Et flertal af aalborgenserne ønsker ikke en motorvej over øen Egholm. I stedet bør den nuværende motorvej over Limfjorden udvides.
Det viser en ny meningsmåling blandt 501 borgere i Aalborg Kommune, som Jysk Analyse A/S har foretaget på vegne af Borgerbevægelsen, Egholms Venner og Trafikalt Folkeparti.
Næsten 60 procent af de adspurgte foretrækker at få udvidet den nuværende motorvej og tunnelforbindelse øst om Aalborg.
Kun 28 procent af de adspurgte foretrækker en motorvej over Egholm, mens de resterende 13 procent ikke har taget stilling.
Bekymrede for naturen
Meningsmålingen vækker glæde hos Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
Det betyder nemlig, at opbakning til Danmarks dyreste motorvejsstrækning til 7,8 milliarder kroner synes at smuldre, vurderer formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, advokat Louise Faber:
De adspurgte borgere er især bekymrede for de truede dyrearter og udsigten til at få inddraget natur med en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.
- Egholmlinjen er en cirka 20 km lang 4-sporet motorvej med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord.
- Motorvejen føres vest om Aalborg og hen over øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og over Nørredyb på en lavbro.
- Ifølge Landstrafikmodellen vil Egholmtunnelen blive benyttet af 32.500 køretøjer i et gennemsnitligt hverdagsdøgn i 2030. Denne trafik består af bilister, som uden Egholmlinjen enten ville benytte Limfjordstunnelen, Limfjordsbroen eller have undladt at foretage turen over Limfjorden.
- Prisen for at anlægge motorvejen løber op i 7,6 milliarder kroner. Hertil kommer udgifter til vedligeholdelse samt kommunalt betalte opdateringer af tilfaldsveje.
- Beslutningen om at etablere en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen er en del af den politiske aftale Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021. Anlægsarbejdet forventes igangsat i 2025 og forventes at vare cirka otte år. Inden da skal Folketinget vedtage en anlægslov for vejprojektet.
- Modstandere af motorvejsprojektet fremfører blandt andet, at motorvejen vil gå lige hen over levesteder for fredede og truede dyrearter, blandt andet den lysbugede knortegås og strandtudsen. Og rekreative og fredelige områder på linjeføringen vil blive delvist eller fuldstændig spolerede af en motorvej. Det gælder blandt andet Drastrup Skov, Vestre Fjordpark, Lindholm Strandpark med punktet Verdens Ende og Lindholms kolonihaveforeninger Aablink og Voerbjerglund. Dertil kommer konsekvenserne for øen Egholm, som ligger midt i Limfjorden.
– Det er tydeligvis naturtabet, folk er mest bekymrede for. Borgerne har blik for værdien af at have et bynært grønt miljø i og omkring Limfjorden, siger Louise Faber.
Hun glæder sig over, at aalborgenserne er imod Egholmmotorvejen, men er bekymret over den politiske tavshed.
– Jeg synes, at det er bekymrende, at politikerne end ikke forsøger at argumentere sagligt for projektet. Vi hører kun floskler, og politikerne unddrager sig muligheden for at følge med udviklingen i den offentlige opinion og at erkende, at der ikke er opbakning til Egholmlinjen i befolkningen.
Det er tydeligvis naturtabet, folk er mest bekymrede for. Borgerne har blik for værdien af at have et bynært grønt miljø i og omkring Limfjorden.
Louise Faber, Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
– Siden anlægsplanerne blev præsenteret, er modstanden mod projektet steget støt i befolkningen. I dag er modstanden næsten dobbelt så stor som dengang. Det virker som om, at politikerne er ude af trit med, hvad borgerne lægger vægt på er vigtigt, og hvad de ønsker sig i fremtiden. Det er virkelig bekymrende, siger Louise Faber.
Også formanden for foreningen Egholms Venner, Henrik Mørch, mener, at de lokale politikere synes at være ude af sync med befolkningen.
Læs også
Transportminister vil lukke ned for klager over Egholm-motorvej
– Undersøgelsen viser, at politikerne slet ikke er i samklang med befolkningen. Resultatet afspejler klart en holdning i befolkningen om, at det er vigtigt at beskytte naturen og at bevare Egholm som ø, pointerer Henrik Mørch.
Debat har oplyst borgerne
De seneste fire års konkrete debat om Limfjordsforbindelsen har fået flere til at forstå, at der findes et alternativ, som faktisk afvikler trafikken bedre, mener Anders Wested fra Trafikalt Folkeparti.
Han undrer sig over, at trafikministeren umiddelbart nægter at regne på en løsning, der ellers vil være en langt bedre forretning for staten.
– Det står nu soleklart, at en udvidelse af E45 er en økonomisk gevinst. Beregninger viser, at det østlige alternativ har en samfundsmæssig værdi, der er cirka 2 milliarder kroner bedre end en forbindelse over Egholm, og at den slet ikke har samme ulemper i forhold til natur, støj og miljø og klima, fastslår Anders Wested.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.