”Hvorfor donationen ikke blev til noget, er et af de største mysterier i dansk kunsthistorie og et af de største tab for det danske museumslandskab”.
Sådan skriver Jesper Svenningsen i sin store bog ‘Tetzen-Lunds kunstsamling – 400 moderne kunstværker spredt for alle vinde’, om den donation Christian Tezten-Lund (1852-1936) tilbød Statens Museum for Kunst (SMK) i 1921, men som aldrig blev til noget.
Der har været mange gisninger og hypoteser om, hvorfor det gik galt, men sandheden når vi aldrig frem til, heller ikke efter at have læst bogen. Der foreligger ikke nogen liste over, hvilke værker Tezten-Lund ville donere, men ud fra hans udtalelser skulle det have været fransk kunst fra efter år 1900, hvori indgik en stor samling malerier af Matisse.
I 1925 satte Tezten-Lund blandt andet en række Matissebilleder på auktion, og det lykkedes at “redde” nogle af dem på danske hænder, fordi kunstsamleren Johan Rump købte seks malerier, og Ny Carlsbergfondet, efter have fået tilbudt hele samlingen, købte fire. Disse blev senere mageskiftet med Rump og befinder sig i Rump-samlingen på SMK.
Tetzen-Lund blev født i Ålborg i 1852 og voksede op i et velhavende hjem. Allerede tidligt interesserede han sig for kunst og kom ind på Kunstakademiet i 1868, men holdt op i 1871 og blev i stedet elev i Landsmandsbanken.
I 1880 nedsatte han sig som kornhandler i Århus. Virksomheden voksede sig stor, men i 1909 valgte han at afhænde den, og de mange penge, som salget indbragte, skulle bruges til køb af kunst.
Da samlingen var blevet rimelig stor, flyttede han i 1916 til København og slog sig ned i en stor lejlighed i Palægade, og efter at alle malerier var hængt op, holdt han åbent hus en gang om ugen, så folk kunne se samlingen. Den voksede støt i årene fra 1916 til 21, hvor han foretog store opkøb af især nyere fransk kunst, da han foretrak den frem for tysk. Det var værker af blandt andre Matisse, Picasso, Renoir, Gauguin, Braque og Derain. Tidligere havde han købt nordisk kunst, og det fortsatte han med.
Efter at have været syg i 1923-24 begyndte han at sælge ud af samlingen. Det skete blandt andet til parisiske kunsthandlere, og i 1925 blev der holdt en auktion i København, gentaget i 1934 og 35, og da han døde, var der kun 100 værker tilbage. Hermed endte en sørgelig historie om, hvordan en værdifuld kunstsamling blev spredt for alle vinde.
Jesper Svenningsens bog er omfattende og rigt illustreret. Det har været et stort arbejde at samle de få og spredte kilder, der findes, og som ikke var blevet destrueret af hans søstre, da Tezten-Lund døde i 1936.
Jesper Svenningsen: Tetzen-Lunds kunstsamling.
Strandberg Publishing.
272 sider, 399,95 kroner
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.