Fredag sluttede gruppen Skovmagts besættelse af et stykke skov i Knabstrup lige ved siden af den vej, som skal udvides og blive til Kalundborgmotorvejen.
Det skete efter 40 dages protest mod motorvejsbyggeriet, hvor aktivister har opholdt sig dag og nat i træhuse oppe i træerne for at forsvare skoven og forhindre etableringen af den planlagte motorvej.
Politi, brandmænd og hjemmeværn ryddede lejren i fredags, hvor aktivisterne blev fjernet fra trækronerne ved hjælp af kraner. Grupper af mennesker, der ville vise deres støtte til Skovmagt, blev nægtet adgang til området af politiet.
Med vores besættelse har vi udfordret Novo Nordisk og deres lobbyisme. Vi har udstillet kapitalens indflydelse på vores demokrati. Motorvejen bliver bygget på trods af Vejdirektoratets egen rapport, der konkluderer, at motorvejen ikke er rentabel for samfundet.
Max, Skovmagt
– Vores blokade har været den længst varende direkte aktion i Danmark, i hvert fald i de sidste ti år. Det er en af vores sejre, selvom vi sørger over den brutale ødelæggelse af vores skov, siger Max fra Skovmagt.
Han understreger, at ud over, at det er lykkedes at udsætte fældning af skoven, er et vigtigt resultat af blokaden, at der er kommet en offentlig debat om det fornuftige i at bygge motorvej midt i en voldsom klima- og biodiversitetskrise.
Novo Nordisk ønsker motorvejen
Kalundborgmotorvejen er Danmarks største igangværende motorvejsbyggeri. Motorvejen er en del af et gigantisk infrastrukturprojekt, der skal forbinde den nye industrielle zone i Kalundborg med hovedstaden. Især medicinalgiganten Novo Nordisk, som har et kæmpe produktionsanlæg i Kalundborg, og som fortsat vokser, har i årevis lobbyet for motorvejen.
– Med vores besættelse har vi udfordret Novo Nordisk og deres lobbyisme. Vi har udstillet kapitalens indflydelse på vores demokrati. Motorvejen bliver bygget på trods af Vejdirektoratets egen rapport, der konkluderer, at motorvejen ikke er rentabel for samfundet, konstaterer Max.
Han oplyser, at i forbindelse med rydningen af blokaden blev tre togstationer lukket ned, og motortrafikvejen blev lukket i tre dage.
– Vi blev behandlet, som om vi var farlige terrorister, selvom det var en helt fredelig blokade.
– Med aktionen har vi også fået sat fokus på mange andre skadelige projekter rundt omkring i landet, der bunder i drømmen om evig vækst, som for eksempel Egholmmotorvejen. Det er ikke sidste gang, vi vil se den her slags aktioner i Danmark. Vi har lært en masse, som vi kan bruge fremover, tilføjer Max og takker samtidig for den store støtte og solidaritet, som Skovmagt har oplevet.
Stor støtte til besættelsen
Miljøorganisationen NOAH er blandt de mange organisationer, grupper og enkeltpersoner, der har støttet besættelsen.
“En motorvej mellem Regstrup og Kalundborg er unødvendig og vil ødelægge natur, miljø og belaste klimaet. Samtidig vil den forøge trafikstøjen, og det kan koste liv. En motorvej vil tilmed være en trædesten for en Kattegat-forbindelse, som vil gøre ondt værre… I stedet bør vi forbedre togtrafikken til Kalundborg, som på en miljøvenlig og skånsom måde kan sikre god mobilitet. Derfor siger NOAH tusind tak til aktivisterne i Orekrog-skoven, som udviser mere forstand og sund fornuft end alle de politikere og det erhvervsliv, der ønsker et Danmark druknet i asfalt”, skriver NOAH i en støtteerklæring.
Skovbesættelser som aktionsform er mest kendt fra andre lande, ikke mindst Tyskland. Et af de mest berømte eksempler er den igangværende skovbesættelse i Hambacher-skoven i Tyskland, hvor folk siden 2012 har forsvaret skoven mod at blive fældet for at få adgang til kullet nedenunder.
I Danmark var der en 131 dage lang skovbesættelse tilbage i 2002, da Jyder mod Overflødige Motorveje besatte trætoppene ved Lyngbygård Å for at stoppe motorvejen mellem Herning og Aarhus.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.