Christianshavn har fået et mindesmærke over de B&W-arbejdere, der siden 1846 og igennem det meste af det 20. århundrede har sat sit store præg på bydelen.
Med B&W-arbejderen hylder vi nogle mennesker, der arbejdede i røg, støj og møg under forhold, man knap kan forestille sig.
Lis Schertiger-Nielsen fra Initiativgruppen
En skulptur, en værftarbejder i kedeldragt, skabt af kunstneren Jens Galschiøt, står nu på Børnehusbroen ved Christianshavns Torv og skuer ud over kanalen. Ved hans fod står den slidte gamle lædertaske med termoflasken fra Brugsen, og i hans lommer og bælte er der smøger, værktøj og handsker.
Onsdag i denne uge blev skulpturen afsløret, og det skabte næsten en trafikprop – indtil regnen pludselig åbnede for sluserne.
Initiativet til at få opsat en arbejderskulptur kommer fra fire lokale ildsjæle, Foreningen B&W-arbejderne Christianshavns Kanal, som i adskillige år har arbejdet på at realisere projektet.
– Med over 8.000 ansatte prægede B&W hele Christianshavn og Refshaleøen. Det har undret os, at alt det leben, som værftet og maskinfabrikken medførte, i dag er helt usynlig i det offentlige rum. Der er ikke ret mange arbejdere blandt hovedstadens skulpturer, og med B&W-arbejderen hylder vi nogle mennesker, der arbejdede i røg, støj og møg under forhold, man knap kan forestille sig, siger Lis Schertiger-Nielsen fra initiativgruppen.
Kunstneren Jens Galschiøt var ikke sen til at gribe ideen, da han blev kontaktet af initiativgruppen.
– Jeg kommer selv fra arbejderklassen. Jeg er opvokset i et socialt boligbyggeri og så er jeg uddannet smed på Lindøværftet, så projektet stod mig rigtigt nært, siger Jens Galschiøt.
Og ved afsløringen af skulpturen uddybede han sine bevæggrunde:
– Grunden til, at jeg har sagt ja til dette projekt, er, at det er utrolig vigtigt at holde fast i historien om vores samfund. Mange danskere har fået en underlig ide om, at velfærdssamfundet er vokset op af sig selv. Det er det ikke – det er vokset op af sliddet fra arbejderklassen, kvindebevægelsen, fagbevægelsen og mange andre.
– Arbejderklassen har kun en plads i historiebøgerne, men ikke ret meget i det offentlige rum. Jeg håber, at den her skulptur vil være med til at minde os om, at den her bydel har været befolket med blå mænd, som hver dag gik til og fra arbejde – og hvad de nu ellers gjorde.
Jens Galschiøt takkede også Varelotteriets Fond for deres støtte:
– For de store fonde er der ikke prestige i at give penge til skulpturer af arbejdere, men så kom Varelotteriet og reddede os.
Varelotteriet blev stiftet for 137 år siden af flere end 70 lokale håndværk- og industriforeninger landet over, og også i dag støtter fonden op om at forbedre vilkårene for dem, som interesserer sig for dansk håndværk og især de unge, som vælger en faguddannelse, forklarede Anders Holst, direktør for Varelotteriets Fond.
– Blandt mange ting er B&W et eksempel på, at en faguddannelse kan føre til store og afgørende institutioner, da det var en snedker, som oprindelig grundlagde B&W.
Han fremhævede, at værftets arbejdere var innovative og værnede om det gode håndværk.
– Derfor er vi stolte af at kunne støtte op om, at B&W-arbejderen igen kan være en del af det lokale miljø, lød det fra Anders Holst.
Også Københavns Kommune har støttet opsætningen af skulpturen og lovede at passe godt på den i fremtiden.
Herefter var der fedtemadder, håndbajere og lagkage på Christianshavns Beboerhus, mens B&W-arbejderen blev stående ude i regnen. Mange var dog forbi og hilse på og fik taget et foto, mens Røde Horn pakkede instrumenterne sammen.
Kunstneren Jens Galschiøt har også tidligere lavet skulpturer af særlige arbejdergrupper. I 2017 var der afsløring af en gruppe havnearbejdere i Aarhus, som er opstillet ved DOKK1 på havneområdet og har fået navnet “Kaffebrættet”.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.