Mærsks administrerende direktør Søren Skou vil ikke længere afvise en ændring af tonnageskatten. Han er citeret i Shipping Watch og TV2 News for at sige, at kravet dog er, at der findes en international løsning.
Med dette nye standpunkt er det oplagt, at der i det kommende regeringsgrundlag kommer en aftale om at ændre tonnageskatten, mener tænketanken Fair Shipping.
Det er blevet tydeligt, at den meget lempelige beskatning ikke er holdbar i en verden, hvor ulighed og skatteunddragelse bliver mere og mere uacceptable.
Fair Shipping
Tonnageskatten, som Mærsk forventes at betale i 2022 af overskuddet af søfarten, forventes at blive mindre end en halv procent.
En ny regering kan i OECD tage initiativ til, at rederierne kommer ind under en global skatteaftale, skriver Fair Shipping i en pressemeddelelse, hvor det også hedder, at Danmark sammen med to andre skattelylande har stået i spidsen for modstanden mod en international skattesats for rederier.
Konkret var det, ifølge Fair Shipping Danmark, Grækenland og Singapore, som mest aktivt har kæmpet for at undtage rederierne fra den minimumsskattesats på 15 procent, som OECD vedtog i efteråret 2021.
“Ifølge kilder i OECD var de tre lande, som alle tilbyder skattely til rederier, voldsomme modstandere af, at rederibranchen blev omfattet af OECD-aftalen. Daværende skatteminister Morten Bødskov blev på et samråd i Skatteudvalget i efteråret 2021 spurgt, hvordan det danske forhandlingsmandat var blevet fastsat. Det ville han ikke svare på. Mon ikke det danske standpunkt var dikteret af en stærk lobbyindsats fra rederiernes organisation, Danske Rederier,” spørger tænketanken.
Debat om skatterabat
Debatten om den meget lave beskatning af rederiernes indtægter fra skibsfart blev startet af de økonomiske vismænd tilbage i 2006. Vismændene har gentaget kritikken i deres forårs- og efterårsrapport om dansk økonomi i år.
Fair Shipping peger på, at debatten om tonnageskatten er blevet aktualiseret af de seneste års meget store overskud i dele af rederibranchen.
“Det er blevet tydeligt, at den meget lempelige beskatning ikke er holdbar i en verden, hvor ulighed og skatteunddragelse bliver mere og mere uacceptable”, skriver tænketanken.
Det er hidtil lykkedes for rederibranchen at afvise debatten med, at der er tale om ekstraordinære profitter i forbindelse med coronapandemien.
Eventyret om den store gevinst
Et gammelkendt argument for den lempelige beskatning er også det store bidrag til BNP, som skibsfarten bidrager med, men det holder ikke, mener Fair Shipping:
“Rederiernes brancheorganisation Danske Rederier er rejsende i en fortælling om rederibranchens meget store bidrag til det danske BNP, men man glemmer behændigt at fortælle, at nettovirkningen stort set er nul. Det viste Nationalbanken i en aldrig gentaget analyse i 2009, hvor der i årene før også have været rigtig gode år for rederibranchen.”
Nu mener tænketanken, at det er tid til at lytte til de Økonomiske Vismænd.
“Med de Økonomiske Vismænds gentagne kritik af den uhørt lave beskatning af rederier og med Mærsks nye holdning til en fornuftig beskatning, venter vi nu kun på, at politikerne kommer i arbejdstøjet.”
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.