Onsdag vedtog FOA’s hovedbestyrelse at varsle sympatikonflikt til støtte for 3F’s konflikt mod Nemlig.com og deres moderselskab. Sympatikonflikten træder i kraft den 15. august 2021.
– 3F kæmper en vigtig kamp. Og har anmodet FOA om sympatikonflikt for en række faggrupper til støtte for deres sag. Det kald svarer FOA naturligvis, siger Mona Striib, forbundsformand for FOA.
Siden den 4. juni har aktivister fra 3F aktioneret foran Nemlig.com i Brøndby med krav om, at chaufførerne får overenskomst.
3F kæmper en vigtig kamp. Og har anmodet FOA om sympatikonflikt. Det kald svarer FOA naturligvis.
Mona Striib, forbundsformand, FOA
Nemlig.com fralægger sig ansvaret med argumentet om, at chaufførerne er ansat af selvstændige vognmænd, der arbejder som underleverandører for virksomheden.
3F har derfor udvidet konflikten med en sympatikonflikt mod Nemlig.com og deres moderselskab. Det er den konflikt, fagforbundet FOA nu tilslutter sig efter anmodning fra 3F.
- Nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked. Det er et aktieselskab, der blev stiftet i 2010.
- På regnskabet fra 2019/2020 havde firmaet en omsætning på 2,1 milliarder kroner. Det er en vækst på 45 procent. For første gang viste regnskabet overskud på driften.
- Hovedaktionæren i Nemlig.com er Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen. Hans formue er det sidste år steget med 50 milliarder kroner til 82,6 milliarder kroner. På Forbes’ liste over de rigeste i verden er Holch Povlsen i dag den højst placerede dansker.
- Nemlig.com er datterselskab af Intervare, der har aftaler med 40 af landets kommuner om at levere dagligvarer til ældre, syge og mennesker med handicap.
- Der arbejder omkring 1400 på Nemlig.coms lager i Brøndby. Her pakkes dagligvarer til kunder over hele landet.
- Nemlig.com er ved at bygge et lager på over 30.000 kvadratmeter i Årslev i udkanten af Aarhus. Det forventes færdigt i løbet af 2022. Planen er, at der skal arbejde op mod 1000 på lageret, der skal levere varer til Jylland og Fyn.
Kilder: Nemlig.com, Politiken, Berlingske, Wikipedia
Nægter at modtage varer
Sympatikonflikten betyder helt konkret, at FOA-medlemmer i kommuner og regioner vil nægte at modtage varer, der kommer med biler fra Nemlig.com.
Sympatikonflikten omfatter de områder, hvor 3F og FOA har fælles overenskomster. Det drejer sig eksempelvis om serviceassistenter og serviceassistentelever, omsorgs- og pædagogmedhjælpere samt pædagogiske assistenter ansat i kommuner og regioner.
Ifølge Fagbladet 3F vil konflikten få konsekvenser på sygehusene.
Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, glæder sig over, at der er opbakning fra en samlet fagbevægelse til konflikten mod Nemlig.com.
– Vi kan på ingen måde acceptere de meget ringe forhold, som chaufførerne arbejder under. Det, som Nemlig.com gør, kan jo også brede sig til andre områder og skal stoppes. Lige nu ser jeg et Nemlig.com, der bliver mere og mere isoleret, siger Jan Villadsen til Fagbladet.
Elendige arbejdsforhold
Både Fagbladet 3F og Politiken har indgående beskrevet de vilkår, som chaufførerne arbejder under.
- Den 20. marts 2021 afslører Politiken, at chauffører, der kører for Nemlig.com, arbejder under et voldsomt tidspres og straffes med store bøder for forsinkelser og fejl. Mange arbejder 15 timer i døgnet, og har flere måneders arbejde uden fridage.
- Nemlig.com erkender, at der findes et bødesystem, men forsvarer sig med, at chaufførerne ikke er ansat af dem, men af selvstændige vognmænd, og at bøderne ikke er tiltænkt chaufførerne.
- Den 9. april 2021 afslører Politiken, at arbejderne på Nemlig.coms lager i Brøndby også arbejder under voldsomt tidspres og overvågning. Nuværende og tidligere ansatte fortæller, at de har mellem 9 og 15 sekunder til at hente en vare. Stort set alle på lageret har udenlandsk baggrund, mange er på deltid og presses til at tage overarbejde og droppe ferien. Nemlig.com afviser kritikken og henviser blandt andet til, at de har overenskomst med 3F.
- De kommende dage kan Fagbladet 3F fortælle, hvordan overvågningen er sat i system på lageret, og at Nemlig.com har tidligere militærfolk ansat som indpiskere.
- Efterfølgende har flere kommuner besluttet at boykotte Nemlig.com. Det gælder blandt andre Albertslund og Odense.
- Den 12. april starter 3F og Nemlig.com et forhandlingsforløb, der ender i slutningen af april uden resultat.
- 3F sender i slutningen af april første konfliktvarsel til 137 vognmænd, der kører varer ud for Nemlig.com, for at få chaufførerne overenskomstdækket. Omkring 10 procent af brevene kommer retur med besked om “ubekendt efter adressen”. Andre vognmænd har adresse hos spillehaller, frisører, byggepladser og så videre. 13 vognmænd har meldt tilbage, at de ikke forstår konfliktvarslet. De mener, at de er chauffører og ikke vognmænd.
Kilder: Politiken og 3F Fagbladet
Chaufførerne får bøder, hvis ikke varerne leveres til tiden, og de har lange arbejdsdage, mange gange op til 12 timer om dagen og ofte alle ugens syv dage.
– Hvis jeg bliver forsinket på ruten, får jeg en bøde fra Nemlig.com, som jeg har oplevet kan være på op til 2000 kroner. Og hvis jeg leverer en kasse til den forkerte kunde, skal jeg betale indholdet af kassen. Jeg tjener omkring 700 kroner på en hel arbejdsdag, og det er stressende hele tiden at vide, at jeg kan miste flere penge, end jeg tjener, hvis jeg laver en fejl, har en chauffør udtalt til Politiken.
Det er de forhold, 3F vil have ændret. Derfor forsøger 3F nu – sammen med de øvrige medlemsforbund i Fagbevægelsens Hovedorganisation – at opnå overenskomster med de 137 vognmænd, som kører med varer for Nemlig.com.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.