Renault, der er Frankrigs største bilproducent, er kommet maksimalt i fokus, i forbindelse med at Frankrig den 1. januar har overtaget det roterende EU-formandskab.
Renault sponsorerer officielt formandskabet. Firmaet får vist sit logo på alle centrale pressemøder og til konferencer det næste halve år og vil gøre alt for at booste sit image, når politikerne skal køre i firmaets biler, skriver ngo’en Corporate Europe Observatory, der holder et vågent øje med lobbyismen i EU.
Sponsoratet giver erhvervslivet mulighed for “greenwashing”.
Corporate Europe Observatory
Ud over Renault er bilfirmaet Stellantis, som ejer Peugeot og Citroën, også sponsor for formandskabet. Firmaerne vil levere 220 el- og hybridbiler til transport af delegationer under topmøder og konferencer.
Det sker, selv om begge firmaer står over for en retssag i juni om forbrugersnyd. Anklagen i “Dieselgate” går på, at deres dieselbiler forurener meget mere, end de selv påstår.
“Grønt aftryk”?
Men firmaerne mener, at elbilerne under EU-formandskabet giver et “godt grønt fodaftryk”. Omvendt mener Corporate Europe Observatory, at firmaerne udviser dobbeltmoral.
“Selv om virksomhederne helt sikkert er ivrige efter at maksimere deres indflydelse og øge deres omdømme, er de helt sikkert en tvivlsom “partner” for ethvert formandskab”, lyder det i en rapport fra Corporate Europe Observatory.
Kritikere har gentagne gange advaret imod, at sponsoraftaler svækker almindelige EU-borgeres tillid til EU. Tidligere er flere formandskaber kommet under beskydning for at være sponsoreret af fossile brændstofselskaber, der “greenwasher” sig selv.
For eksempel var Kroationens formandskab for EU sponsoreret af landets nationale olieselskab INA, der blev “officiel benzinleverandør”, samtidig med at EU-kommissionens lancerede sin “europæiske grønne aftale”.
Mere vækst end klimakamp
Men kampen mod klimaforandringer er aktuelt ikke blandt det franske formandskabs “prioriteringer”, fremgik det af et pressemøde i december sidste år med Frankrigs præsident Emmanuel Macron, rapporterer TV-stationen Al Jazeera.
Macron mener, at en “ny europæisk vækstmodel” er det vigtigste. Dog er det en del af denne model at reducere drivhusgasserne i EU inden 2030 og opnå kulstofneutralitet i 2050, lød det dengang fra præsidenten.
– Vi vil ikke spilde et minut på at fremme målene, sagde Macron.
Omfattende lobbyarbejde
At multinationale selskaber er sponsorer af EU-formandskaberne er normalt. Senest blev det slovenske formandskab sponsoreret af firmaer, der producerede alkohol, juice og papir.
Men det er kritisabelt – i det hele taget – at lade erhvervslivet få en så fremtrædende plads i EU, mener Corporate Europe Observatory.
I ngo’ens rapport fremgår det, at industriens lobbygrupper var stærkt overrepræsenteret i de møder, som det franske formandskab har holdt indenfor de seneste måneder. 31 var med virksomheder eller industrigrupper og kun to med ngo’er. De syv af møderne var med tænketanke eller offentlige institutioner.
Bilindustrien er traditionelt blevet set som en magtfuld aktør, der påvirker beslutningerne i Bruxelles og EU’s hovedstæder. Bilindustrien har anslået afsat 15-20 millioner euro hvert år til lobbyarbejde.
“Det er bekymrende, at dette formandskab er blevet forberedt i tæt samarbejde med den franske erhvervssektor, for det sætter en effektiv politisk dagsorden, der i høj grad afspejler erhvervslivets krav”, skriver Corporate Europe Observatory.
Frankrig har været blandt de grupper af EU-medlemslande, som har modsat sig et forbud mod kommercielle sponsorater.
Ifølge Emanuelle Macron er de vigtigste politiske sager under landets EU-formandskab at danne rammen om “en ny model for Europa”.
Den omhandler et nyt samarbejde om grænser – Schengen-området, fremgik det af pressemødet i slutningen af december. Fokus skal især være på EU’s østlige grænse mod Rusland, sagde Macron.
Præsidenten foreslog, at EU opretter en styrke, som hurtigt kan blive sendt ud til EU’s yderste grænser i samarbejde med EU’s grænseagentur Frontex, hvis der kommer pres på grænserne.
EU skal ud i verden
Macrons model for et nyt Europa omhandler også mere EU-militær, hvor EU tager initiativ udenfor egne grænser.
– EU skal bevæge sig fra et samarbejde inden for vores grænser til et magtfuldt Europa, herre over egen skæbne og fri til at træffe sine egne valg, sagde Macron.
Præsidenten roste den europæiske forsvarsfond fra 2017 og mener, at det er tid til at komme ind i en “operationel fase”.
EU’s direktiver om mindsteløn vil være et “kernepunkt” i det franske formandskab. Han slår til lyd for en bankunion i EU.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.