Aktivister fra kampagnen Mask Off Maersk blokede tirsdag morgen – igen – rederigiganten Mærsk’ hovedkvarter på Esplanaden i København.
– Vi kan ikke acceptere, at Israels folkemord på palæstinenserne muliggøres og faciliteres i København. Vi kommer igen og igen og igen, indtil Mærsk trækker sig ud af MSP-programmet. Danmark er forpligtet til at overholde folkedrabskonventionen og sætte en stopper for Mærsk’ transporter, siger Emil Nielsen til Arbejderen.
Han er aktiv i Mask Off Maersk-kampagnen og var blandt de ti aktivister, der deltog i morgenens blokade.
Ifølge kampagnen har Mærsk siden oktober transporteret våbendele for over 300 millioner dollar til amerikanske våbenfirmaer som Northrup Grumman, Woodward, RTX/Raytheon og Lockheed Martin.
Sejler militært udstyr fra USA til Israel
Siden begyndelsen af Israels folkemord i Gaza har Mærsk – ifølge Mask Off Maersk – stået for en fjerdedel af de kendte transporter til de fire store amerikanske våbenproducenter.
– Vi vil behandle Mærsk som en krigsforbryder og gøre alt i vores magt for at sætte en stopper for deres daglige drift, indtil Mærsk stopper al transport af våben og våbendele og dropper alle handelsaftaler og kontrakter med USA’s Forsvarsministerium, herunder MSP-transportprogrammet.
Vi kan ikke acceptere, at Israels folkemord på palæstinenserne muliggøres og faciliteres i København. Vi kommer igen og igen og igen, indtil Mærsk trækker sig ud af MSP-prorammet.
Emil Nielsen, Mask Off Maersk
Mærsk er en integreret del af USA’s militære transportsystem Maritime Security Program (MSP) – et netværk af kommercielle rederier, der sejler våben, bomber, dele, missiler og andet militært udstyr rundt på hele kloden for USA’s militær.
Via transportprogrammet har USA’s militær indgået 60 kontrakter med rederier, der sejler militært udstyr for USA. Mærsk stiller ikke mindre end 19 af sine containerskibe til rådighed for det amerikanske militærs MSP-program.
Israel får langt størstedelen af sine våben fra USA.
Ifølge det svenske fredsforskningsinstitut (SIPRI) stod USA for 69 procent af Israels våbenimport i perioden 2019 til 2023.
De mange våben til Israel bliver betalt af de amerikanske skatteydere. USA giver hvert år Israel 3,8 milliarder dollar i militær bistand. Herudover besluttede USA sidste år at donere yderligere 14,5 milliarder dollar i militær bistand til Israel.
I sidste uge var Israels premierminister, Benjamin Netanyahu på besøg i USA for at bede om flere våben og politisk støtte.
– I sin tale til den amerikanske kongres bønfaldt Netanyahu sine allierede: “Give us the tools faster and we will finish the job faster“. Folkemordet har brug for amerikanske våben, og USA har brug for Mærsk til at transportere dem. Uden større økonomiske omkostninger, kunne det danske firma redde tusindvis af menneskeliv og skrive sig ind i historien som en unikt moralsk aktør på det globale marked. Indtil da tilfalder opgaven os danskere, siger Emil Nielsen.
Mærsk-skibe sejler under militær beskyttelse
Mærsk sejler i fast rutefart forsyninger til Israel, og har indført et såkaldt “krigsgebyr” på 50 og 100 dollar på 20 og 40 fods containtere, der skal til Israel.
De danske skibe med kurs mod Israel skal nemlig ud på en større omvej uden om Afrika, for at undgå at blive angrebet af Houthi-bevægelsen.
I solidaritet med den palæstinensiske civilbefolkning, som Israel tæppebomber, angriber Houthi-bevægelsen skibe, der sejler i Det Røde Hav med forsyninger til Israel.
Derfor sejler Mærsk store containerskibe ofte under militær eskorte af amerikanske krigsskibe.
Mærsk har tidligere gjort det klart, at man fortsætter sine aktiviteter i Israel.
“På nuværende tidspunkt fungerer alle Mærsks operationer til, fra og i Israel som normalt uden afbrydelser. Dette omfatter søtransport til og fra israelske havne, lufttransport og landtransport”, lød meldingen fra Mærsk i april.
Det er ikke første gang, aktivisterne fra Mask Off Maersk blokerer Mærsk’ hovedkvarter for at protestere mod rederiets våbensejladser til Israel
Arbejderen har forgæves forsøgt at få et interview med Mærsk om selskabets involvering i de amerikanske våbentransporter til Israel.
Kan du lide, hvad du læser?
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.
Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund
med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp
Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød
journalistik:
MobilePay: 87278
Abonnér