Når de unge oplever, at de ikke hører til i deres eget land og i deres egen krop, er det klart, at de får angst. De ængstes, som Søren Kierkegaard ville have formuleret det.
Den stigning, vi ser i angst og mistrivsel blandt danske unge, er udtryk for et samfund i krise. Et samfund hvor en progressiv og ødelæggende venstrefløj har sat sig på kulturinstitutioner og på folkeskolen. Når de unge får at vide, at Vesten er synderen i verden, at kloden er ved at gå under på grund af klimakrisen, og at de i øvrigt skal tage stilling til deres køn – så skaber det utryghed og angst. 1000 likes på Facebook og en dyr taske er tomme kalorier i en verden, hvor vi får at vide, at køn er en social konstruktion, og at der ikke er noget, der er dansk. ”Vi må ikke høre til, vi skal bare være til”, ser ud til at være det moderne mantra.
Vi skal også stoppe med at fortælle de unge, at den bedste uddannelsesvej er en akademisk.
Men børn og unge har brug for at høre til og for at have et solidt fundament at vokse op i. Det at ”blive voksen” er overvældende nok i sig selv. Så hjælper det ikke, at venstrefløjen gør alt, hvad de kan for at ødelægge vores sunde fællesskaber og dét, der giver mennesker mening: Køn, kernefamilien, kultur og vores nationale identitet.
Som tidligere folkeskolelærer er min mærkesag nummer ét børn og unges mistrivsel. Og her har folkeskolen et ansvar. Folkeskolen skal leve op til sin formålsparagraf og danne vores unge til bevidsthed om, hvilket historisk og kulturelt land de er en del af. At de hører til flere års dansk historie, at der er værdier, vi må holde fast i og kæmpe for, som er gode og sande og bedre end mange andre værdier i verden, hvor folk er undertrykte.
Vi skal også stoppe med at fortælle de unge, at den bedste uddannelsesvej er en akademisk. For mange unge mistrives i gymnasiet, fordi de burde bruge deres hænder og omsorgsgen i stedet for at lære latin. Det er udtryk for kulturradikalt uddannelsessnobberi. Folkeskolen skal også klæde de unge på til et job som faglært eller erhvervsuddannet. Det vil få mange børn og unge til at blomstre.
I stedet for at tale de unge op, vores identitet og alt det vi kan som folk, bliver de unge ’voksenliggjort’ af venstrefløjen, der vil have dem til at gå ind i syge klimabevægelser, sætte dem ind i børnekommissioner (ja, det vil SF), og ansætte flere børnepsykologer og smide milliarder efter tomme indsatser. Jeg væmmes. Det er ikke engang forebyggelse, det er at gøre tingene værre.
Hvis du er forælder, håber jeg, du tænker over, hvilken skole du sætter dit barn i. Hvad er det, dit barn lærer og får fortalt? Hvad fortæller du dit barn om køn, Danmark og fællesskaber?
De unge står i en identitetskrise, fordi de får fortalt, de ikke må høre til, de skal bare være til.
Kan du lide, hvad du læser?
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.
Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund
med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp
Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød
journalistik:
MobilePay: 87278
Abonnér