Sikke mange sagsanlæg fra syge medborgere, ministeren kan få, men det skræmmer ham åbenbart ikke? Hvordan har man i øvrigt ikke bare kunnet dumpe farligt affald, men også ladet det ligge i årevis???????????????
Transportminister Benny Engelbrecht vil ikke iværksætte en uafhængig kortlægning af asbestaffald på land og i Limfjorden, før gravearbejdet til den planlagte Egholm-motorvej bliver sat i gang.
Det står klart efter et samråd i Folketingets Transportudvalg i tirsdags.
Motorvejen skal gå igennem flere områder, der tidligere er blevet brugt til at dumpe farligt asbestaffald fra den gamle eternitfabrik i Aalborg, der brugte asbest i sin produktion helt frem til 1988.
Folketinget bliver ikke ordentligt informeret om omfanget af den farlige asbest.
Susanne Zimmer, Frie Grønne
Alligevel afviste ministeren at tage prøver af jordbunden og havbunden, før motovejen er vedtaget, og arbejdet med motorvejen er i gangsat.
Må stemme uden at kende til asbestforurening
Dermed må Folketinget tage stilling til den anlægslov, der giver grønt lys til den firesporede motorvej over øen Egholm, uden at være tilstrækkeligt oplyst om omfanget af asbest i havbunden og i jordbunden, hvor motorvejen efter planen skal anlægges.
– Folketinget bliver ikke ordentligt informeret om omfanget af den farlige asbest, og hvor sundhedsfarlig en Egholm-motorvej kan blive for borgerne og for miljøet, siger Susanne Zimmer fra partiet Frie Grønne, der havde kaldt transportministeren i samråd.
– Det er dybt problematisk, at beslutningen ikke bliver truffet på et oplyst grundlag. Det er særligt problematisk, fordi ministeren er blevet gjort opmærksom på, at dele af motorvejen løber igennem deponiområder med asbestaffald.
– Ting bliver fejet under gulvtæppet, og Folketinget risikerer at træffe beslutningen på et forkert grundlag. Det kan betyde en sundheds- og miljøkatastrofe, men det er i høj grad også et demokratisk problem, uddyber Susanne Zimmer.
Tænketanken GeoHav har udarbejdet flere redegørelser om risikoen for asbestforurening i forbindelse med anlægsarbejdet af motorvejen.
GeoHav har fået aktindsigt i dokumenter fra Aalborg Kommune og det nu nedlagte Ministeriet for offentlige Arbejder og det daværende Nordjyllands Amt.
Ifølge GeoHav og Susanne Zimmer viser dokumenterne, at der er asbestaffald i flere af de områder, hvor motorvejen skal anlægges. Det gælder eksempelvis Klosterengen syd for fjorden og den planlagte østlige tilkørsel til motorvejen, og det gælder sandsynligvis også nord for fjorden i området Verdens Ende.
Herudover er der, ifølge GeoHav og Susanne Zimmer, med stor sikkerhed også asbest i fjordbunden, fordi flere asbestdeponier lige ned til fjorden igennem 14 år ikke har været ordentligt inddæmmet.
Ministeren er tryg
Men oplysningerne preller af på transportminister Benny Engelbrecht. Først hvis der under arbejdet med den nye motorvej viser sig at være asbest, vil ministeren tage affære.
– Hvis der bliver fundet spor af forurening – herunder asbest – vil der blive udarbejdet en jordhåndteringsplan, der redegør for håndteringen af den afgravede jord. Derudover vil der blive udarbejdet en plan for sikkerhed og sundhed, der fastlægge arbejdsmiljø og miljømæssige foranstaltninger, forklarede ministeren på samrådet.
Transportministeren er tryg ved den såkaldte VVM-redegørelse om motorvejens konsekvenser for miljø og sundhed, som Vejdirektoratet har udarbejdet.
– Vejdirektoratet forventer ikke at støde på asbest på havbunden. Jeg er tryg ved, at et kommende anlægsarbejde for Egholmlinjen vil blive forsvarligt håndteret.
Men de gamle asbest-deponiområder er ifølge Susanne Zimmer ikke registreret i Vejdirektoratets VVM-redegørelse, som ministeren er tryg ved.
Derfor stiller Susanne Zimmer spørgsmål ved, om ministeriet har fået alle informationer om asbestforureningens omfang omkring Limfjorden.
Asbest i havbunden
Ved anlæggelsen af den nye motorvejstunnel skal der graves en million kubikmeter havbund op, der måske indeholder asbest og kviksølv.
– Fjordbunden er ikke er blevet undersøgt for asbest. Alligevel skal en masse jord graves op, når motorvejstunellen skal anlægges. Det betyder, at flere tusind ton opgravet mudder fra havbunden vil flyde ud i fjordbunden og drive rundt med strømmen, advarer Susanne Zimmer.
– Asbestaffaldet kan drive på land og tørre ud og dermed sprede sig med vinden. Herudover kan fisk spise asbesten, og det kan være dødbringende – både for fiskene og for de mennesker, der spiser fiskene.
Allerede i dag stikker der eternitplader – og dermed også asbestaffald – op af jorden langs Egholms kyst, hvor motorvejstilkørslen skal anlægges.
Ifølge ministeren er det dog helt normalt ved anlægsprojekter, at der kommer uventet forurening op af jorden, når man begynder at grave.
– Ved ethvert byggeprojekt – uanset om det er veje, cykelstier eller jernbaner, der skal bygges – støder man på noget uventet. Det kan eksempelvis være en forurening, eller det kan være asbest.
Transportministeren mener, at politikerne bør gennemføre motorvejen “af respekt for” de virksomheder, der har planlagt efter, at der kommer en Egholmmotorvej.
Lokale er blevet syge af asbest
Aalborg har allerede en lang række eksempler på borgere, der er blevet syge af asbest på grund af eternitfabrikken.
– Asbestrelaterede sygdomme er meget alvorlige og kan være dødbringende. Asbestrelaterede sygdomme som lungekræft er syv gange højere i de områder, der ligger i nærheden af den tidligere eternitfabrik. Det er påvist, at der i op til to kilometer fra eternitfabrikken er en forhøjet dødelighed, fortæller Susanne Zimmer.
Hun mener, at transportministeren bør iværksætte en tilbundsgående og uafhængig undersøgelse af omfanget af asbest og kviksølv i hele området – og redegøre for, hvilke konsekvenser det vil have for miljøet og borgerne omkring Limfjorden.
– Det er et kæmpe problem, at ministeren skriftligt har tilkendegivet, at asbest ikke kan renses fri af vandsøjlen, så hvis/når der registreres asbest, er det ikke muligt at rense det. Asbesten kan blive spist af fisk, som efterfølgende bliver spist af mennesker. Børn, unge og voksne i Vestre Fjordbad og Havnebadet, som ligger øst for linjeføringen, kan risikere at sluge det, når de bader. Asbesten flyder op på bredden langs fjorden, tørrer ud og spredes med vinden specielt ind over Aalborg og Nørresundby, advarer Susanne Zimmer.
Politikernes planer om en motorvej tværs over Egholm møder modstand fra lokale borgere, der har samlet sig i Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen og Egholms Venner – Bevar Egholm som ø.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.