lagt på bordet i sommers, var især det sydlige Europa i svære problemer på energiområdet på grund af høje priser på gas og olie, og den “energifattigdom”, som præger mange dele af for eksempel Spanien, Grækenland og Italien, blev sat på spidsen.

Efter omfattende folkelige protester valgte regeringerne i Spanien og Italien at gribe ind i markedet for energi for at afbøde de værste sociale konsekvenser. I Spanien fjernede regeringen afgifter på energi, i Italien valgte regeringen at støtte de mest udsatte husholdninger økonomisk. I det lys virker det slående, at Kommissionen tror, man uden videre kan udskrive en større regning til alle.

Det skal siges, at Kommissionen også foreslår oprettelsen af en social klimafond, der skal afbøde for de værste skævheder. Det er dog en beskeden pose penge, der er tale om. Man kommer ikke langt med 75 milliarder kroner om året i EU. Det er ovenikøbet kun 25 procent af de indtægter, EU forventer at få af at introducere emissionshandel for transport og bygninger, resten skal gå til det generelle EU-budget, og det vil nok ikke være populært blandt lavindkomstfamilier, der får en ekstraregning.

Som en ekstra komplikation så hviler forslaget på den opfattelse, at man kan skrue et system for emissionshandel sammen på en måde, så det både er effektivt og formålstjenligt. På dét punkt har vi endnu ikke fået syn for sagen. Emissionshandlen på industriområdet har været på plads i EU i 16 år og har foreløbig ikke vist sig effektivt til andet end at skabe smuthuller og fylde penge i lommerne på en række brancher til ingen verdens nytte.

Der har allerede været mange kritiske reaktioner på forslaget om bygninger og transport – også fra regeringsniveau. På den anden sige har for eksempel den danske regering hidtil meldt sig positivt indstillet. Det varer dog et pænt stykke tid, før vi ved noget om, hvilken skæbne EU-kommissionens forslag får.

Det giver tid til at tænke modsvaret ordentligt igennem, og det kunne passende rumme lempelser af EU’s budgetregler, så de hverken stiller sig i vejen for klimakampen eller for social lighed og velfærd – to kampe, som nødvendigvis må gå hånd i hånd.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

35% af 750.000 DKK
263.993 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Kenneth Haar

04. december 2021 | 07:34

Researcher i den lobbykritiske organisation Corporate Europe Observatory


Om Forfatteren ↓

Cand.mag i sociologi og historie. Researcher i den lobbykritiske organisation Corporate Europe Observatory, der holder til i Bruxelles. Var indtil juni 2011 redaktør af magasinet NOTAT.

Om Forfatteren

Cand.mag i sociologi og historie. Researcher i den lobbykritiske organisation Corporate Europe Observatory, der holder til i Bruxelles. Var indtil juni 2011 redaktør af magasinet NOTAT.


Tidligere indlæg ↓

  • En gammel forrykt EU-plan vender tilbage
  • EU-kompasset peger mod deregulering
  • EU-kommissionen åbner for mere social dumping 
Vis alle

Tidligere indlæg

  • En gammel forrykt EU-plan vender tilbage
  • EU-kompasset peger mod deregulering
  • EU-kommissionen åbner for mere social dumping 
Vis alle

REKLAME

Relateret

Udland
Freden er for dyr

Forhandlingerne om fred i Ukraine-krigen viser, at EU og USA har hver sin smertegrænse over for Rusland

6 kommentarer
Udland
Ny rapport

På vej ud over klimakanten

0 kommentarer
Udland
Krig i Ukraine

Forhandlingerne om fred i Ukraine fortsætter – men Ukraines støtter er splittede

7 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Indland
Se billederne

Horserød-Stutthof forening vil have mindeplade for internerede kommunister

0 kommentarer
Arbejderen mener

Langt ude på overdrevet …

0 kommentarer
Indland
En del af en lokal identitet

Fodbold er mere end penge og sejre

2 kommentarer
Kultur
MAD & KULTUR

Brød i nøden af pastamel: #Gaza_bread

0 kommentarer
Kultur
Anmeldelse

Grevinde Danner: En stærk kvinde der turde bryde med konventionerne

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • USA-baser
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop