Bøder på 250 kroner for at være forsinket, og 8.000 kroner hvis man udebliver fra en vagt på grund af eksempelvis sygdom.
Det er forholdene for chauffører, der kører for firmaet Intervare, der ejer Nemlig.com.
Firmaet leverer varer til en række kommuner, blandt andet København. Bøden kan stige til 100.000 kroner, hvis Intervare vælger at ophæve kontrakten med en chauffør på grund af udeblivelse fra en vagt, viser undersøgelser.
Eksperter kalder regimet en form for stavnsbinding, og det kan man godt forstå.
Af kontrakten fra Intervare fremgår det, at det er op til chaufføren selv at finde en afløser ved sygdom. Hvis det ikke lykkes, betragtes det som en “væsentlig misligeholdelse af kontrakten”, som kan koste chaufføren en dagbod på op til 8.000 kroner.
Selvstændige vognmænd er frie fugle på et frit marked, og så kommer bøderne, for det står jo vognmændene frit at finde andre kunder og lave andre kontrakter.
Og hvad er så argumentet for denne misrøgt af mennesker?
Chauffører er selvstændige frie fugle uden nogen form for arbejderbeskyttelse.
– Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til lønmodtagerbegrebet, idet vi – og i øvrigt en række andre kommuner – er af den klare opfattelse, at der er tale om selvstændige transportfirmaer, hvorfor arbejdsklausulen ikke finder anvendelse, forklarer Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Nemlig.com.
Det er jo fortræffeligt. Man hyrer nogle af samfundets svageste grupper til at drøne rundt med supermarkedsvarer og knokle op og ned ad trapper fra tidlig morgen til sen aften. Og så udstyrer man dem med et momsnummer og en varevogn og vupti! Har de ikke længere nogen rettigheder, for de er selvstændige vognmænd.
De er frie fugle på et frit marked, og så kommer bøderne, for det står jo vognmændene frit at finde andre kunder og lave andre kontrakter.
Det er også argumentet for den systematiske underbetaling.
Friheden bliver med andre ord til stavnsbånd, slaveri og ufrihed under den nyliberale kapitalisme.
Systematisk underbetaling er et andet grundvilkår.
Københavns Kommunes indsatsteam har dokumenteret i en kontrolrapport, at chaufførerne i gennemsnit er blevet underbetalt med 11.000 kroner om måneden.
Nemlig.com er blevet et symbol på de nye tider på de dele af arbejdsmarkedet, hvor styrkeforholdet er blevet skævvredet. Og det bliver ikke bedre af, at firmaet er delvist ejet af Danmarks rigeste mand. Men kombinationen af falske selvstændige, bøder og underbetaling ser man i mange kombinationer i adskillige brancher. Ofte bliver udenlandske medborgere brugt som rambuk for at dumpe forholdene.
De har ikke så let ved at sige fra og presses fra tre sider: Arbejdsgiveren, et dereguleret arbejdsmarked og stramme udlændingeregler, der tvinger dem til at sige ja til hvad som helst for at kunne blive i landet. Det er værd at huske på for dem, der påstår, at stramme asyl- og opholdsregler er for den danske arbejderklasses bedste.
Kampen for værdige forhold hos Nemlig.com er en vigtig styrkeprøve. Konflikten breder sig stille og roligt fra hovedstaden til andre dele af landet. I næste weekend er der demonstration mod Nemlig.com på havnen i Aarhus
Mød op her, og vær aktiv, hvor du kan! Det samler os og giver energi til de øvrige kampe, der venter.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.