Fuld skrue på handlinger til fordel for klima, miljø og natur!
Sådan lyder opfordringen fra ni grønne organisationer og fem partier, når de lørdag den 15. november kalder til ‘Klimamarch for et grønt Aalborg’.
Opfordringen er henvendt til de kandidater og politiske partier, der nu bevæger sig ind i den absolutte slutspurt i kampen om 31 pladser i byrådet i Aalborg Kommune.
“Landets kommuner spiller en central rolle i den grønne omstilling… I Aalborg Kommune er det rene drikkevand alvorligt truet. Egholmforbindelsen tvinger allerede nu truede arter væk fra deres levesteder. Limfjorden er død under overfladen. Det er kriser, der berører og bekymrer mange borgere, og som kræver politisk handling. Budskabet til kandidaterne er klart: Det nye byråd skal prioritere den grønne dagsorden!”, skriver arrangørerne i en fælles pressemeddelelse.
Klimakrisen er altoverskyggende
En af de lokale ildsjæle, der har lagt mange kræfter i at stable klimamarchen på benene, er Mona Dahms fra Bedsteforældrenes KlimaAktion (BKA).
– Jeg er selvfølgelig helt med på, at kommunalpolitik også handler om de små landsbyskoler, og hvordan man kommer bandekriminaliteten i byen til livs. Men klimakrisen er altoverskyggende, og lokalt truer den i form af motorvejen over Egholm, siger hun til Arbejderen.
Anlægsloven, der giver grønt lys til motorvejen, blev vedtaget i maj måned af et flertal i Folketinget, bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne.
Når motorvejen i 2035 er anlagt, ventes mere end 36.000 biler dagligt at drøne vest om Aalborg hen over Egholm på en firesporet motorvej.
En rapport offentliggjort af Vejdirektoratet i februar peger på nogle af de klimamæssige belastninger. Direktoratet vurderer, at de samlede udslip af drivhusgasser alene ved at bygge motorvejen er 480.000 ton. Det er næsten 200.000 ton mere end hidtil vurderet og svarer cirka til 70.000 danskeres årlige CO2-udslip.
Stop katastrofen
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmforbindelsen er medarrangør af lørdagens klimamarch og kommer med følgende opfordring:
– Brug din stemme til kommunalvalget. Det nytter. Stem på partierne i det grønne valgforbund. Det er ikke for sent at stoppe den katastrofale motorvej, lyder det fra bevægelsens formand Else Marie Tolbøll.
Borgerbevægelsen har stævnet transportministeren for at få anlægsloven kendt ulovlig og byggeriet stoppet.
Partierne i det grønne valgforbund er Enhedslisten, SF, De Radikale og Alternativet.
Ved lokalvalget i 2021, hvor også Trafikalt Folkeparti og Kommunistisk Parti deltog i det grønne valgforbund, gav det pote i form af en fremgang i byrådet til motorvejsmodstanderne på hele fire mandater.
Den succes håber partierne at ride videre på. Trods ideologiske forskelle står de sammen om modstanden mod en motorvej hen over Egholm. Ligesom de er imod, at skatteborgerne i Aalborg Kommune skal bidrager med 600 millioner kroner til det gigantiske anlægsprojekt.
– Siden jeg blev valgt til Aalborg Byråd i 2014, har jeg været en del af et hold, som har arbejdet for at sætte velfærd, klima og social retfærdighed øverst på dagsordenen. Som rådmand for miljø og energi og senere for klima og miljø har jeg kæmpet for grøn omstilling, rent drikkevand og en bæredygtig fjernvarme. Samtidig har jeg kæmpet imod en sundheds-, miljø-, natur-, og klimaskadelig motorvej over Egholm – og det gør jeg stadig, lyder det fra Enhedslistens spidskandidat Lasse Navarro Olsen.
De Radikales spidskandidat Jes Lunde siger:
– Det vil være en kæmpegevinst, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre at standse Egholmmotorvejen, der er en kolossal fejltagelse på enhver måde. Voldsomt øget klimabelastning, sundhedsskadelig støj til 28.000 mennesker, ødelæggelse af natur, truet grundvand – samtidig med at løsningen er trafikalt forkert.
Prisen for motorvejen er i dag oppe i nærheden af 10 milliarder kroner. SF’s spidskandidat Peter Larsen tøver derfor ikke med at betegne Egholmmotorvejen som økonomisk uansvarlig og miljøskadelig.
“Den bremser Aalborgs fremtid. Det handler ikke om at være imod udvikling – tværtimod. SF er for udvikling, for vækst og for grøn fremdrift. Men det skal være bæredygtig udvikling, hvor vi tænker langsigtet, og hvor investeringerne giver værdi for både borgere, erhvervsliv og miljø”, skriver Peter Larsen på Facebook.
– Vi har kæmpet mod den motorvej hele vejen igennem, og når vi stadig kæmper, er det, fordi vi tror på, at aalborgenserne ikke vil have den, udtaler han til dr.nyheder.
Enhedslisten i Aalborg foreslår, at motorvejsprojektet stoppes – i det mindste indtil alle tekniske og økonomiske konsekvenser af de nyeste prognoser er undersøgt grundigt. Det er for nylig kommet frem, at realiseringen af den 3. Limfjordsforbindelse risikerer at blive væsentlig dyrere som følge af oversvømmelse på grund af havniveaustigninger og øget nedbør.
Vælgerne kræver svar
Vurderet ud fra valgmøder, debatindlæg i lokale medier og på Facebook, så er debatten om den omstridte motorvej langt fra udtømt. Heller ikke selvom et flertal i Folketinget har givet grønt lys til at sætte det i gang.
Spørger man modstanderne af den cirka 20 kilometer lange motorvej, så mener heller ikke de, at løbet er kørt, som tilhængerne oftest svarer, når de bliver spurgt ind til emnet.
– Flere byrådspolitikere forsøger at lukke ned for debat om motorvejsforbindelsen med argumentet om, at den beslutning er taget. Men det er jeg ikke enig i, siger Mona Dahms.
Hun håber, at klimamarchen kan være med til at presse politikerne til at ændre en forkert beslutning om motorvejsprojektet. Og til at de vil sætte klimaet højere på den politiske dagsorden.
– Det er i den grad tiltrængt. Aalborg Kommune har hele fem Danmarksrekorder, der bestemt ikke er værd at prale af. Det gælder trafikstøj, CO2-udledning, nitrat i drikkevandet, asbestrelaterede sygdomme og dødsfald samt mave- og tarmkræft. Det sidste muligvis på grund af nitrat i drikkevandet.
Den aalborgensiske klimaaktivist er overbevist om, at det lokale engagement virker, ellers ville hun ikke bruge kræfter på det.
– For mig at se gavner det på det praktiske, politiske plan, fordi vi forhåbentlig får nogle vælgere til at tænke sig om, inden de sætter deres kryds den 18. november. Og det gavner mig på det rent personlige plan, forstået på den måde, at jeg trods alt gør et eller andet i en tid, hvor verden går ad h….. til.
FN-forbundet er også med
Johanne Hansen er studerende og medlem af FN-forbundet, der også er blandt arrangørerne af klimamarchen i Aalborg.
– FN-forbundet går ind for en grøn dagsorden. Det er blot et af mange verdensmål. Når vi deltager i klimamarchen, er det for at understrege alvoren af klimakrisen som et problem på verdensplan, men også for at gøre opmærksom på, hvordan den rammer i Aalborg, siger Johanne Hansen til Arbejderen.
Hun fremhæver klima og den stigende ulighed som to af de emner, der fylder rigtig meget lige nu.
– Men ud over at klimaet har trange kår, så har demokratiet det også. Så vil du føle, at du har indflydelse, så er det vigtigt, at du bruger din stemme, forklarer Johanne Hansen.
At FN-forbundet er medarrangør af klimamarchen i Aalborg sammen med partierne i det grønne valgforbund skal ikke opfattes som en anbefaling om at stemme på et af dem. FN-forbundet ser klimakampen som et tværpolitisk projekt. FN-forbundet er også en tværpolitisk forening og anbefaler derfor ikke et bestemt parti.
– Vi synes, det er vigtigt, at borgerne er med til at forme det Aalborg, de gerne vil se, siger Jonanne Hansen og tilføjer:
– Så hvis aalborgenserne gerne vil se verdensmålene realiseret i deres kommune, så skal de gå ned og bruge deres stemme. Vi anbefaler vælgerne at stemme og at stemme grønt. Vi ser gerne, at Aalborg Kommune også prioriterer borgerinddragelse i højere grad for at sikre et stærkt demokratisk Aalborg.
Spørgsmålet om borgerinddragelse bliver også fremhævet af klimamarchens arrangører:
“Tag civilsamfundet med. Byrådet står ikke alene med ansvaret for at skabe klimahandlinger. De har mulighed for at inddrage civilsamfundet i indsatsen med at udvikle og iværksætte konkrete handlinger, der bidrager til den grønne omstilling. Med Klimamarch for et grønt Aalborg ønsker arrangørerne netop at vise opbakning og vilje til handling i den grønne sags tjeneste”, skriver de i den fælles pressemeddelelse.
Klimamarchen starter på Nytorv klokken 11.00 og går gennem Aalborg. På fire pitstop undervejs kan vælgerne møde og få en snak med repræsentanter fra Bedsteforældrenes KlimaAktion, Danmarks Naturfredningsforening, Cyklistforbundet, FN-forbundet, Den Grønne Ungdomsbevægelse, Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, Grønne Nabofællesskaber, Aalborgs Grønne Hjerter, Fredsby Aalborg, Socialistisk Folkeparti, Radikale, Enhedslisten, Alternativet og Kommunistisk Parti.
Ud over Aalborg bliver der gennemført klimamarcher i København, Aarhus, Hillerød, Viborg og Odense.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.

