at elbilen aldrig kan gøre privatbilismen bæredygtig eller etisk forsvarlig er et faktum, men der er jo rigtig mange andre produkter som kræver batterier, problemet er altså ikke bare elbilen men også det øvrige overforbrug som nye mobiltelefoner, tablets, robotplæneklippere og en perlerække af ganske overflødige produkter, som de fleste køber fordi de er tilgængelige, og fordi vi har alt alt for mange penge at bruge,
men grunden til at mange tror at elbilen ( og faktisk også hybridbilen ) er et godt miljørigtigt produkt, er jo at pengemagten foregøgler os at man godt kan leve med privatbilisme og vild overflod generelt, og alligevel være “miljøbevidst”
men fakta er at det aldrig bliver muligt, så vi simulerer ansvarlighed imens vi ufortrødent fortsætter med at ødelægge vores klode, og så fuck alle fremtidige generationer og naturen, det er ikke vores problem vel ?
Efter at have læst Bengt Karlssons artikel i ÅBO Stories forstår jeg nu fuldt ud, hvilke uoprettelige skader produktionen af batterier til elbiler forårsager både natur og mennesker og især børn.
Et bilbatteri til elbilen vejer cirka 500 kilo, volumen er på størrelse med en kuffert. Den indeholder 12 kilo lithium, 30 kilo nikkel, 20 kilo mangan, 15 kilo kobolt, 100 kilo kobber, 200 kilo aluminium (produktionen er ekstremt elektrisk lukket), stål og plast. Der er 6.831 lithiumceller indeni.
Hvordan kan man med god samvittighed påstå, at dette er bedre for miljøet end fossildrevne biler?
Det burde være bekymrende, at alle disse giftige komponenter kommer fra minedrift. For at lave et bilbatteri skal man forarbejde 10 tons salt for at producere lithium, 15 tons malm til kobolten, 2 tons malm til nikkel og 12 tons malmkobber. I alt graves 200 tons jord op til et enkelt batteri.
Sygdomme og børnearbejde findes bag 68 procent af verdens kobolt, og en betydelig del af et batteri kommer fra Congo.
Deres miner har ingen forureningskontrol, og de beskæftiger børn, der dør af at håndtere dette giftige materiale.
Skal vi tælle alle disse syge børn som en del af udgifterne til en elbil?
Hvordan kan man med god samvittighed påstå, at dette er bedre for miljøet end fossildrevne biler? Er der overhovedet nogen, der har regnet med en elbil versus en fossildrevet bil? Det skulle være næsten barnligt nemt at foretage en næsten korrekt vurdering.
Noget efterforskning/evaluering får vi aldrig at se. Elbilen er så godt som den gigantiske flopvindstyrke uimodståelig. Ikke som en funktion, men som en politisk flagermus. Det virker, fordi manglende efterforskning resulterer i, at politik altid vinder. Ikke fordi du har ret, men fordi det er opportunistisk, og at det følger narrativet.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.