Den orange løber var rullet ud, festtøjet kommet på og champagnen fundet frem, da lydbøgerne torsdag den 16. marts for tredje år i træk skulle hædres ved Mofibo Awards 2023.
Skuespiller og lydbogindlæser Ellen Hillingsø var vært for arrangementet, som blev afholdt i det gamle Folkets Hus på Vesterbro, nu spillestedet Vega.
Der blev – ikke overraskende – gjort meget ud af at udfolde berettigelsen af endnu en litteraturpris: Lydbøger er vokset frem som en markant indgang til litteraturens verden.
Danskerne lytter til litteratur som aldrig før, faktisk viser en undersøgelse foretaget af Mofibo i samarbejde med Megafon, at 44 procent af danskerne lytter til lydbøger – og det er jævnt fordelt på tværs af land og by.
Oftest lytter vi, mens vi laver andre ting, 42 procent lytter, når de kører bil, 38 procent når de gør rent, lige så mange når de går en tur, og 30 procent får en på den litterære oplever, imens de laver mad.
Samtidigt viser forskning, at det øgede forbrug af lydbøger ikke går ud over forbruget af fysiske bøger. På den måde beriger lydbøgerne litteraturen og bringer den ud til flere mennesker.
Dette var bagtæppet og den underlæggende fortælling aftenen igennem under uddelingen af priserne, som ud over hæderen fulgtes med en statuette og 10.000 kroner.
Og læg mærke til, at det ikke bare er forfatterne, der hædres ved Mofibo Awards, men også indlæserne – som er et uundværligt ellement i produktionen af en god lydbog.
Vinderne af Mofibo Awards 2023:
Årets Biografi og dokumentar: Jeg er her jo
Forfattere: Pia Møller Søe & Zandra Berthelsen, indlæser: Ann Hjort, forlag: Lindhardt og Ringhof
Årets Børnebog: Verdens 100 mest truede dyr
Forfatter: Sebastian Klein, indlæser: Sebastian Klein, forlag: Lindhardt og Ringhof
Årets Romance: Sara & August
Forfatter: Pernille Juhl, indlæser: Maria Garde, forlag: Storytel Original
Årets Krimi og spænding: Nøglen til mord
Forfatter: Anna Grue, indlæser: Githa Lehrmann, forlag: Lindhardt og Ringhof
Årets Roman: Annas sang
Forfatter: Benjamin Koppel, indlæser: Iben Hjejle, forlag: Gyldendal Lyd
Årets Oversat fiktion: Mord på kostskolen
Forfatter: Lucinda Riley, indlæser: Tammi Øst, forlag: Gyldendal Lyd
Årets nye talent: Sara Line Møller Olsen
Titel: Partycrasheren, forfatter: Sophie Kinsella, forlag: Gyldendal
Pharao-prisen: Githa Lehrmann
Lydbogen gennem tiden
Lydbøger har eksisteret i en eller anden form i over 100 år. I begyndelsen blev lydbøger ofte lavet til synshæmmede, hvor teksten blev læst op af en person og optaget på en vinylplade.
I Danmark kunne man fra midten af 1950’erne låne lydbøger på spolebånd gennem NOTA (Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder) – de var dog ikke lige til at stikke i lommen, da det var ikke ualmindeligt, at en sådan lydbog vejede i omegnen af 5 kilo.
Med tiden blev de tunge spolebånd og vinylpladerne erstattet med kassettebånd, der blev opfundet i 1960’erne, og senere med CD’er, der kom på markedet i 80’erne. Med de mere håndterlige medier fulgte en stigende popularitet – og vi begyndte at lytte til bøger på farten.
I 1990’erne blev lydbøger endnu mere tilgængelige for den brede offentlighed med fremkomsten af digitale formater og internettet.
Denne udvikling accelererede i 2000’erne med opfindelsen af MP3-afspillere og smartphones, som gjorde det endnu nemmere at lytte til lydbøger hvor som helst og når som helst.
I dag er lydbøger blevet en milliardindustri med abonnementstjenester og online-forhandlere, der tilbyder et bredt udvalg af lydbøger på mange forskellige sprog og emner.
Lydbøger er i dag en ekstremt populær måde at forbruge litteratur på, måske fordi formen passer som fod i hose til tidens travle livsstil.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.