Minister afviser at gribe ind over for bus- og togbilletters himmelflugt
I stedet for kollektiv transport vil transportminister Thomas Danielsen hellere tale om kollektiv mobilitet. Hvis billetpriserne på kørsel med bus og tog skal ned, må trafikselskaberne låne penge af staten, mener regeringen.
Der er ingen redningskrans fra regeringen til alle de passagerer i busser og toge, der fra januar i gennemsnit skal betale 10,3 procent mere for deres billetter.
Det står klart efter et samråd i Folketingets Transportudvalg i sidste uge med transportminister Thomas Danielsen (V).
Samrådet kommer, efter at DSB, Arriva og landets regionale trafikselskaber i sidste måned bebudede en historisk stor prisstigning. I gennemsnit bliver det 10,3 procent dyrere at tage toget i Jylland, på Fyn og på Sjælland, fordi DSB, Arriva og landets regionale trafikselskaber hæver priserne.
Trafikselskaberne er hårdt økonomisk trængte – på grund af lange perioder med høj inflation og stigende energi- og brændstofpriser, og færre billetindtægter på grund af færre passagerer under coronapandemien.
Aldrig tidligere er prisen for at køre med tog steget så meget på én gang.
Et to-zoners 30-dages pendlerkort stiger med 13,3 procent – fra 450 kroner til 510 kroner.
Rejsende med pensionistkort skal betale ti procent mere for at køre med tog og bus. Eksempelvis stiger prisen for et tre-zoners pensionistkort med tre måneders gyldighed med 70 kroner.
Derfor kræver partier som SF, Enhedslisten og Alternativet, at regeringen griber ind og sikrer, at billetpriserne ikke stiger.
– Der er brug for politisk handling, når priserne stiger så voldsomt. Vi bliver nødt til at tage politisk ansvar. Det er ikke muligt for trafikselskaberne, regionerne og kommunerne at løse de problemer, den kollektive transport står overfor, lød det fra SF’s transportordfører, Sofie Lippert, der havde indkaldt transportministeren i samråd.
Hun uddyber:
– Den kollektive transport er kommet ind i en negativ spiral, hvor priserne stiger, og ruter bliver nedlagt, fordi passagerer forlader den kollektive transport, fordi priserne er steget. Så bliver økonomien endnu mere stram, og så bliver priserne igen sat op. Og sådan vil det fortsætte derudaf, indtil der kun findes kollektiv transport i storbyerne, mens beboere i landdistrikterne kun kan komme på job og på uddannelse, hvis de har en bil.
Minister: Tag cyklen!
Men transportminister Thomas Danielsen afviser at gribe ind over for de voldsomme prisstigninger.
I stedet opfordrer han til at tage cyklen, hvis ikke man har råd til en billet.
– Priserne stiger mest på de korte rejser. Her kan man benytte cyklen som alternativ til bus og metro, lød opfordringen fra transportministeren.
Transportministeren afviser, at staten skal sætte penge af til at hjælpe de økonomisk trængte lokale trafikselskaber igennem en hård tid med stigende inflation og høje priser på brændstof.
– Det kan lyde tillokkende at afsætte penge til at imødegå de planlagte prisstigninger i den kollektive transport. Men det har en pris, advarer transportministeren.
Ifølge ministeren vil det koste staten cirka 800 millioner kroner at holde priserne i ro i den kollektive transport og undgå den planlagte prisstigning på 10,3 procent.
Transportministeren konstaterer, at tidligere opfordringer om at gøre den kollektive transport billigere er blevet droppet, fordi “hullet i statskassen ville blive for stort”.
I stedet henviser ministeren til, at regeringen netop har udvidet trafikselskabernes lånemuligheder.
Trafikselskaberne må altså låne, hvis de mangler penge. Flere penge fra staten til at holde hånden under den kollektive transport er nemlig ikke vejen frem, mener ministeren.
– Ekstra økonomi til trafikselskaberne vil ikke med et snuptag forbedre den kollektive transport. Derfor har vi nedsat et ekspertudvalg, der skal se på fremtidens mobilitet og organiseringen af den kollektive transport. Den kollektive transport er mere end prisen, vi betaler for den. Der er behov for, at vi tænker i nye løsninger.
Vi skal tage et opgør og stoppe med at tale om kollektiv transport.
Thomas Danielsen, transportminister
Udvalget skal undersøge, hvordan “… nye og/eller alternative transportløsninger kan bidrage til at opfylde borgernes mobilitetsbehov i samspil med eller som erstatning for mere traditionelle kollektive transporttilbud”, fremgår det blandt andet af ekspertudvalgets arbejdsgrundlag.
Udvalgets forslag skal være udgiftsneutrale.
– Vi skal tænke initiativer i den kollektive transport mere bredt end pris. Vi skal tænke i utraditionelle løsninger, der kan få borgerne fra A til B. Delebiler, samkørsel, mere fleksibel kollektiv transport og elcykler er nogle af de alternativer, der skal til for at forbedre mobiliteten her i landet, mener transportministeren.
– Vi kan ikke fortsætte med at køre med halvtomme busser, der ikke er økonomisk rentable. Vi skal virkelig tænke ud af boksen, hvis vi skal finde løsninger på fremtidens mobilitetsudfordringer.
Præsten skal køre “taxa” i sin fritid
Som et eksempel på at “tænke ud af boksen” og sikre “kollektiv mobilitet” fremhævede transportministeren sit nye lovforslag: Alle øer, der er mindre end Bornholm, får mulighed for ophæve taxaloven, så de lokale beboere får ret til at køre med passagerer.
– Det er et konkret eksempel på, hvordan vi bliver nødt til at tænke ud af boksen for at få tingene til at virke ude i landdistrikterne. Jeg tror på, at de på øerne kan finde på løsninger, der kan forbedre mobiliteten ved at køre med hinanden – sætte et magnetskilt på døren, hvor der står “MobilePay – Ø-taxa”. Og så er det præsten eller skolelæreren, der i deres fritid kører folk. Vi kan ikke sikre, at kommunerne kan sætte busserne ind, der kan løfte den her opgave, mener transportministeren.
Målet med lovændringen er, at “… fjerne barrierer og dermed gøre det nemmere og billigere at køre med andre mod betaling på øerne. Det er den enkelte bilejers ansvar at have de rette forsikringer og at følge skattereglerne”.
I stedet for den store fokus på kollektiv transport vil ministeren hellere tale om “kollektiv mobilitet”.
– Vi skal tage et opgør, og stoppe med at tale om kollektiv transport. Det skal vi få aflivet – og i stedet tale om kollektiv mobilitet. Fremtidens transportbehov handler om meget mere end kollektiv transport. Bilen er en del af løsningen. I fremtiden vil bilen være på el. Så den er grøn. Det er godt for klimaet. Bilen bliver en del af vores kollektive mobilitet, mener transportminister Thomas Danielsen.
Organisationer: Hold hånden under den kollektive transport
Forud for samrådet har en række organisationer – heriblandt Ældre Sagen, Forbrugerrådet, Dansk Industri, Landdistrikternes Fællesråd og Trafikselskaberne i Danmark – skrevet et fælles opråb til finansministeren og transportministeren.
Organisationerne opfordrer til, at regeringen afsætter penge til at holde hånden under den kollektive transport.
“Den kollektive transport løser en række helt vitale opgaver i det danske samfund. Den bringer danskerne frem og tilbage til job, unge til og fra uddannelse og fritidsaktiviteter. Den spiller en central rolle i den grønne omstilling, fordi den skaber et alternativ til de privatbiler, som står for en meget stor andel af CO2-udledningen. Den kollektive transport mindsker trængslen i byerne, fordi flere kører sammen. Den gør det muligt at bo i landdistrikterne, selv om man ikke har bil, og den får Danmark til at hænge bedre sammen”, skriver organisationerne blandt andet i deres opråb til regeringen.
Kan du lide, hvad du læser?
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.
Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund
med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp
Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød
journalistik:
Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund
med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp
Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød
journalistik:
800 mio til at undgå prisstigninger? Småpenge. Pt. Har vi sendt 30+ milliarder over i den Ukrainske kødhakker.
Lovregulering for at åbne for alternative Uber ordninger og deraf følgende sort økonomi? Hovedløst idioti.
“Elbilen er god for klimaet” – idiot; det er en elbus vel også? Ren greenwashing af at fremme privatbilismen.
Hvor er det vildt, at sådan et brev fra blandt andre DI ikke gør indtryk på en venstremand, i øvrigt; det handler jo også om at sikre vilkår for en effektiv kapitalisme.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Du kan være med til at sikre, at Arbejderen fortsat kan udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.
Bliv abonnent eller overfør et støttebeløb.