Det danske rederi Mærsk er fortsat med at sejle våben fra USA til Israel.
Sejladserne er foregået i perioden september 2023 til september 2024. I gennemsnit et skib om ugen. Skibene er sejlet fra USA til den spanske havn Algeciras – selvom Spanien allerede i maj måned i år indførte et forbud mod at transportere våben til Israel under det igangværende folkemord.
Hvis vi skal se en forandring og få stoppet våbentransporterne, så må vi skabe et massivt folkeligt og aktivistisk pres.
Jean Christensen, Mask Off Maersk Danmark
Det fremgår af en ny rapport, som den internationale kampagne Mask Off Maersk netop har færdiggjort. Rapporten dokumenterer transport via en række Mærsk-ejede skibe, der alle er tilknyttede Maritime Security Program (MSP). MSP er et program under det amerikanske forsvarsministerium, hvor privatejede skibe står til rådighed for transport året ud.
MSP sørger for transporter af våben og våbendele fra fabrikker i USA. Rapporten dokumenterer, at de Mærsk-ejede skibe har transporteret alt, lige fra dele til pansrede køretøjer, militære lastbiler og fly til en stor mængde ikke-specificeret gods til den israelske hær.
Benægter alt
Mærsk har gennem lang tid erklæret, at deres rederi ikke sejler “militære våben eller eksplosiver“. Men de omfattende lister i rapporten dokumenterer noget andet. Eksplosiver fremgår ikke eksplicit. Men det gør vitale dele til de granater, hvor selve eksplosiverne kun er en mindre del.
Det samme gør sig gældende med motorer og reservedele til pansrede køretøjer og militære lastbiler. Andre forsendelser til det israelske militær er betegnet som dele til fly eller droner. Derfor er det ikke fyldestgørende, når Mærsk erklærer, at de ikke sejler militære våben eller eksplosiver.
En stor del af lasten på de mange transporter er opgivet som diplomatisk last. En del er opgivet som uden for kategori. Men uanset hemmeligholdelsen er modtageren i samtlige tilfælde det israelske militær. Den samlede vægt for de mange forsendelser er på mange tusinde tons.
Spanien afviser skibe
Spanien, hvor havnen Algeciras har fungeret som transit, indførte tilbage i maj måned en våbenembargo mod Israel. Nu har de spanske myndigheder nedlagt forbud mod en række navngive Mærsk-skibe. De er alle indregistrerede i Maersk Line Ltd, den amerikanske del af Mærsk, og er alle benævnt ved navn i rapporten.
To af de benævnte skibe, Maersk Denver og Maersk Saltaire, blev den 9. november, efter rapporten udkom, nægtet adgang i Spanien. De er nu på vej til Marokko, oplyser netmediet Marine Insight. De spanske myndigheder har strammet op på embargoen, efter at rapporten blev offentliggjort, så den også omfatter dele til våbensystemer.
– Det er vores opfattelse, at Spanien har valgt at ændre på deres kriterier og nu nægter adgang til skibe, der transporterer noget relateret til militæret, enten til eller fra Israel, selvom sådan last altså er lovlig, siger en talsperson fra Mærsk til den israelske avis Times of Israel.
Danske aktivister tager kampen op
I København og Aarhus har aktivister tilsluttet sig den internationale kampagne i Mask Off Maersk siden i sommers. Det internationale hovedkvarter for rederigiganten ligger på Esplanaden i København, der også har været mål for en række demonstrationer, happenings og blokader det sidste års tid. Alt sammen i protest mod dansk støtte til Israels folkemord.
– Det, vi har set, er, at for staten og virksomhederne så kommer økonomiske eller geopolitiske interesser langt foran moral, internationale konventioner, international ret og nogen som helst form for menneskelighed. Hvis vi skal se en forandring og få stoppet våbentransporterne, så må vi skabe et massivt folkeligt og aktivistisk pres – ellers sker der intet, siger Jean Christensen fra Mask Off Maersk Danmark til Arbejderen.
Aktivister fra kampagnen holdt sidste uge et møde i København om den kommende tids strategi. I et stykke tid har aktivisterne haft vanskeligt ved at finde konkret dokumentation for omfanget og indholdet af Mærsks forsyninger til det israelske militær, selvom de overordnede rammer var velkendte. Med den nye rapport er der ingen tvivl tilbage.
– Først og fremmest har vi kigget på Mærsk som virksomhed, og hvilke vinkler man kan bruge for at lægge et pres på Mærsk for at stoppe våbentransporterne. Mærsk er jo en økonomisk gigant, men selv våbentransportdelen er kun en lille del af deres portefølje. Så hvis man kan begynde at ramme dem på pengepungen, så kan det være, de udviser “rettidig omhu” og stopper, når det begynder at gøre ondt i økonomien andre steder, siger Jean Christensen.
Han fortsætter:
– Hvis man har lyst til at deltage i kampagnen, så kan man kontakte os og finde ud af, hvilken arbejdsgruppe man kunne have lyst til at være en del af. Lige nu har vi en aktivistgruppe, en SoMe-gruppe, researchgruppe, mediegruppe og en netværksgruppe.
Lørdag den 30. november holder en repræsentant fra kampagnen tale ved den ugentlige Palæstina-demonstration i København, der går fra Amagertorv klokken 14 og ender foran Mærsks hovedkvarter på Esplanaden.
Nysgerrige aktivister vil have mulighed for at møde kampagnen bagefter.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.