Korreks
Billedet er fra Jantar Mantar, der kan findes flere med heliotropoi og poloi derfra online. Men ingen pinakes.
Med noteringen 29,53059 dage til en måned og 365,24219 dage til et år skal månen bruge 2 timer og 5 minutter længere tid på en Metoncyklus end solen. Efter 12 af disse begynder den første måned en dag senere i forhold til solåret – en mellemlang cyklus. I skrivende stund ligger der stadig sne og September har hovedsageligt været en sommermåned i min tid, så det går fint. Efter 28,273 af disse 228 års cyklusser -6446 år og 3 måneder – er vi så klar til at tage en hel December ud og rykke tilbage til start. Og flytte nytår til jævndøgn. En endelig beregning, med himmelhvælvingens kolonner, bør foretages af nogle med 5 års anciennitet fra en su-berettigende læreanstalt. At tage en dag ud af kalender var noget gudsbedrøveligt sludder.
Med overforbrugskrisen i frisk erindring vil det være mere meningsfuldt, fremtidssikrende og rettidig omhu, generelt at lade December være skudmåned. Det bliver jeg nok ikke valgt på. Som en særlig service til andre som famler med upopulære tiltag, vil jeg gerne bidrage til argumentationen mod store bededag:
Alle som har haft teenagebørn i hjemmet, eller selv har været ung og umyndig, ved at der foregår en ommøblering i begrebsapparatet i de år. At starte denne vigtige tid med udbetaling af en større kontantsum på store bededag er en på alle måder uhensigtsmæssig afsporing af et menneske til en forbruger.
Folkeskolen kan som alternativ tilbyde faget naturforberedelse, afsluttet med en måned i vildmarken. Ikke alene og med en ornlig pose havregryn og et nødblus. Og en fukssvans i stedet for den fjollede spejdersportsav.
I skyerne (423 f.v.t.) lader Aristophanes månen komme med længere suk -her er et pluk:
And then whenever you should be sacrificing, you are torturing and judging, and often when we gods are observing a fast, when we mourn for Memnon or Sarpedon, you are pouring libations and laughing.
I denne landlige instruktion følger jeg nu Eudoxos og Meton og de gamle astronomers kalendere, som er tilpasset de offentlige ofringer, da den gamle betragtning, forstået af bønder, er bedre kendt, og, på den anden side er Hipparkhos underfundighed ikke nødvendig, som de siger, for den tørre lære om landlighed.
Om et landligt anliggende, Lucius Junius Moderatus Columella, 4-70 e.v.t.
Hvis man måler en kvadratmeter ud og registrerer solens energitilførsel når den står vinkelret på jordoverfladen og derefter tegner en kugle med afstanden til solen som radius, kan man beregne solens energiudladning.
Hvis man har en god kikkert, kan man observere stjernernes indbyrdes afstande og på baggrund af deres vibrerende atomer beregne med hvilken hastighed de bevæger sig væk fra hinanden og baglæns beregne tidsrummet til skabelsen.
Claudius Aelianus (170-235) som var assimileret i græsk, beretter at atheneren Meton placerede stelai, sten til notater, samt opførte en heliotrópoi og póloi til registrering af himmellegemernes bevægelser i sidste halvdel af det det femte århundrede f.v.t.
Meton, elev af den sandsynligvis Babylonfunderede Phaeinos, udarbejdede bevisførelsen (432 f.v.t.) for at 19 solår tilsvarer 235 måneder ved at lade måneder som falder i intervaller på 63 dage have 29 dage og resten 30. 7 af de 19 år tilføjes en skudmåned. Således blev kleresiet og andre blotte øjne frigjort fra besværet med at afgøre hvornår en måned startede, kulminerede og sluttede. Det berettes at hans følgere postede pinakes med denne cyklus, sæsonskifte ”og mange andre ting egnede til hvad mennesker behøver i livet.”
404 f.v.t. overgav Athens kloge hoveder sig til Spartas bøller efter 27 års krig. Athen forsøgte i disse år ikke alene at udbrede deres møntfod, vægtenheder og andre mål, men også at synkronisere festivaler og kultiske overenskomstaktiviteter. Det er forståeligt hvordan Metons cyklus og stjernekalender har været en støtte i sådanne bestræbelser. Der findes ingen beviser for hverken at athenske månedsnavne eller nytårsdag har fundet optag blandt deres allierede.
I Jerusalem havde præsterne i templet styr på formidling af datoer til deres geografisk vidtspredte følgere, indtil romerne smed købmændene ud og rev væggene ned i 70 e.v.t., derefter fixede rabbinere den religiøse kalender. Visuelle observationer blev suppleret, og frem mod år 200 fortrængt, af hemmelige beregninger. Diasporaen var ofte modstræbende i forhold til kalendersnedkernes vilkårlige beslutninger. For at bevare foreningen af Israel offentliggjorde patriarken Hillil II i år 358 eller `59 hemmeligheden bag kalendere: 19 års cyklussen. Jøderne var både i Babylon og Grækenland.
Overenskomst
Hvad som i dag forhindrer fagforeninger samt mestrenes og direktørernes repræsentanter i at sikre arbejdsfrihed på storebededag overgår nærværende ufaglærte skribents forstand. Mere end 50 år efter at direktørerne startede import af arbejdere fra lande med muslimsk kultur, synes det mig derimod på sin plads at få tilføjet 3-4 af disses helligdage. Dage hvor det naturligvis står enhver mellemleder frit for at spørge arbejderen om at afgive sin frihed mod den i overenskomsten aftalte godtgørelse.
Disse mennesker fra fremmede himmelstrøg samt deres mulige unger hæver jo rask væk helligdagstillæg på trods af at de ikke anerkender Jesus som guds søn, anerkendelsens medfølgende evige liv og mange andre ting som jeg bruger hver søndag formiddag på. Det står således frit for at tolke denne imødekommelse af Islam som en varetagelse af mine egne interesser. Opbakning fra de muslimske samfund bør afgrænses til den store strømning af disse, som respekterer døtre, sønner og mødres til- og fravalg. En teologisk oplysning som her passende kan tilføjes, angående de 144.000 pladser i himmeriget biblen angiver der er, er at det blot er verdensregeringens pladser, som er udspecificeret og at der er plads til alle, som i rimeligt omfang har levet efter forskrifterne. Oplysningen har jeg fra et vidne og står således til troende. Afgørelsen om hvorvidt man bliver lukket ind på den yderste dag træffes ikke af væsener fra det timelige liv, hvilket jeg finder betryggende.
Overvejelserne angående flere helligdage, i min sporadiske indsats for verdensfreden og broderskabet mellem folkeslagene, er hidtil strandet på Ramadanen. Men nedlukningen af -ikke mindst- transport og forbrugssamfundet i `20-`22, med den utilsigtede lettelse af belastningen af naturgrundlaget, viste mange gode takter i forhold til en længere periode med temponedsættelse.
Ved at lade de 7 skudmåneder falde på Ramadan vil disse hellige måneder på 33 år bevæge sig gennem alle årstider til gavn og glæde for dem som vil bruge måneden på at søge op på bjerget, ud på heden, søen, engen eller i skoven for at forlige og forsone sig med skaberværket. Andre kan spille fodbold eller tage på badeferie. De første 5 cyklussers hellige måneder skal nok bruges på at udbedre skaderne efter den igangværende kulturs efterladenskaber.
De nuværende kristne helligdage er i forvejen placeret på det metoniske fundament hvorfor der ikke er nogle fordelagtigheder at fremhæve desangående. Fødselsdage vil derimod kunne fejres både på månedsdagen og på dagen mellem jævndøgn og solhverv. Sidstnævnte er der hvor vi er nu. Dette giver flere muligheder for at lande på fredag, lørdag eller søndag for dem som har behov for det. En besværlig detalje opstår den sjældne gang nymåne falder få dage efter vintersolhverv. I disse tilfælde foreslår jeg en karensperiode på 3 dage fra solhverv før et nytår kan begynde så vi er sikre på at julen falder i December. Med 7 skudmåneder skulle der være brikker nok til at få dette på plads. Nytår vil således denne sjældne gang først blive 32-33 dage efter solhverv. Det kan også overlades til et meteorologisk udvalg at vælge en fredag eller lørdag med klart sigte til at fyre raketter af. Her kan disse med fordel tage en høj spids hat på. De 235 måneder er efter gældende notering 2 timer længere end de 19 år hvorfor en dag må tages ud efter 12 cyklusser for at kalenderen går i hak med firmamentet. Her vil jeg foreslå juleaften hvilket vil opretholde et minimum af spænding i julekalenderen. Om man vil kunne se skæret fra nymånen i slutningen af måneden i slutningen af den lange cyklus skal jeg ikke kunne sige.
Senere beregninger har vist at intervallet mellem 29dages måneder er 64, et tal som betragtet i den rette vinkel ved nymåne en time før solopgang kan få mosevandet i ethvert klokkeværk til at udvikle vulkansk aktivitet. Her kan jeg være behjælpelig med et tibetansk yakklokkehus, men det kommer til at koste for slitage.
Udover nærværende halvstuderede videnskabeligt funderende ocd-numerolog, er det min påstand at en del andre, som ikke tager byens puls for gode varer, vil finde større glæde ved en smule mere kosmisk orden i samfundets rytme.
Γεωμετρῆσαι βούλομαι τὸν ἀέρα
ὑμῖν διελεῖν τε κατὰ γύας.
I want to land-survey the air
and to parcel them into lots.
Meton i Aristophanes udlægning.
For 16 år siden valgte den danske metropols ordensstrateger oldtidsimperiets nytårsdag til at sætte ind mod cyklister og vegetarer på Jagtvej. Kvit – det er når der står et forsamlingshus på Nørrebro med 5 saloner og en sal med 3-længet balkon. Og ikke mindst når alle andre offentlige institutioner og arbejdspladser kun serverer vegetarisk kost. Religion og slagtekød er en privatsag.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.