Verdens største krydstogtskib, der går under navnet Icon of the Seas (Havets Ikon), påbegyndte sin første rejse fra Miami den 27. januar.
Skibet, der ejes af firmaet Royal Carribbean, ville kunne huse alle indbyggerne i Skagen: Over 7900 passagerer og besætningsmedlemmer fordelt på 20 dæk. Der er syv svømmebassiner, seks vandrutsjebaner, en skøjtebane, et teater og over 40 cafeer, restauranter og barer.
Royal Carribbean beskriver sit krydstogtskib som “en ny æra for rejser”. Klimaeksperter stiller sig derimod kritiske over for det enorme skibs afhængighed af flydende naturgas (LNG) og udledningen af drivhusgassen metan.
– Det er et skridt i den forkerte retning, erklærer Bryan Comer, direktør for marineprogrammet i Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT). Han anslår, at LNG udleder “over 120 procent mere drivhusgas gennem hele livscyklussen end marin gasolie”, hvilket burde understrege den afgørende rolle, som reduktion af metan spiller i bestræbelserne på at afbøde klimaforandringerne.
Metan har en enorm opvarmningseffekt. I løbet af 20 år fanger det 80 gange mere varme end kuldioxid, hvilket gør det altafgørende at kontrollere udledningen.
Brancheeksperter hævder desuden, at lavtryksmotorer med to brændstoffer, der bruges i krydstogtskibe, er særligt udsatte for at lække metan. Undersøgelser finansieret af blandt andre ICCT anslår et gennemsnitligt læk af metan på 6,4 procent i krydstogtskibsmotorer.
“Denne type skib kræver massive motorer, som kan nå højder, der svarer til fireetagers bygninger. Disse motorer kører på flydende gas – et brændstof, der udråbes som et grønt alternativ til diesel, men som i virkeligheden udvindes ved fracking, en proces, der er kendt for at have katastrofale konsekvenser for miljøet”, skriver Ekō, en international kampagne der stiller store firmaer til ansvar på tværs af verden.
Nick Rose, vicepræsident for Royal Carribbean, virker dog ikke så bange for, at det enorme krydstogtskib Icon of the Seas er afhængig af LNG.
– Vi betragter det som et overgangsbrændstof, der hjælper med at opbygge fleksibilitet i vores skibsdesign og også hjælper os med lettere at tilpasse os forskellige typer brændstoffer, når markedet udvikler sig, og andre skalerbare alternativer introduceres, siger han.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.