Ved du, at omkring 20.000 personer tilbage i 1960’erne var beskæftiget med værftsindustri her i Danmark? Ja, det afhænger nok af, hvor gammel du er. For mere modne læsere er det velkendt, at de danske værfter var nogle af landets største arbejdspladser og værftsarbejderne nogle, der i dén grad blev lyttet til blandt andre arbejdere.
Udover B&W i København var der store værfter i Helsingør, Nakskov, Svendborg, Odense, Århus, Aalborg og Frederikshavn.
“Hvad gør man på B&W?” var typisk spørgsmålet, når man på andre arbejdspladser skulle tage stilling til, om arbejdet skulle nedlægges, og man i stedet gik i demonstration eller strejke.
Men de fleste store værfter lukkede op mod år 2000. I dag er der fortsat mindre værfter tilbage, men de har i sagens natur ikke nær samme betydning i det samlede billede.
Nu er der så udkommet en ny, flot bog med titlen “Skibsværfternes historie”, skrevet af historikeren Lars K. Christensen, der for nogle år siden var tilknyttet Museerne Helsingør og dér arbejdede sammen men en række engagerede tidligere værftsarbejdere.
Bogen er overskuelig og let læst, med et meget flot og omfattende billedmateriale. Ja, der er flere sider med billeder end med tekst. Der fortælles dels om selve arbejdet med at bygge stålskibe: – Hvad vil det sige at nitte? – Hvordan blev skibene søsat? – Hvordan blev skibet drevet frem, med vind, damp eller motor? Fordele og ulemper og mange, mange flere fortællinger, der virkelig giver én indblik i – og en kæmpe respekt for – den industrielle proces. Men værfterne var ikke en ufarlig arbejdsplads. Alene på Lindøværftet på Fyn var der i værftets sidste årtier således i gennemsnit en dødsulykke hvert andet år.
Bogen fortæller også om fagforeningerne og det sociale og politiske liv blandt værftsarbejderne, for eksempel om hvordan Gagarin – den sovjetiske kosmonaut, der som den første menneske blev sendt ud i rummet – i forbindelse med et Danmarks-besøg også kom ud i kantinen på B&W og talte til værftsarbejderne.
Hovedparten af værfterne lukkede og slukkede altså op gennem 1980-90’erne, kun Lindøværftet holdt længere ud, men også det måtte til sidst lukke. Det skete i 2012.
Når man har læst bogen – og der er som nævnt ikke meget tekst, men mange og interessante fotografier – er man ikke i tvivl om, at værtsindustrien har haft stor betydning i Danmark og også på en række områder har haft betydning for udviklingen i Danmark.
Bogen kan anbefales, hvis man er interesseret i dansk industrihistorie. Bagerst er der en litteraturliste, der giver tip til yderligere læsning om emnet.
Lars K. Christensen: Skibsværfternes historie.
Forlaget Turbine, 349,95 kr., er udkommet.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.