Det er sikkert ikke lukrativt, men det er guld værd, at der findes små forlag, der sætter en ære i at udgive værker af helt eller delvist ukendte eller glemte forfattere.
![](https://arbejderen.dk/wp-content/uploads/2022/05/Lázár_Mária-2.jpg)
En af disse er østrigske Maria Lazar (1895-1948), som Helge Scheuer Nielsen, i serien Kvinder skriver, har udgivet to romaner og en novellesamling af.
Den senest udgivne roman er Død eller levende? Leben verboten!, der for første gang udkom på tysk i 2020 på et lille enmandsforlag i Wien.
Indtil da havde manuskriptet ligget i forfatterens bo, men var dog i 1934 blevet udgivet i en forkortet udgave i England og i 1936, ligeledes forkortet og let omskrevet af forfatteren, bragt som føljeton i Social-Demokraten.
Det er denne udgave, hvis oversætter er ukendt, Scheuer Nielsen har brugt til sin udgivelse.
Antifascist og pacifist
Hvordan romanen endte i Social-Demokraten har sin egen historie. Maria Lazar var fra en jødisk, borgerlig familie i Wien, men løsrev sig i en tidlig alder fra miljøet og familien af politiske grunde. Det skrev hun om i romanen Forgiftet, der udkom i 1920 (på dansk i 2019) og fik en fin modtagelse, men derefter var der ikke nogen forlag, der vovede at udgive hendes antifascistiske, venstreorienterede og pacifistiske romaner.
Maria Lazar var noget af et sproggeni og gav sig så til at arbejde som oversætter, blandt andet oversatte hun flere bøger af Karin Michaëlis, som hun var blevet en nær ven af, da de færdedes i de samme kredse i Wien.
Læs også
Allerede i 1933 så Maria Lazar skriften på væggen og valgte at forlade Østrig. Målet var Danmark, og i begyndelsen boede hun hos Karin Michaëlis på Thurø, og det var her, hun færdigskrev romanen Død eller levende?.
For at skaffe sig indtægter skrev hun noveller til aviser og blade under pseudonymet Esther Grenen, og på den måde og under det navn kom romanen i den danske avis.
Berlin og Wien
Det er en politisk og psykologisk krimi, der foregår i Berlin og i Wien i 1931. Ernst von Ufermann, der kunne være bror til Scherfigs forsvundne fuldmægtig Amsted, er bankier og har hidtil levet et trygt og behageligt liv, men nu har den økonomiske krise også ramt hans foretagende, så han må til Frankfurt for at skaffe et lån, der kan afværge det truende krak.
I lufthavnen bliver han frastjålet pas og billet, og så er gode råd dyre. Først bliver han grebet af en indre fryd over at “få fri” fra pligterne, det er som at pjække fra skolen, og han flakker rundt uden faste planer.
Næste dag viser det sig, at flyvemaskinen er faldet ned, og alle ombordværende er blevet dræbt. Han er altså anset for at være død, og det kan jo have sine fordele, især når man ikke er det og har en stor livsforsikring, der kan redde firmaet og rigeligt forsørge hans skrøbelige kone.
Den skjulte krig
![](https://arbejderen.dk/wp-content/uploads/2022/05/Maria_Lazar-670x1024.jpeg)
Ufermann går under jorden, og under sin omflakken kommer han i kontakt med nogle suspekte personer, der sørger for, at han får en ny identitet, mod at han gør dem den tjeneste at bringe en lille pakke til Wien.
Modtagerne af pakken er en lille gruppe unge nazister, og det giver Lazar anledning til at portrættere dem psykologisk skarpt og fortælle om arbejdsløsheden, antisemitismen og den skjulte krig med mord og attentater, der hærger Østrig og er en forløber for den store krig.
Ufermann er på herrens mark i denne verden og ønsker sig tilbage til reden hjemme i Berlin, men ligesom det skete for Amsted, er ønsket ikke gensidigt.
Lazars stil er ret egenartet og dristig. Der er ikke nogen overordnet fortæller, men det er dialoger og indre monologer, der styrer handlingen, hvad der kræver lidt ekstra opmærksomhed af læseren, men som også giver den en ekstra vitalitet.
Maria Lazar: Død eller levende? Leben verboten! Udsendt i serien “Kvinder skriver”. 274 sider. 270 kroner. Særpris til Arbejderens læsere: 160 kroner inklusive porto. Kan bestilles på post@bakkekrogen.dk.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.