For første gang i otte år var en dansksproget film repræsenteret ved hovedkonkurrencen på den internationale filmfestival i Berlin – Berlinalen.
Dramaet “Vogter” var nomineret til bedste film, men måtte tage hjem uden den fornemme pris. Bag manuskriptet står Gustav Möller og Emil Nygaard Albertsen.
“Vogter” handler om den idealistiske fængselsbetjent Eva, der bliver fanget i sit livs dilemma, da en ung mand spillet fra hendes fortid bliver anbragt i det fængsel, hvor hun arbejder.
Historien er måske ikke helt realistisk, men fængselsdramaet behandler store temaer som skyld, ansvar og hævn på en gribende måde i et enkelt kammerspil mellem de to hovedroller, den indsatte og vogteren.
Uden at afsløre sin hemmelighed beder Eva derfor om at blive flyttet til den unge mands afdeling, der er den hårdeste og mest voldelige i fængslet.
Historien er måske ikke helt realistisk, men fængselsdramaet, som det blev kaldt af den danske presse, behandler store temaer som skyld, ansvar og hævn på en gribende måde i et enkelt kammerspil mellem de to hovedroller, den indsatte (Sebastian Bull) og vogteren (Sidse Babett Knudsen). En tredje vigtig rolle spilles af Dar Salim, der er leder af sikkerhedsafdelingen i Vestre Fængsel.
Rollerne spilles overbevisende i filmen, der, selvom den foregår i et fængsel, altså behandler almene temaer. Vogter indeholder også barske scener, som vi kender fra serien “Huset”, men er mere minimalistisk, og det kan jeg godt lide.
Der var positiv reaktion fra de journalister, jeg mødte på Berlinalen, selvom historiens hjørnepunkter ikke helt var så transparente, altså lidt af en rebus.
Videre handling skal ikke afsløres her. Se filmen i biografen, når den kommer til efteråret. Det var helt fortjent, at Vogter var med i konkurrencen om bedste film ved Berlinalen.
Prisen for bedste film gik i stedet til dokumentarfilmen “Dahomey”. Den er blevet til gennem et fransk-senegalesisk-beninsk samarbejde og fortæller historien om 26 royale artefakter, der leveres tilbage til Benin fra Frankrig.
Filmfestivalen, der er en af de største europæiske filmfestivaler, sluttede den 25. februar.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.