Busruter og afgange risikerer at blive slagtet overalt i Danmark.
Sådan lyder advarslen fra Danske Regioner.
Økonomiaftalen, der netop er blevet indgået mellem regeringen og regionerne, afsætter nemlig langt fra penge nok til at dække det store hul, som coronapandemien og de stigende priser på brændstof har efterladt i de regionale trafikselskabers kasse.
– Det kan komme til at betyde historisk store nedskæringer i den kollektive trafik, hvor der kan blive tale om både nedlæggelser af ruter og færre afgange. Det vil være borgere i hele landet, der kan komme til at mærke det, siger næstformand i Danske Regioner Stephanie Lose til Arbejderen.
Hun henviser til beregninger fra Danske Regioner, der viser, at coronapandemien har betydet en ekstraregning for trafikselskaberne på næsten 500 millioner kroner alene i år.
Herudover er udgifterne til brændstof eksploderet de seneste måneder.
– Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation for den kollektive trafik over hele landet. Først faldt passagertallet under og efter corona, og oveni er der nu kommet kraftigt stigende priser på brændstof. Det er der ikke taget højde for i den netop indgåede økonomiaftale med regeringen, konstaterer Stephanie Lose.
Coronapandemien har betydet færre passagerer, fordi der ikke har måttet sidde så mange i busserne, og fordi folk har fundet andre alternativer og eksempelvis købt en ekstra bil eller er begyndt at arbejde mere hjemmefra.
Og senest er prisen på brændstof eksploderet i kølvandet på krigen i Ukraine.
Det har presset økonomien i de regionale trafikselskaber. Derfor havde regionerne håbet på en ekstra håndsrækning fra regeringen.
Udkantsregion forudser “et blodbad”
Region Syddanmark er en af de regioner, der står til at skære millioner af busdriften for at dække det store hul i de to lokale trafikselskabers kasse.
Formanden for regionens Udvalg for Regional Udvikling, der er ansvarlig for regionens kollektive trafik, Michael Nielsen, havde håbet på, at regeringen med økonomiaftalen ville holde hånden under de lokale busruter.
Men efter at have læst økonomiaftalen mellem regeringen og regionerne konstaterer han, at aftalen “er blottet for enhver form for stillingtagen til den kollektive trafik”.
– Jeg er helt uforstående overfor, at en socialdemokratisk regering på den her måde udsulter og sætter den kollektive transport i en uholdbar situation, siger det konservative medlem af region Syddanmark Michael Nielsen til Arbejderen.
– Under coronakrisen bad regeringen os om at holde busserne kørende for at sikre, at der ikke blev lukket helt ned for Danmark. Det har betydet et stort hul i trafikselskabernes kasse. Nu bliver vi også ramt af de stigende priser på brændstof. Vi risikerer et blodbad i den kollektive trafik, tilføjer han.
Det kan komme til at betyde historisk store nedskæringer i den kollektive trafik, hvor der kan blive tale om både nedlæggelser af ruter og færre afgange.
Stephanie Lose, næstformand i Danske Regioner
Regionens to trafikselskaber – Fynbus og Sydtrafik – har tilsammen et underskud på cirka 60 millioner kroner alene i år. Til næste år vil underskuddet være endnu større, vurderer Michael Nielsen.
Derfor er de 200 millioner kroner, som økonomiaftalen mellem regeringen og regionerne afsætter til såkaldte “merudgifter og mindreindtægter som direkte følger af covid-19-restriktioner”, langt fra nok til at dække hullet i trafikselskabernes kasse.
– 200 millioner kroner til deling mellem alle landets regioner batter ingenting. Ifølge tal fra Danske Regioner har alene coronakrisen ført til, at de regionale trafikselskaber tilsammen har et underskud på cirka 500 millioner kroner, siger Michael Nielsen.
Han uddyber:
– Alene i Region Syddanmark står vi overfor et trecifret millionunderskud i 2023 på grund af færre passagerer, ekstra rengøring i forbindelse med corona og stigende brændstofpriser. Hvis vi selv skal finde pengene og spare så stort et beløb på den kommende drift, kan vi ikke undgå, at ruter eller afgange bliver nedlagt.
Også den grønne omstilling er i fare, når de regionale trafikselskaber skal spare.
– Vi risikerer, at vi må udskyde den grønne omstilling af busserne, som vi har glædet os til. Men det koster penge at investere i de elbusser, der kan erstatte de nuværende busser, der kører på diesel og biobrændstof, og gøre busdriften endnu grønnere.
– Offentlig transport er en kerneopgave
Det syddanske regionsmedlem håber på, at regeringen vil gribe ind med mere støtte og redde den regionale kollektive trafik i Danmark.
– Vi vil gerne holde liv i landområderne og sikre, at unge tager en uddannelse. Derfor har vi et kæmpe ansvar for at sikre en ordentlig kollektiv transport.
– Når vi gerne vil have, at de unge tage en uddannelse, så har vi også en forpligtelse til at sikre, at de indenfor rimelig tid kan komme frem og tilbage. Derfor er det en kerneopgave for os også at sikre busser i de tyndtbefolkede områder. Over halvdelen af vores passagerer består af skolebørn og unge under uddannelse.
Nedskæringer på vej overalt i Danmark
Overalt i Danmark kæmper de regionale busselskaber med at få driften til at hænge sammen.
I Roskilde skal de lokale politikere allerede til august tage stilling til, om to buslinjer skal nedlægges, så der kan spares 550.000 kroner.
Herudover foreslår det lokale trafikselskab Movia, at yderligere to busruter stopper med at køre i weekenden, samt at forkorte yderligere to ruter.
Hvis nedskæringerne bliver gennemført, vil der blive skåret 2,1 millioner kroner af busdriften, og 72.000 passagerer forventes at gå tabt.
I Region Nordjylland er regionsrådsformand Mads Duedahl bekymret for den regionale kollektive trafik.
– Vi bliver med aftalen kun kompenseret for manglende billetindtægter grundet corona for årets to første måneder. Læg dertil stigende brændstofpriser i hatten, og vi får en rigtig giftig cocktail for den offentlige trafik i Nordjylland i fremtiden, siger Mads Duedahl.
Løftebrud
Enhedslistens repræsentant i Danske Regioner mener, at regeringen løber fra sit løfte om at kompensere trafikselskaberne for de passagerer, de mistede under coronapandemien.
– Regeringen løber fra løfterne om at kompensere for tabte passagerer, selvom det er fuldstændigt tydeligt for enhver, at alle dem, som købte bil under corona, jo ikke har solgt den igen, siger Enhedslistens repræsentant i Danske Regioner, Tormod Olsen.
Han fortsætter:
– Aftalen betyder tvungne nedskæringer på bustrafikken på 10-15 procent. Det vil altså sige lukning af et massivt antal busruter og forventeligt med slagside til yderområderne. Det vil få endnu flere til at køre i bil og øge behovet for mere vejbyggeri. Det er en fuldstændigt tåbelig, dyr og klimabelastende udvikling.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.