I foråret 2022 markerede Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt-museet i Herning, med udstillingen ”Henning og Heerup International”, 60-året for at Henry Heerup (1907-1993) og Carl-Henning Pedersen (1913-2007) deltog som Danmarks bidrag til Venedig-Biennalen.
Nu er udstillingen kommet til Heerup Museum. På den oprindelige udstilling i 1962 var der over 100 værker, men på Heerup Museet er der kun plads til de væsentligste værker, nemlig 17 af Carl-Henning Pedersen og 23 af Henry Heerup.
De to malere havde kendt hinanden i cirka 30 år og havde udstillet sammen og med andre mange gange tidligere, da de tog til Venedig. De var medlemmer af Linien og Cobra, og havde også leveret bidrag til Helhesten, der udkom fra 1941-44.
I udstillingskataloget refereres til en artikel fra det nazistiske dagblad Fædrelandet, hvor den nazistiske maler Gudmund Hentze under overskriften ”Vanartet Kunst” beskrev de kunstnere, som var med i Helhesten, heriblandt Carl-Henning Pedersen og Henry Heerup, således: ”… det åndsforladte fjolleri, der under navnet ’Abstrakt kunst’ breder sig hører ingensteds hjemme … Nationalsocialismen vil tage med fast hånd om sådanne nælder, rykke dem op og kaste dem på ilden, som det ukrudt de er i kunstens have, vær forvisset om det.”
Sådan blev de to danskere dog ikke modtaget i Venedig, tværtimod. De blev modtaget med stor international anerkendelse og blev rost i den danske presse – og Carl-Henning Pedersen blev hædret med årets UNESCO-pris. For dem begge betød det, at de fik et internationalt gennembrud.
På væggene hang Carl-Henning Pedersens malerier, og på gulvet var anbragt Henry Heerups skulpturer, som gik i godt spand med hinanden. Ude foran udstillingspavillonen var der også anbragt Henry Heerup-skulpturer i græsset.
På Heerup Museet har man forsøgt at opbygge udstillingen på samme måde med Carl-Henning Pedersens farverige malerier og Henry Heerups stenvæsener, men også med en gendigtning af indgangen til den danske pavillon genskabt af JAC-studios.
Til udstillingen er udgivet et rigt illustreret katalog med artikler om blandt andet Biennalens historie og om de to kunstnere.
Heerup Musesum: Henning og Heerup International. Slutter 11. juni 2023
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.