Natten mellem den 6. og 7. april 1990 udbrød der brand om bord på færgen Scandinavian Star, da den var på vej fra Oslo til Frederikshavn. Branden var påsat, og 159 passagerer og besætningsmedlemmer døde i katastrofen.
Siden da har pårørende til de mange døde kæmpet for at få afdækket årsagerne til branden og ansvaret for, at det kunne gå så galt.
En taskforce nedsat af regeringen retter nu efter godt to års undersøgelse en skarp kritik af Søfartsstyrelsen.
Manglende kontrol
Søfartsstyrelsen bliver kritiseret for ikke at have gennemført en såkaldt havnestatskontrol af færgen. En kontrol der ville have afsløret, at færgen sejlede med en ny, utrænet og mindre besætning end påkrævet, samt at der ikke havde været afholdt båd- og brandøvelser.
“Det ser ud til, at der cementerede sig en forståelse i Søfartsstyrelsen af, at styrelsen ikke havde pligt til at sørge for, at en passagerfærge, der var under renovering, havde ny besætning og skulle gå i fast rutefart fra dansk havn, blev kontrolleret inden første afgang med passagerer”, konstaterer taskforcen.
– Branden på Scandinavian Star var en forfærdelig og ufattelig tragisk hændelse. Familier har mistet kære og i mere end en generation levet med savn og traumer. Nu har den uvildige taskforce afleveret sin redegørelse, som blandt andet rejser kritikpunkter af Søfartsstyrelsens kontrol af skibet. Regeringen vil nu gennemgå redegørelsen og se, hvad taskforcens konklusioner giver anledning til, sagde erhvervsminister Morten Bødskov, da taskforcen offentliggjorde sit arbejde.
Det har været chokerende læsning at få dokumenteret, hvordan de ansvarlige myndigheder ikke bare har svigtet, men også forsøgt at dække over deres svigt mod bedre vidende.
Søren Søndergaard, Enhedslisten
En havnestatskontrol ville have ført til udbedring af skaderne, men ville sandsynligvis ikke have forhindret ildspåsættelserne, vurderer eksperterne bag rapporten.
“Men det ville med til sikkerhed grænsende sandsynlighed have reduceret katastrofens omfang og givet passagererne bedre overlevelseschancer”, konkluderer de.
Med i taskforcen er juraprofessor Kristina Siig, forsvarsadvokat Peter Giersing, forsvarsadvokat og tidligere anklager Jakob Buch-Jepsen samt tidligere politikommissær og efterforskningsleder Ove Pedersen.
– Med undersøgelsen står det nu klart, at hvis de danske myndigheder havde udført deres tilsynspligt, så var skibet aldrig blevet sat i drift i så dårlig stand. Dermed står det også klart, at enten ville skibet ikke have været i drift på mordnatten, eller i det mindste ville de ombordværende have haft væsentligt bedre chance for overlevelse, end de fik den skæbnesvangre nat, fanget om bord på det fejlbehæftede skib. Det må være en bitter besked at modtage for de tusindvis af efterladte, at deres kære kunne have været i live, hvis myndighederne havde levet op til deres ansvar. Et sådant svigt er efter min mening klart ansvarspådragende, siger Søren Søndergaard, medlem af Folketinget for Enhedslisten.
Han har fulgt sagen i mange år og været medlem af Folketingets følgegruppe til undersøgelsen.
Brud på sandhedspligten
Taskforcen kritiserer også Søfartsstyrelsen for efter branden ikke at have givet korrekte oplysninger til den ansvarlige minister, Folketinget og offentligheden.
Styrelsen lukkede øjnene for, at den kunne befinde sig i en interessekonflikt, efter at det såkaldte Granskningsudvalg i 1991, året efter katastrofen, udtalte kritik.
“Taskforcen har i sin behandling af Søfartsstyrelsens rolle som forvaltningsmyndighed konstateret en række situationer, hvor Søfartsstyrelsen udtaler sig om eller er involveret i sagsbehandling om forhold, hvor styrelsen er inhabil, uden at styrelsen har trukket sig fra sagsbehandlingen eller gjort opmærksom på problemet med sin egen habilitet”, står der i rapporten.
Taskforcen konstaterer videre, at den har konstateret, at Søfartsstyrelsen “kommunikerer i strid med de instrukser om sandhedspligten, som gælder for styrelsen og dens embedsfolk.”
– Det har været chokerende læsning at få dokumenteret, hvordan de ansvarlige myndigheder ikke bare har svigtet, men også forsøgt at dække over deres svigt mod bedre vidende. Det bliver bestemt ikke bedre af, at denne vildledning har stået på i årtier og har omfattet både embedsfolk og ministre – fra bund til top. Med alle de misvisende og direkte forkerte svar, som jeg og andre har fået på spørgsmål i Folketinget, har jeg længe haft en mistanke, men at det skulle være så grelt, havde jeg ikke forventet. Det må derfor helt klart få et efterspil i forhold til at undgå, at noget lignende sker igen, erklærer Søren Søndergaard.
Han beklager dybt, at selve forbrydelsen med brandpåsættelsen og motivet bag aldrig er blevet opklaret og heller ikke bliver det med taskforcens redegørelse.
– Derfor er den sørgelige sandhed, at vi stadig står med en uopklaret mordbrand – den største forbrydelse i Skandinavien siden Anden Verdenskrig – hvor 159 mennesker mistede livet, og hvor tusinder blev traumatiseret. En sådan forbrydelse forældes aldrig, men må altid søges opklaret, mener Søren Søndergaard.
Stævning af Søfartsstyrelsen
Advokat Mads Pramming indgav sidste år en stævning af Søfartsstyrelsen på vegne af 45 overlevende og pårørende til personer, der døde i forbindelse med branden på Scandinavian Star. Efter stævningen afviste Kammeradvokaten, der repræsenterer staten, at Søfartsstyrelsen kunne drages til ansvar.
Den 18. september blev der gennemført en høring på Christiansborg om redegørelsens konklusioner. Her var pårørende, politikere, journalister og andre inviteret med.
Morten Bødskov forklarede på høringen, at regeringen nu vil bede Kammeradvokaten om en vurdering af, hvordan taskforcens redegørelse “påvirker de verserende sager” som for eksempel stævningen fra Mads Pramming.
Søren Søndergaard spurgte på høringen ind til, om Morten Bødskov ikke mener, at der på baggrund af taskforcens redegørelse skal gives en undskyldning og en erstatning til de efterladte.
Ministeren svarede, at det var noget af det, der nu skulle ses nærmere på.
Det kom i øvrigt frem på høringen, at taskforcen har haft problemer med at få de nødvendige oplysninger fra Erhvervsministeriet.
3F Sømændene har gennem hele forløbet været dybt engageret i opklaringen af katastrofen.
“Nu afventes de politiske reaktioner på Taskforce Scandinavian Stars konklusioner. Det står dog klart, at der er behov for at overveje ændringer i Søfartsstyrelsens struktur, så myndigheden ikke længere fører tilsyn med sine egne beslutninger og handlinger – eller manglen på samme. De lovbrud, der er blevet skjult i 30 år, må ikke gentages”, skriver fagforeningen på sin hjemmeside.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.