I forvejen er chaufførerne ved IBF på Sjælland så utilfredse med, at firmaet ikke overholder overenskomsten og bryder arbejdsmiljøreglerne, at de mandag den 24. oktober nedlagde arbejdet. Og det har ikke hjulpet på det i forvejen anstrengte forhold mellem chauffører og ledelsen, at IBF under strejken har benyttet skruebrækkere til at køre beton ud til kunderne.
Fredag formiddag satte de godt 20 strejkende chauffører så for alvor hælene i.
Sammen med nogle faglige sympatisører og et banner med teksten ‘Klar til kamp’ stod de fra morgenstunden klar til at tage imod de skruebrækkere, der var bestilt til at levere beton på en byggeplads på hjørnet af Bülowsvej og Åboulevard på Frederiksberg.
– Foreløbig er der kommet én betonbil. Vi står foran porten til pladsen, så den ikke kan komme ind, fortæller en af de faglige aktivister til Arbejderen.
Han ønsker at være anonym, men Arbejderen kender hans navn.
Klokken nærmer sig 11, og han fortæller videre:
– En eller anden fra IBF har været forbi og taget billeder af os allesammen, og for lidt siden kom politiet med en indsatsleder. Vi går ud fra, at de tilkalder nogle flere. Så får vi sikkert besked på at flytte os og lade bilen komme igennem, men vi bliver stående så længe som muligt. Vi finder os ikke i skruebrækkeri, og de strejkende skal vide, at vi bakker dem 100 procent op.
Arbejderen snakker også med én af de strejkende chauffører, der er glad for at opleve opbakning fra andre:
– Vi blokerer ikke, men står her bare, og hvis vi får besked af politiet på at flytte os, så gør vi det. Vi har så hørt fra folkene inde på pladsen, at de ikke vil arbejde under politibeskyttelse.
Heller ikke han ønsker sit navn frem.
Cirka en time senere er betonbilen fra IBF kørt væk fra pladsen, og der er ifølge Arbejderens oplysninger bestilt beton ved en anden leverandør.
Chaufførernes tålmodighed er slut
Chaufførerne har forklaret Arbejderen, at problemerne i IBF på Sjælland ikke er af nyere dato. De har påtalt dem overfor ledelsen mange gange, men lige lidt hjælper det, og nu ser de strejken som en sidste udvej for at råbe firmaet op.
De strejkende kræver blandt andet, at IBF følger overenskomsten og begynder at varsle overarbejde rettidigt, at chaufførerne får løn for al den tid, de er på arbejde, at IBF ikke trækker chaufførerne for pauser, som de ikke holder, og at chaufførerne ikke sendes ud på vejene med overlæs på betonbilerne.
Men firmaet var kun klar til at imødekomme et enkelt af punkterne, da der torsdag var telefonmøde mellem 3F og IBF’s ledelse.
– Det var det med overlæs på bilerne, siger Tue Tortzen, faglig sekretær i 3F Høje-Taastrup, til Arbejderen dagen derpå.
Arbejderen har fået forklaret, at betonbilerne må køre med 32.000 kilo, men at IBF-chaufførerne næsten konsekvent kører med 34.500 kilo svarende til 7,5 kubikmeter beton.
– Det er jo meget alvorligt. Bliver chaufførerne stoppet, så risikerer de at miste deres kørekort og få en bøde. Overlæs øger risikoen for uheld, og sker der så en ulykke, så kan det få alvorlige følger. Det har folkene sagt længe, og først nu er firmaet så klar til at gøre noget ved det. De lover at tage 300 liter af, siger Tue Tortzen.
Det, mener chaufførerne imidlertid, er alt for lidt, så da Tue Torzten ikke kunne præsentere de strejkende for andre resultater af torsdagens møde, så talte han for døve øren, da han sagde, at de skulle indstille strejken.
– Nu har strejken varet en uge. Jeg har været diplomat og mange gange opfordret chaufførerne til at genoptage arbejdet, men det vil de skide på for at sige det lige ud.
– Jeg har også haft meget kontakt med firmaet og sagt, at de er nødt til at overholde arbejdsmiljøloven og overenskomsten, siger Tue Tortzen og forklarer, at firmaet mener, at de har ret til at blande sig i, hvem medarbejderne vælger som arbejdsmiljørepræsentant.
Rod i lønsystemet
Et af de problemer, som chaufførerne især er utilfredse med, drejer sig om løn.
– Der er noget galt med lønsystemet, siger Thomas Karstenskov, der er formand for IBF Fællesklubben Sjælland, til Arbejderen.
Han forklarer, at firmaet omregner en time til 100 enheder, men selv om folk stempler ind og ud og har arbejdet eksempelvis otte timer – det vil sige 800 enheder – så viser firmaets tidsregning måske kun 781 enheder eller noget helt andet.
– Så folk bliver snydt for løn. Der er ikke overensstemmelse mellem tidsregistrering og lønsedlen, siger Karstenskov.
I 3F Høje-Taastrup bekræfter Tue Torzten, at firmaet har problemer med at udbetale den korrekte løn til de ansatte. Fagforeningen har tidligere gennemregnet lønsedler og tidsregistrering for de syv-otte personer, som IBF har ansat til at køre betonpumper.
– Det viste sig, at de i gennemsnit var blevet snydt for 500 kroner om måneden. IBF betalte 90.000 kroner til udligning af manglende løn, og dem har vi så fordelt mellem pumpefolkene. Der blev slået en streg til og med juni måned, og i et mæglingsreferat skrev IBF under på, at de ville få tidsregningen til at passe.
– Nu starter fagforeningen en lignende sag op for betonchaufførerne. Vores medlemmer skal have det, de har krav på, lyder det fra den faglige sekretær.
IBF har 1500 ansatte på landsplan. Viser det sig, at de har tilsvarende problemer med tidsregningen i resten af landet som på Sjælland, så kan det blive en bekostelig affære for firmaet.
Den igangværende strejke er den tredje i rækken. Den seneste fandt sted for omkring to måneder siden, fordi firmaet nægtede en årlig lønforhandling. Efter to dages strejke gik firmaet med til en forhandling, som chaufførerne accepterede blev udskudt i tre uger på grund af ferie. Da så forhandlingerne gik i gang, tilbød ledelsen 0 kroner.
Støt de strejkende
Det faglige netværk Arbejdere i Bevægelse skriver på Facebook, at IBF ikke må levere beton til byggepladserne, så længe strejken pågår. Netværket opfordrer kollegaer til at ringe til deres fagforening, hvis de ser betonbiler fra IBF på pladsen.
Endelig opfordrer Arbejdere i Bevægelse alle faglige klubber og enkeltpersoner til at støtte de strejkende. Det kan du ved at indbetale et beløb til MobilePay Box nummer 9799BG
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.