Den 14. juni sikrede tusindvis af sydkoreanske lastbilchauffører sig fortsat minimumsløn og benzintilskud ved at gennemføre en uges strejke, hvilket lagde et enormt pres på de allerede overanstrengte forsyningskæder, oplyser forretningsmediet Bloomberg.
Strejken kom, efter at den globale inflation har sendt benzinpriserne i vejret på tværs af verden inklusive i Sydkorea.
Anført af fagforeningsdivisionen Cargo Truckers Solidarity (TruckSol) nedlagde lastbilchaufførerne arbejdet og gennemførte blokader rundt i landet, hvis hovedindustrier ifølge Reuters så et tab på 1,2 milliarder dollars i løbet af den ugelange strejke.
Inflationens benzinpriser kræver strejke
Ifølge det sydkoreanske forretningsmedie The Investor steg prisen på brændstof i Sydkorea for 35. dag i streg, da en liter benzin kostede over 2055 sydkoreanske won (11,29 kroner) den 10. juli. Eksperter advarer om, at benzinprisen i Sydkorea risikerer at slå rekorden fra 2012, da en liter kostede 2083 won (11,49 kroner).
Sydkoreas 420.000 lastbilchauffører bliver i høj grad påvirket af prisstigninger på benzin, da vognmænd anses som selvstændige chauffører, der normalt selv er tvunget til at dække udgifter som benzin, oplyser BBC.
Men under covid-19-pandemien har Sydkoreas myndigheder indført en midlertidig minimumsløn for lastbilchaufførerne, hvilket er en ordning, som ifølge den oprindelige plan skulle udløbe til december i år.
Men det er denne minimumsløn, som det nu er lykkedes lastbilchaufførerne at få forlænget, og samtidig har de sikret, at Sydkoreas transportministerium betaler tilskud til den dyre benzin.
Rammer firmaer på pengepungen
De 25.000 lastbilchauffører organiseret i divisionen TruckSol, der er en del af fagforeningen KPTU, har sejret i lønkampen ved at gennemføre en strejke under den globale forsyningskrise, som siden coronapandemien har ført til varemangel og forsinkelser på tværs af verden.
Foruden at nedlægge arbejdet gennemførte lastbilchaufførerne blokader ved fabrikker, hvor de stoppede trafikken og yderligere forsinkede både produktion og levering af varer.
Strejken tvang nemlig verdens fjerdestørste stålproducent POSCO til at nedlukke flere stålværker, mens Sydkoreas bilindustri producerede 5400 færre biler end planlagt, da blandt andet giganten Hyundai måtte stoppe produktionen flere steder i forsyningskæden, oplyser Reuters.
Sydkoreas petrokemiske virksomheder så desuden forsendelser fra deres fabrikker falde med 90 procent, da lastbilchaufførernes aktioner rettede sig mod komplekser i havnebyerne Ulsan og Yeosu.
Ifølge det britiske dagblad The Guardian blev 15 lastbilchauffører endda anholdt af politiet for at “forstyrre” et firmas forretning, der producerer alkoholiske drikke i hovedstaden Seoul.
En inspiration for transportarbejdere
De sydkoreanske lastbilchaufførers strejke bidrog ifølge BBC til, at eksport fra Sydkorea faldt med 12,7 procent under strejken sammenlignet med samme periode sidste år.
Stephen Innes, direktør for valuta- og handelsvarerådgivningen SPI Asset Management, sagde, at lastbilchaufførernes strejke var en “global bekymring”, fordi Sydkorea er en “massiv eksportør” af smartphones og en række komponenter for moderne elektronik.
Den effektive strejke tvang derved de sydkoreanske myndigheder til at handle hurtigt og forlænge lastbilchaufførernes ordning for minimumsløn, der kaldes “Safe Rates”, samt sikre tilskud til chaufførernes benzin.
Danskeren Flemming Overgaard, formand for den globale fagforeningsføderation for transportarbejdere ITF, ønsker de sydkoreanske lastbilchauffører tillykke med sejren.
– Vi lykønsker TruckSol-medlemmer og alle koreanske lastbilchauffører, der deltog i strejken, siger Flemming Overgaard ifølge ITF.
– Jeres beslutsomme handling, som havde en massiv indvirkning på den koreanske og globale økonomi, har sat Safe Rates på den internationale dagsorden og er en inspiration for transportarbejdere, der kæmper for lignende systemer i deres egne lande. ITF og alle dets vejtransporttilknyttede foreninger takker jer for jeres engagement og udholdenhed, slutter han.
Læs også
Efter britiske lastbilchauffører nægter at tage arbejde til lav løn, tilbyder desperate firmaer bonusser og lønstigning
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.