Arbejdet med Femern-forbindelsen i Rødbyhavn på Lolland står stille. Strejkende bygningsarbejdere har siden tirsdag morgen blokeret for hovedindgangen til FLC’s byggeplads, så der ikke kan blive leveret materialer.
FLC har for tiden 700-800 personer i sving med tunnelprojektet på havneområdet.
Af dem anslår 3F Lolland, at 400-450 af dem har nedlagt arbejdet. Hovedparten kommer fra Polen og Rumænien, men der er også danske bygningsarbejdere på pladsen.
Det er de udenlandske arbejdere, der har iværksat strejken.
– De er ikke utilfredse med selve arbejdet, men med at de ikke får samme timeløn som deres danske kolleger, forklarer Bjarne Jensen, næstformand i 3F Lolland, til Arbejderen.
Ifølge 3F Lolland så ligger en gennemsnitsløn på området på 191,20 kroner. De udenlandske bygningsarbejdere starter på 165 kroner i timen. Heraf trækkes 25 kroner til kost og logi for at bo i den nærtliggende tunnelby FLC Village.
Lovede lønstigninger ikke udbetalt
I april måned aftalte FLC og tillidsrepræsentanterne en lønstigning på 4,37 procent, som skulle gælde med tilbagevirkende kraft og udbetales 1. maj. De penge er stadig ikke kommet til udbetaling, og det har været med til at udløse strejken.
Jord- og betonarbejder Krzysztof Glodowski forklarer til TV Øst, at de strejker, fordi priserne på det seneste er steget som følge af krigen i Ukraine.
Jess Hansen, der er arbejdsmarkedschef ved FLC, siger, at konsortiet er parate til at forhandle, men at de strejkendes krav om 25 kroner mere i timen er for meget. FLC kræver, at arbejdet bliver normaliseret, og at blokaden af hovedindgangen ophører, så der kan komme leverancer og andre håndværkere ind på pladsen.
De strejkende står fast
Strejken er overenskomststridig, men trods gentagne opfordringer fra 3F Lolland afviser de strejkende at genoptage arbejdet.
– Det er helt usædvanligt, at udenlandske arbejdere i Danmark nedlægger arbejdet, siger Rasmus Pedersen, der er teamleder på Femern-indsatsen for 3F Lolland.
Han er blevet meget overrasket over, at de har kunnet samle så mange og også fået danskere med i strejken.
Hele tirsdagen var der forhandlinger på pladsen, uden at parterne nåede hinanden. Onsdag har 3F, tillidsrepræsentanter fra byggepladsen og FLC-konsortiet været til fællesmøde ved DA i København.
– Her var der enighed om, at strejken er overenskomststridig, og ikke overraskende blev de strejkende pålagt at gå i arbejde i eftermiddag klokken 17:30, når der er vagtskifte, forklarer Bjarne Jensen.
– Jeg tager selv med ned og fortæller dem om mødet, men man kan jo ikke tvinge en hest til truget.
Fortsætter strejken, så behandles den torsdag i Arbejdsretten.
FLC BESTÅR AF:
- VINCI Construction Grands Projets S.A.S. (Frankrig)
- Per Aarsleff Holding A/S (Danmark)
- Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland)
- Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland)
- CFE SA (Belgien)
- Solétanche-Bachy International S.A.S. (Frankrig)
- BAM Infra B.V. (Holland)
- BAM International B.V. (Holland)
Derudover er Dredging International N.V. (Belgien) underentreprenør, og Cowi er rådgiver.
FLC er det ene af to konsortier, der har til opgave at bygge den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden.
FLC består af firmaer fra Frankrig, Belgien, Tyskland, Holland og Danmark.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.