Absolut og helt enig . Det gælder i øvrigt vidt omkring og ikke kun disse mere eller mindre oplagte typer af virksomheder . Havde aldrig troet for 40 år siden at det ville gå i denne retning og ja nærmest gå amok .
Fremtidens brevpost skal ordnes af markedskræfterne.
Det besluttede et flertal i Folketinget bestående af SVM-regeringen, Liberal Alliance, Konservative, Radikale Venstre, Alternativet og Nye Borgerlige lige før sommerferien.
Brevmarkedet skal åbnes fuldstændigt. PostNord har ikke længere pligt til at bringe breve ud i hele landet – og det er der heller ikke andre, der har. Den frie konkurrence tager over herfra.
Det bekymrer blandt andre tillidsmand Jess Hansen fra PostNord, der frygter, at konkurrencen først og fremmest foregår på bekostning af budenes løn- og arbejdsvilkår.
Stærke lobbyinteresser har presset på for at komme på banen, blandt andet i form af de tvivlsomme transportarbejdsgivere i ITD og – mere overraskende: Organisationen Danske Medier.
Og det kan man godt forstå. Pakkeposten og madbudene er allerede i dag et eksempel på, hvordan store private firmaer drøner rundt med falske selvstændige, underbetalte udlændinge og horrible arbejdsforhold. Transport til døren er blevet en rambuk for working poor-forhold i Danmark, og nu står brevposten altså for skud.
Det ligger fuldstændig i tråd med EU’s diktater på området, siden Unionen begyndte liberaliseringen og privatiseringen af postområdet omkring årtusindeskiftet. Den nye postaftale er en af de sidste brikker i den udvikling.
Men udviklingen er ikke kommet af sig selv. Stærke lobbyinteresser har presset på for at komme på banen, blandt andet i form af de tvivlsomme transportarbejdsgivere i ITD og – mere overraskende: Organisationen Danske Medier.
Overraskende fordi mange af organisationens medlemmer nu risikerer en væsentlig dyrere distribution. Fagforbund og foreninger har nydt godt af PostNords forpligtelse til at levere breve og magasiner til Maren i Kæret – og den momsfritagelse, der fulgte med. Begge dele forsvinder nu, og det kan betyde døden for et anseeligt antal forenings- og fagblade.
Det er et kæmpe demokratisk problem – ikke kun for forenings-Danmark, men også for alle dem, der bor i det uprofitable udkants-Danmark, de læsesvage eller gangbesværede, der nu må hive op i sig selv og selv hente deres post og avis.
Klimamæssigt er det heller ikke nogen fordel, at land og by skal fyldes med endnu flere konkurrerende brev- og pakkefirmaer, der besøger de samme veje.
Alligevel kommer Danske Mediers lobbyarbejde ikke som et chok. Det firma, der vil udfordre PostNord på brevomdelingen, bliver nemlig DAO (Dansk Avis Omdeling). DAO ejes af JP/Politikens Hus, Berlingske Media og Jysk Fynske Medier i fællesskab. Medier og dagblade, der altså har en meget klar økonomisk interesse i liberaliseringen af brevomdelingen.
Hvor budfirmaer som Nemlig.com og Wolt hyppigt har været i avisernes søgelys for elendige arbejdsforhold, har netop DAO undsluppet avisernes – og dermed ejernes – kritiske opmærksomhed. Nu gør firmaet klar til at høste markedsandele.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.