I en samling usle containere i Padborg levede en flok filippinske og srilankanske lastbilchauffører frem til efteråret 2018, hvor lejren blev lukket af politiet. De arbejdede for vognmanden Kurt Beier og fik omkring 15 kroner i timen.
Sagen vakte dengang stor og berettiget opmærksomhed. Politiet gik ind i efterforskningen, og Center mod Menneskehandel konkluderede efter en undersøgelse, at 26 chauffører var ofre for menneskehandel til tvangsarbejde i Danmark.
Sommeren 2020 rejste politiet tiltale mod Kurt Beier Transport A/S og fire af virksomhedens chefer for blandt andet åger, det vil sige grov økonomisk udnyttelse. Retssagen startede sidst i maj, og i dag onsdag kom så dommen.
Da både Polen og Danmark er medlem af EU, handler det i virkeligheden om rammerne for EU’s indre marked.
Byretten i Sønderborg fastslår, at de 30 filippinske og srilankanske chauffører IKKE blev udnyttet!
Kurt Beier Transport A/S idømmes en bøde på 100.000 kroner for overtrædelse af byggeloven og brandværnsbestemmelserne omkring den slumlejr, som chaufførerne boede i, og selskabets direktør idømmes en bøde på 25.000 kroner.
Dommen er på alle måder grotesk, men egentlig forudsigelig. Retten lægger nemlig vægt på, at chaufførerne var ansat af Kurt Beier Transports polske datterselskab, og at deres kontrakter levede op til polsk lovgivning.
Og da både Polen og Danmark er medlem af EU, handler det i virkeligheden om rammerne for EU’s indre marked. I EU-traktaten er der nemlig nedfældet fire såkaldte “friheder”: Fri bevægelighed for varer, arbejdskraft, tjenesteydelser og kapital.
Derfor kan en dansk domstol nå frem til at mene, at de 30 filippinske og srilankanske chauffører ikke blev udnyttet, da de for 15 kroner i timen kørte rundt på de danske og europæiske landeveje.
Ganske vist er reglerne for udstationering af arbejdere til vejtransport nu blevet strammet, da EU vedtog sin sidste vejpakke i sommeren 2020. Men nye sager vil dukke op – og dukker hele tiden op indenfor forskellige sektorer.
Derfor kan man ikke diskutere dommen uden at forholde sig til det arbejdsmarked, som er blevet skabt, efter at Danmark blev medlem af EU for snart 50 år siden.
EU’s fire friheder er i virkeligheden frihed til løn uden bundgrænse og jobs uden rettigheder. Det er frihed til at bo i slum. Det er arbejdernes frihed til at vandre rundt i Europa og underbyde hinanden. Formålet er at øge udbuddet af arbejdskraft og gøre folk sultne. Midlet er millioner af vandrende arbejdere, deregulerede jobs og angreb på det sociale sikkerhedsnet.
Spørgsmålet er, hvor længe det skal fortsætte?
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.