Mange tusinde ansatte hos de tre store amerikanske bilproducenter gør klar til at strejke fra 15. september, hvis ikke General Motors, Ford og Stellantis, som de kaldes, kommer til forhandlingsbordet med reelle tilbud om bedre løn og arbejdsforhold. Stellantis har siden 2021 blandt andet stået bag Alfa Romeo, Chrysler, Peugeot, Citroën, Fiat og Opel.
Foreløbigt er kun Fords ledelse kommet med et udspil til ny overenskomst, som bilarbejdernes fagforening UAW blankt afviser som useriøst.
Det er første gang, ifølge New York Times, at UAW har varslet strejke mod alle tre bilproducenter samtidigt. Strejker er ikke et ukendt fænomen i USA’s bilindustri. I 2019 strejkede arbejderne på General Motors i 40 dage, før der blev underskrevet en overenskomst.
Hvis Ford tror, at vi vil acceptere en encifret lønforhøjelse og ingen dyrtidstillæg, håber jeg, at disse aktionærer ved, hvordan man arbejder på et samlebånd, for de vil være de eneste mennesker, der er tilbage til at bygge biler den 15. september.
Shawn Fain, formand for bilarbejdernes fagforening UAW
UAW’s formand Shawn Fain blev valgt sidste år, da han stillede op som formand og fik vippet den siddende formand af pinden med løfte om at tage en mere kampklar og konfrontatorisk linje under overenskomstforhandlingerne. Fagforeningen er da også i fuld gang med at mobilisere medlemmerne og har blandt et af mange tiltag organiseret et onlinekursus for at træne medlemmerne i at agere strejkevagter.
Kræver 46 procent mere i løn
Han kalder Ford-ledelsens tilbud for en fornærmelse i en tale til UAW’s medlemmer, som blev gennemført via Facebook den 31. august. Her sagde han blandt andet:
– Bare som en påmindelse, så lever vi i en gylden æra for de tre store. Fords omsætning og overskud stiger kraftigt. Ford havde over 10,4 milliarder dollars i overskud i 2022 og er på vej til at overgå det i 2023. Det er overskud skabt af vores hænder. Vores dedikation. Vores opofrelse. Og disse overskud har resulteret i uovertrufne gevinster for virksomhedens ledere og rige aktionærer. Faktisk har Fords CEO Jim Farley sagt, at Ford går ind i ‘den mest lovende periode for vækst i Fords historie’, sagde Shawn Fain.
AUW har krævet 46 procent mere i løn, det svarer til det, som de tre stores administrerende direktørers løn er steget med over de sidste fire år. Når startlønnen justeres for inflation, er timelønnen i dag 10 dollars lavere end i 2007. Så UAW kræver også, at lønnen igen bliver sikret mod stigende inflation med en såkaldt dyrtidsordning. Desuden kræver fagforeningen 32 timers arbejdsuge med løn for 40 timer.
Et andet central krav for bilarbejderne er stop for brugen af vikarer og korttids- og deltidskontrakter.
– Mens virksomhederne har haft succes, er arbejderne blevet ladt i stikken. Og dette kapløb mod bunden har til dels været drevet af afhængigheden af en hær af midlertidigt ansatte. Det er arbejdere, der ofte arbejder syv dage om ugen, tolv timer om dagen i månedsvis, uden at virksomheden vil sikre deres fremtid. Vi har krævet et stop for brugen af midlertidigt ansatte med en stærk formulering, der kræver, at alle midlertidigt ansatte skal have mulighed for at konvertere til fuldtidsansættelse med anciennitet efter 90 dage, forklarede Shawn Fain.
Han tilføjede, at UAW også kræver, at vikarer lønnes med mindst 85 procent af den højeste løn, får del i overskudsdelingen, får fuld sundhedsforsikring og pensionsordning.
Enorme profitter
Ford afviser, at der skal være noget loft over brugen af vikarer. Virksomheden vil også kun lønne vikarer og korttidsansatte med mindre end 60 procent af den højeste løn. Og står det til Ford, skal de heller ikke have del i overskudsdelingen, og de får en andenrangssundhedsforsikring og ingen pensionsordning.
Ford har tilbudt ni procent mere i løn, og i stedet for at inflationssikre lønnen tilbyder Ford engangsbonusser, og UAW-formanden henviser til, at Ford elsker engangsbonusser, fordi de fastholder grundlønnen på et lavt niveau.
UAW har regnet lidt på Fords overskud og udbetaling af aktieudbytte. I 2022 udbetalte Ford to milliarder dollars til sine aktionærer. I år udbetaler virksomheden fem milliarder dollars, hvilket er en stigning på 150 procent. Så de mener selvsagt, at der er rigeligt med penge til at imødekomme arbejdernes krav.
– Hvis Ford tror, at vi vil acceptere en encifret lønforhøjelse og ingen dyrtidstillæg, så håber jeg, at disse aktionærer ved, hvordan man arbejder på et samlebånd, for de vil være de eneste mennesker, der er tilbage til at bygge biler den 15. september, sagde Shawn Fain.
UAW organiserer omkring 150.000 arbejdere ved General Motors, Ford og Stellantis, men de tre bilproducenter tegner sig for kun 40 procent af bilsalget i USA. Alligevel har de tre haft store overskud. I løbet af de sidste ti år har de tre haft et samlet overskud på 164 milliarder dollars, heraf er de 20 milliarder tjent i år.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.