Det viser sig, det ikke 3% Mærsk betaler i skat til det danske fællesskab, men endnu mindre, nemlig 0,27% Det er så pineligt Mærsk og det er ikke rettidig omhu.
Rederiet A.P. Møller Mærsk offentliggjorde onsdag et nyt rekordoverskud på 203 milliarder kroner for 2022 efter skat, hvoraf der kun er betalt syv milliarder kroner i skat svarende til tre procent.
Det er det største overskud, en dansk virksomhed nogensinde har haft, og det samme var tilfældet sidste år, da Mærsk havde et overskud på 117 milliarder danske kroner.
Inden betaling af skat havde Mærsk i år et overskud på 210 milliarder kroner, hvilket er tre gange så stort som det resultat, Danmarks anden store virksomhed, Novo Nordisk, havde i 2022.
I stedet for at betale mere i skat går store dele af Mærsks overskud til aktionærerne. Af overskuddet fra 2021 betalte Mærsk 2.500 kroner pr. aktie. Det foreslår ledelsen hævet til 4.500 kroner pr. aktie for 2023.
Til gengæld betalte Novo Nordisk dobbelt så meget i skat som Mærsk, og Novo betaler 19,6 procent af resultatet i skat.
Årsagen til, at Mærsk og andre rederier ikke betaler så meget i skat, er, at de har en særordning, så de betaler skat efter, hvor mange og hvor store skibe de har, hvilket kan sammenlignes med vægtafgiften på en bil.
Rederierne undtaget fælles erhvervsbeskatning
Mærsks skattebetaling skal ses i sammenhæng med, at Danmark har en erhvervsbeskatning på 22 procent, samt at i 2021 blev 135 lande på verdensplan enige om at lave en fælles mindste-erhvervsbeskatning på 15 procent. Formålet med den aftale er at stoppe tendensen til, at landene underbyder sig selv med lave skatteprocenter for at tiltrække de store globale virksomheder.
I udgangspunktet skulle aftalen dække for alle brancher, men under de afsluttende forhandlinger blev rederierne undtaget.
Den danske regering støttede, at rederierne blev undtaget, blandt andet som følge af lobbyarbejde fra Mærsk og den danske rederiforening, hvilket Danmarks Radio har afsløret via aktindsigt i korrespondancen mellem regeringen og rederierne.
Overfor Danmarks Radio antydede den nuværende skatteminister, Jeppe Bruus (S), at hvis rederierne ikke havde fået den undtagelse, ville konsekvensen være, at de ville outsource til lande, der ikke var omfattet af aftalen.
– Alternativet (til undtagelsen, red.) ville måske være, at der slet ikke var noget at beskatte, udtalte skatteministeren til TV-avisen onsdag.
Mærsk forgylder aktionærerne
I stedet for at betale mere i skat går store dele af Mærsks overskud til aktionærerne. Af overskuddet fra 2021 betalte Mærsk 2.500 kroner pr. aktie. Det foreslår ledelsen hævet til 4.500 kroner pr. aktie for 2023. Til sammenligning udbetalte Mærsk i årerne 2018-2020 mellem 150-300 kroner pr aktie. Herudover har Mærsk sat penge af til løbende at købe aktier fra aktionærer.
Årsagen til, at Mærsk har hentet så store profitter de sidste to år, er forandringer i forbruget efter genåbningen efter corona. Lige efter genåbningen ændrede forbruget sig markant i retning af flere varer og færre oplevelser med smitterisiko, hvilket førte til øget pres på containertrafikken, da store dele af varerne bliver produceret i Asien og efterfølgende skal fragtes til forbrugere i de gamle industrilande i Vesten.
På containermarkedet er der ikke ventelister, men rederierne regulerede derimod efterspørgslen ved at hæve fragtraterne markant. Det var en medvirkende årsag til den voksende inflation, som stadig plager økonomierne i specielt den vestlige verden.
Bryder rederierne monopollovgivningen?
I USA overvejede politikerne derfor at slæbe rederierne i retten for brud på monopollovgivningen.
I det første år efter corona, 2021, steg profitten næsten lige så meget som omsætningen målt i dollar, mens inflationen i 2023 også slår igennem på Mærsks eget forbrug, så omsætningen er steget næsten dobbelt så meget som stigningen i profitten. (Se graf nedenfor).
Mærsk forventer, at fragtmængden vil falde i 2023, ligesom fragtraterne er begyndt at falde.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.