Forskere og aktivister fra Scientist Rebellion og Extinction Rebellion aktionerede lørdag i lufthavne i Kastrup, Billund, Sønderborg og Midtjyllands Lufthavn.
Med vejblokader og kreative happenings satte klimaaktivisterne fokus på den rigeste procents overforbrug af CO2 og konsekvenserne for kloden.
Aktionerne er en del af den internationale kampagne Make Them Pay (Få dem til at betale), som sætter fokus på de riges overforbrug og klimaødelæggelser.
I ti lande lavede klimaaktivister i weekenden blokader og andre kreative aktioner ved lufthavne for at kræve et forbud mod privatfly.
De rige syndere
Ifølge klimaaktivisterne er de fattigste 50 procent af verdens befolkning kun ansvarlige for syv procent af de sidste 20 års CO2-udledning. I samme periode har den rigeste ene procent udledt dobbelt så meget CO2.
En væsentlig del af de rigeste én procents udledning kommer fra flyrejser i privatfly, der udleder op til 14 gange mere CO2 pr. passager end kommercielle flyvninger.
– Vi befinder os i en klimakrise, og private jetfly er en luksus, som vi ikke har råd til. Mens Danmark brander sig som et grønt foregangsland, er antallet af private jetfly firedoblet mellem 2020 og 2022. Og for en måned siden blev luftfartsselskaber på indenrigsruter momsfritaget, siger Laura Horn fra Scientist Rebellion, en klimaaktivistgruppe der består af mere end 1000 forskere fra 32 lande.
Hun fortsætter:
– Dette sker, mens andre lande beskatter flytransport hårdere, og lande som Italien, Spanien og Holland målrettet beskatter og forbyder privatfly.
En fire timers tur i privatfly udleder lige så meget CO2, som den gennemsnitlige europæer samlet set udleder på et helt år.
I sidste måned afviste et flertal i Folketinget et beslutningsforslag om at indføre en afgift på privatflyvning, hvor alle privatfly fremover skal betale en fast startafgift i danske lufthavne på 50.000 kroner for flyvninger under 2000 kilometer og 100.000 kroner for flyvninger over 2000 kilometer.
To lufthavne, 2800 private flyvninger
Kastrup Lufthavn er den lufthavn med næstflest privatflyvninger i Danmark, lige efter Roskilde Lufthavn.
Begge er ejet af Københavns Lufthavne A/S, og de to lufthavne var sidste år værter for over 2800 private flyvninger.
Privatfly er også udbredt i store virksomheder som eksempelvis Danfoss, der – ifølge klimaaktivisterne – flittigt bruger privatfly. Herudover har Danfoss investeret massivt i Sønderborg Lufthavn, der skal udvides og ombygges for 212 millioner kroner.
Billund Lufthavn huser privatfly fra både LEGO-holdings-selskabet Kirkbi samt Blackbird Air, der ejes af Heartland, rigmanden Anders Holch Povlsens investeringsselskab.
Alene Blackbirds C02-udledninger er steget til 13.289 tons i 2023. Det svarer til 143 procent set over perioden 2019 til 2023.
Også Extinction Rebellion deltog i lørdagens blokader og aktioner:
– Vi står i et eskalerende klimakollaps, hvor de mennesker, som har bidraget mindst, bliver ramt hårdest. Der er allerede enorm ulighed i, hvem der udleder mest CO2, og på trods af alle de ekstreme vejrrekorder i 2023 fortsætter den danske regering med at imødekomme disse ultraforurenere, konstaterer Maja Parsberg Madsen fra Extinction Rebellion.
De to klimabevægelser har aktioneret mod brugen af privatfly i Danmark regelmæssigt siden sommeren 2023.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.