Denne artikel er et bidrag til World Socialism Forum, som blev afholdt 9.-10. september i Beijing, Kina. Oversat af Arbejderen.
- Siden 2004 har Kinas Samfundsvidenskabelige Akademi (CASS) været vært for World Socialism Forum. I 2024 blev forummet afholdt den 9. og 10. september i Beijing. Det samlede kommunistiske, socialistiske og marxistiske forskere fra hele verden.
- På konferencen deltog omkring 120 personer, hvoraf omkring halvdelen var fra Kina og den anden halvdel fra andre lande: Argentina, Australien, Bangladesh, Brasilien, Cameroun, Cuba, Cypern, Finland, Ghana, Grækenland, Irak, Italien, Japan, Laos, Libanon, Nepal, Rusland, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Syrien, Tyskland, Ungarn, Uruguay, Vietnam og Zambia.
- Fra Danmark deltog Lotte Rørtoft-Madsen, der – udover at være i redaktionen for Magasinet Arbejderen – også er formand for Kommunistisk Parti.
- Eftersom World Socialism Forum igennem årene har udviklet sig til at blive en betydningsfuld platform for dialog mellem marxistiske ledere og forskere fra Kina og hele verden, har Magasinet Arbejderen valgt at bringe et udpluk af de mange bidrag.
Vi er vidne til alvorlige problemer i den globale kapitalisme. Kløften mellem de rige og de fattige vokser globalt i et hidtil uset omfang. Desuden forværrer de accelererende klimaforandringer naturkatastroferne på globalt plan.
Disse to udviklinger er i fokus for de globale modsætninger, der er forbundet med kapitalismen i dag. De er blevet tydeligere under covid-19-pandemien og bliver stadig mere alvorlige.
Der er en bevægelse i gang, som ikke kun søger reformer inden for rammerne af det kapitalistiske samfund, men også en “systemisk ændring” af selve det kapitalistiske system. De, der er vrede over den voksende kløft mellem rig og fattig, gør noget for at forsøge at løse dette, mens de, der er bekymrede over klimakrisen, er involveret i bevægelsen for klimaretfærdighed.
Folk sætter spørgsmålstegn ved, om det kapitalistiske system kan fortsætte, som det er. Jeg oplever, at et fornyet fokus på og forventninger til socialisme er på vej.
Det er nødvendigt, at vi bredt præsenterer socialismens eller kommunismens attraktive sider for offentligheden, især i denne tid.
Gymnasieelever besøger nogle af vores lokale kontorer for at spørge om socialisme og kommunisme, også i Japan. Sidste forår holdt formanden for vores centralkomité et seminar om dette tema, og der var mange universitetsstuderende, som vi ikke havde set før, der deltog i arrangementet. Nogle af dem meldte sig senere ind i Japans Demokratiske Ungdomsforbund og Japans Kommunistiske Parti.
Efter min opfattelse er det nødvendigt, at vi bredt præsenterer socialismens eller kommunismens attraktive sider for offentligheden, især i denne tid.
Det socialistiske/kommunistiske samfund er et blomstrende samfund, hvor modsætningerne i det kapitalistiske samfund er overvundet, og hvor større “menneskelig frihed” er garanteret i alle ordets betydninger. Vi mener, at større “menneskelig frihed” er socialismens/kommunismens mål og største kendetegn.
Frihed fra “profit først-princippet“
Lad os se på dette emne ud fra følgende tre perspektiver.
For det første frihed fra “profit først-princippet”.
Under det kapitalistiske system er formålet og motivet med produktionen at forfølge en gennemgribende udvidelse af den individuelle kapitals merværdi. Derved skabes der forskellige sociale problemer.
Disse sociale problemer vil blive fjernet fra samfundets fundament, hvis formålet og motivet med produktionen flyttes fra maksimering af kapitalens profit til menneskelig og samfundsmæssig udvikling gennem socialisering af produktionsmidlerne, som flytter ejerskabet af produktionsmidlerne fra private kapitalistiske virksomheder til samfundet som helhed.
Med andre ord bliver det samfundsmæssige system fri af “profit først-princippet”.
Fri og komplet menneskelig udvikling
For det andet fri og komplet menneskelig udvikling.
“Frihed” i det fremtidige samfund er ikke kun frihed fra “profit først-princippet”. Realiseringen af kortere arbejdstid vil gøre det muligt for mennesker at opnå “fri og komplet menneskelig udvikling”. Her ligger nogle af de vigtigste kendetegn ved et fremtidigt samfund.
Det element af menneskelig frigørelse, som Marx og Engels forfulgte fra deres ungdom og gennem hele deres liv, udgør et vigtigt element af “frihed” i det fremtidige samfund, som vi forestiller os. Det Kommunistiske Manifest talte om, at den enkeltes frie udvikling er betingelsen for alles frie udvikling.
Hvis den enkeltes arbejdstid forkortes drastisk, og samfundet kan garantere, at alle mennesker har tilstrækkelig “fritid”, vil mere fritid gøre det muligt for mennesker at udfolde deres fulde potentiale og evner. Den frie og komplette menneskelige udvikling vil skabe en god cirkel, hvor samfundet som helhed vil udvikle sig endnu mere markant.
Den komplette udvikling af det potentiale, som mange mennesker har, men som begraves uden at blomstre i det kapitalistiske samfund, vil blive en drivkraft for udviklingen af det menneskelige samfund. Det er her, den mest strålende vision for det socialistiske/kommunistiske samfunds fremtid ligger.
Fra kapitalens til arbejdets produktivkræfter
Lad os i den forbindelse se på begrebet “produktivkræfter”.
De højtudviklede produktivkræfter, der skabes af kapitalismen selv, skaber forudsætningerne for en radikal reduktion af arbejdstiden og udgør det uundværlige materielle grundlag for at bygge fremtidens samfund. Produktivkræfterne er oprindeligt “arbejdets produktivkræfter”, der gør det muligt for mennesker at påvirke naturen og fremstille ting, der er nyttige for mennesker. Men under kapitalismen placeres de under kapitalens kontrol og fremstår, som om de var “kapitalens produktivkræfter”, med en rasende magt der øger udbytningen og ødelægger naturen.
På vej mod det fremtidige samfund vil produktivkræfterne derfor løsrive sig fra “kapitalens produktivkræfter” og genvinde formen som “arbejdets produktivkræfter”. Det fremtidige samfund vil ikke blot overtage de “højtudviklede produktivkræfter”, som kapitalismen har skabt, men vil udvikle dem til en ny kvalitet.
Indholdsmæssigt har de disse kvaliteter: (1) De vil blive overtaget af mennesker, der har “fritid”; (2) De har en kvalitet, der er i samsvar med forbedringen af arbejdernes liv; (3) De har en kvalitet, der er forenelig med beskyttelsen af miljøet.
Dette er vores vision og Marx’ vision.
Marx’ antagelse om, at “disponibel tid” er den “sande rigdom”, er ikke kun et spørgsmål om fremtidens samfund. Det er vigtigt at se på Marx’ spørgsmål i forhold til kampen i nutidens Japan.
I sine manuskripter fra 1857-63 afklarede Marx hemmeligheden bag kapitalistisk udbytning og overvejede, hvad der berøves mennesket gennem udbytning. Her placerer Marx ideen om “disponibel tid” i kernen af sin teori.
Hans konklusioner er, at det ikke kun er arbejdets frugter – varer og penge – der bliver tilranet gennem udbytning. Det er den “disponible tid” eller “den frie tid”. Fritid er netop menneskets og samfundets sande rigdom. Lad os genvinde og udvide den stjålne frie tid og åbne et frit samfund, der muliggør en fri og alsidig udvikling af mennesket. Dette er socialisme/kommunisme.
Marx’ undersøgelser opsummeres i hans koncept om fremtidens samfund i Kapitalens tredje bog: Garantien for “menneskets frie og alsidige udvikling” ligger i udvidelsen af “frihedens sande rige”, og “afkortning af arbejdsdagen er grundbetingelsen”.
En vej der aldrig er betrådt
Lad os for det tredje og sidste se på det store potentiale for en kapitalistisk stat som Japan.
Vejen til socialistisk transformation i denne type stater er en hidtil uset vej, som ingen nation nogensinde har betrådt. Selv om denne vej ikke er let, har den et enormt og rigt potentiale i form af større “menneskelig frihed”.
Nogle af disse potentialer omfatter: (1) Høj produktivitet fremmet under kapitalismen; (2) Et system, opnået gennem menneskers kamp, til samfundsmæssig regulering og styring af økonomien; (3) Regler til at beskytte menneskers liv og rettigheder; (4) Institutioner for frihed og demokrati samt historiske erfaringer med folkelige kampe; og (5) Borgernes rige individualitet.
Socialismen/kommunismen kan tage over og blomstre på disse fem områder, der er skabt under kapitalistisk udvikling.
Alle disse forklaringer og præsentationer modtages godt af folk, især af de unge.
Men Marx’ antagelse om, at “disponibel tid” er den “sande rigdom”, er ikke kun et spørgsmål om fremtidens samfund. Vi synes, det er vigtigt at se på Marx’ spørgsmål i forhold til kampen i nutidens Japan.
Vi lever i et udviklet kapitalistisk land med usædvanligt lange arbejdstider. Død på grund af overarbejde er et stort socialt problem. Studerende er nødt til at arbejde for at tjene penge til de meget dyre studieafgifter. Mange enlige mødre har to eller tre jobs for at få begge ender til at mødes.
Så kampen for at berige arbejdernes fritid er – sammen med lønstigninger – et presserende spørgsmål i Japan.
De udfordringer og den krise, vi står overfor i dag, er komplekse og alvorlige. Men jeg tror også, at vi lever i en tid med et enormt potentiale, hvor vi kan skabe progressive, socialistiske forandringer.
Denne artikel har været bragt i Magasinet Arbejderen nr. 3, 2024.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.