Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Det haster med den grønne omstilling

Det haster med tiltag, som kan sikre den grønne omstilling, så Danmark kan realisere målet om sænke udslippet af klimagasser med 70 procent i 2030. Men trægheden er enorm, og stærke kræfter modarbejder klimaomstillingen. 
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Det haster altså med klimahandling. Slut med at udskyde nødvendige indgreb. 

Vi hører om det dagligt, forskere og “vismænd” skærer det ud i pap. Og organisationer og NGO’er har præsenteret deres klimahandlingsplaner og kommer løbende med opråb til politikerne. 

Ingen kan være i tvivl om, hvor vi skal hen. Og vi kan ikke bare vælte klimabyrden over på de kommende generationer. Vi skylder dem en grøn, retfærdig fremtid.

Infrastrukturplanen med dens klimaskadelige og naturødelæggende motorvejsprojekter er gyselig. Og oven i hatten fjerner man i anlægslovene borgernes adgang til at klage over anlægsprojekter.

Indsnævret til et dansk perspektiv haster det i den grad med at få sat skub i den grønne omstilling, så vi på samfundsplan kan realisere målet om en 70 procents reduktion af klimagasudledninger i 2030.

Vi kan ændre trafikvaner

Når det kommer til transporten, foreligger der vidensbaserede og gennemarbejdede bud på, hvordan eksisterende mobilitetspraksisser – den måde, som individerne transporterer sig på i forskellige sammenhænge – kan ændres. 

På en policy workshop om energieffektivitet og veje til at nedbringe klimabelastningen fra energiproduktion den 29. november diskuterede vi de virkemidler, der skal til for at skabe helt basale praksisændringer i form af øget kollektiv transport, reduktion af pendling i bil og fremme af gang og cykling. 

Virkemidlerne kan være reform af takstsystemet (kollektiv trafik), dynamisk brug af skatter og afgifter, strategisk byplanlægning, sammentænkt kollektiv transport og udvidelse af cykelinfrastrukturen mellem byer. 

Med et netværk af supercykelstier. Og hvorfor ikke et cykelfradrag? Vi ved jo, at cyklers (inklusive elcykler) CO2-udledning er en tiendedel af elbilers og en 30.-del af fossilbiler.

Og der er virkelig meget at rette op på, for som Christina Nellemann Sørensen er inde på i en debatkommentar i Information den 11. december, så har den massive nedskæring af busdriften i provinsen tvunget mange mennesker til at købe nye biler: Børnefamilier, pensionister og teenageren, som af bitter nød må tage bilen til gymnasiet, når for eksempel Arriva, der sender profitten til Berlin, aflyser morgenafgange på Thybanen.

Tvinges til at anskaffe bil

Danskerne er, som Christina skriver, tossede efter at anskaffe biler. Og umiddelbart giver dytten frihed, frihed til selv at vælge sin destination. 

Men Christina gennemhuller denne frihedsforestilling, for den er jo langt hen ad vejen påtvunget, når alternativet – busserne – er sparet væk. Og den fordufter, friheden, når man sidder fastlåst i køen af frihedsbilister om morgenen og spilder en masse tid.

Men trægheden er enorm. Stærke kræfter modarbejder klimaomstillingen.

Infrastrukturplanen med dens klimaskadelige og naturødelæggende motorvejsprojekter er gyselig. Og oven i hatten fjerner man i anlægslovene borgernes adgang til at klage over anlægsprojekter. 

Det skete i forbindelse med Lynetteholmen-vedtagelsen, og aktuelt har man gjort noget tilsvarende i lovudkastet vedrørende motorvej i Egholmlinjen ved Aalborg. Borgernes protester og indsigelser er ubelejlige for magthaverne. Derfor skal de ignoreres.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

73% af 750.000 DKK
549.026 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

17. december 2021 | 06:39

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker
  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker
  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
Vis alle

REKLAME

Relateret

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Læserbrev

Klar støtte til Palæstina i regionsvalgkampen

0 kommentarer
Indland
Landet rundt

Øget uligeløn, nødråb fra lærere og mindre retssikkerhed for psykisk syge

0 kommentarer
Indland
Rapport afslører

Forskellen mellem de rigeste og fattigste danskeres CO2-udledninger vokser

0 kommentarer
Indland
Nyhedskommentar

Regeringen nedlægger Danmarks Evalueringsinstitut

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Hvordan kan man til lokalvalg stemme på partier, der har svigtet på nationalt plan?

1 kommentar
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • KV25
  • Palæstina
  • EU-formandskab 2025
  • USA-baser
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop