Hverdagens oversete helte
SOSU'er er en glemt og overset gruppe. Der er brug for at styrke uddannelsen på erhvervsskolerne og ude i kommuner og regioner – hellere i dag end i morgen.I et samfund, som det vi lever i, er der behov for mange helte, både dem vi ser til hverdag, og dem vi overser. Ja oftest er det de oversete, der er de vigtigste for, at du og jeg har en god hverdag. De måske mest oversete er SOSU-assistenter og -hjælpere, som til daglig løfter en vigtig opgave i at sikre vores allesammens sundhed. Men de er en glemt gruppe i både debatten og systemet, det på trods af at vi kommer til at mangle 16.000 SOSU’er i 2030.
I 2017 arbejdede der omkring 114.300 SOSU-assistenter og -hjælpere i Danmark. Det betyder, at SOSU’erne kommer til at mangle 15 procent af deres kollegaer i 2030, og det vil ikke hjælpe på hverken kvaliteten eller hastigheden, som mange allerede i dag brokker sig over ikke er i top. Hvis vi ikke får stoppet udviklingen og får flere ind på landets SOSU-skoler, vil vores sundhedsvæsen, ældrepleje og meget mere komme i store vanskeligheder i fremtiden.
Mange unge farer vild i systemet og bliver usikre på deres uddannelsesforløb, og det leder til frafald og mistrivsel i det lange løb.
Så vi må og skal sikre, at flere har lyst til at blive SOSU’er, og noget af det, vi kan gøre for at komme i mål med det, er at sikre SOSU’er bedre vilkår under uddannelsen. Det gælder både på skolerne og ude på lærepladserne.
En af de største problematikker på SOSU-uddannelsen i dag er, at den ikke er gennemskuelig. Det er for eksempel forskelligt fra kommunen til kommune, hvorvidt du som elev får løn eller SU under din uddannelse. Det vil sige, at nogle elever på samme skole, ja sågar i samme klasse risikerer at have vidt forskellig præmisser for at tage deres uddannelse.
Ud over lønnen svinger antallet af elevtimer i oplæringsperioden, regler for hvilke opgaver eleverne må udføre, om man har en fast vejleder samt meget andet også fra kommune til kommune. Alt efter hvor du bor i landet, er tilgængeligheden af en SOSU-uddannelse også vidt forskellig. Der er meget langt mellem hovedforløbsskolerne, så derfor må mange unge enten pendle langt eller flytte for at få deres uddannelse, hvilket ikke er optimalt for de unge, der kommer lige fra grundskolen. Det gør, at mange unge farer vild i systemet og bliver usikre på deres uddannelsesforløb, og det leder til frafald og mistrivsel i det lange løb.
Hvis vi vil have gode, stabile og sikker velfærd i fremtiden, bliver vi nødt til at have gode, stabile og sikre SOSU- uddannelser. Vi elever har derfor foreslået en række tiltag, som kan vende udviklingen:
Det første, vi opfordrer til, er at kigge på, hvordan man kan støtte mindre uddannelsestilbud, som ligger endnu mere bredt funderet i landet, så transport ikke bliver en hindring for, at unge såvel som ældre kan få en uddannelse.
Det andet er, at vi simpelthen bliver nødt til at få noget gennemskuelighed ind på SOSU-uddannelsen. Vi foreslår, at der bliver lavet et nationalt kompetenceblad, der meget tydeligt fastsætter, hvad eleverne må og ikke må. Vi vil også foreslå, at man som elev har en fast vejleder, der kan hjælpe en gennem systemet og uddannelsen.
Derudover skal kvaliteten og mulighederne ude på landets lærepladser i top. Alt for mange falder fra, fordi de oplever at blive behandlet dårligt på arbejdspladserne. Her må og skal vi tage os sammen. Det er regionerne og kommunerne, der er arbejdsgiver for de fleste af SOSU-eleverne, og der skal stilles højere krav til arbejdsgiverne om at sikre gode forhold til eleverne. Løn, gennemskuelighed og vejledere til SOSU’er under uddannelse bør derfor også kunne strømlines, så vi sikrer, at alle elever, der gerne vil tage ansvar, får en ordentlig løn og uddannelse, som er nem at finde og regne med.
Hvis vi skal lykkes med at få nok til at vælge at blive SOSU’er, skal vi gøre noget nu, ikke i morgen. Og for din og min skyld skal der ske noget. Vi skal til at have hverdagens helte frem, dem som passer på os, når vi har det værst, og sjældent får nok taknemlighed for det. De skal prioriteres økonomisk, men også ved at deres uddannelse kører på det strukturelle niveau.
Dette er et blog-indlæg, der alene er udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.