”Ja’m, kvinderne er der ikke…”
Sådan lyder det igen og igen, nærmest per refleks, som forklaring på, hvorfor så lille en del af den musik, der spilles på festivaler, til koncerter og på radiokanaler er skabt af andre end mænd.
Men påstanden bliver gjort til skamme, når museet for pop, rock og ungdomskultur RAGNAROCK på Kvindernes Internationale Kampdag slår dørene op til udstillingen 50/50, som med 51 portrætfotos leverer et stærkt visuelt bevis for at der er masser af artister, der ikke er mænd.
– Her i landet har vi talt om ulighed i musikbranchen i flere år efterhånden, men vi er overhovedet ikke – som i overhovedet ikke – færdige med at gøre noget ved den. Den udvikling vil vi rigtig gerne skubbe på, her på RAGNAROCK, siger publikumschef Isabella Fuglø.
– Jeg er vild med ideen bag 50/50, fordi den er så konkret og ligetil. Og jeg elsker den fandenivoldske detalje, at portrætserien består af ikke 50, men netop overskudsagtige 51 portrætter, bemærker hun.
En visuel påmindelse
Det er de to fotografer Merle Mejlby og Christina Jensen / chris1million, som har fået idéen til og skabt 50/50 med hjælp fra blandt andre makeupartist Stephanie Asi Brix og musikjournalist Tanja Toubro Brinks.
– Vi håber, at projektet kan være en visuel reminder om at holde fokus på kønsbalancen. Vi vil gerne appellere til, at de, der sidder på magten, tør tage ansvaret på sig, anerkende egne bias og gør noget ved det. Samtidig vil vi med projektet gerne give yngre generationer nogle stærke rollemodeller at spejle sig i, forklarer Merle Mejlby og Christina Jensen.
Den appel vækker genklang på det kulturhistoriske museum med guldfacaden:
– På RAGNAROCK arbejder vi hver eneste dag med at udvælge fortællinger om fortiden og beslutte, hvad der er værd at samle og bevare til fremtiden. Så vi har – ligesom spillestederne, festivalerne og radiostationerne – et stort ansvar for, hvordan vi griber vores opgave an, siger Isabella Fuglø og fortsætter:
– 50/50 skal derfor ikke alene sætte tanker i gang hos museumsgæsterne og skubbe på en udvikling uden for museet. Den er lige så meget en vigtig daglig påmindelse for os selv.
Og der er ikke tale om en påmindelse, som bare popper op den 8. marts for at forsvinde igen med det samme. Portrætserien kan nemlig opleves på RAGNAROCK hele resten af 2023.
Det håber Isabella Fuglø vil være med til at “sætte et aftryk i vores måde at være museum på – også på længere sigt”.
Ud over portrætudstillingen er 50/50 udgivet som bog under samme titel og kan købes i landets boghandlere, samt i RAGNAROCKs museumsbutik.
- Til Danish Music Awards 2022 gik 7 ud af 10 priser til mandlige artister.
- På festivaler i 2022 var langt mellem kvinderne på plakaten: Northside 26%, Tinderbox 24%, Smukfest 29%. Kun Roskilde Festival kom i nærheden af en nogenlunde lige kønsbalance med 43% kvindelige artister.
- DR’s opgørelse fra 2021 viser, at kvindelige artister udgør 26 % af musikindholdet på DR’s radiokanaler. Det er en stigning i forhold til 2019, hvor tallet var 18%.
- Ifølge KODAs statistik fra 2021 er 20% af deres medlemmer kvinder, mens 10% af det samlede udbetalingsbeløb går til de kvindelige medlemmer. I 2012 var tallene stort set de samme – her udgjorde kvinderne 18% af medlemmerne og modtog 12% af midlerne.
- 9 ud af 10 af musikbranchens såkaldte gatekeepere er mænd. Det vil sige, at det typisk er mænd, der sidder på magten hos musikselskaberne, bookingbureauerne, radiostationerne og streamingtjenesterne. Det viste en kandidatafhandling fra CBS i 2020.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.