OK, kommunen har “fyret” InterVare og dermed også indirekte de unge – som regel af “anden etnisk oprindelse” – der arbejder som chauffører. Det har der afgjort været en god grund til, men hvad med de gamle, syge og handicappede, der er afhængige af vareudbringning, har man sørget for dem? Der kommer et andet og ikke særlig kendt firma, men hvad med den mellemliggende tid?
Efter næsten ni måneders tovtrækkeri blandt politikerne i Københavns Borgerrepræsentation og udvalg i Københavns Kommune er det nu definitivt slut for Intervare A/S i København.
Et flertal i Borgerrepræsentation besluttede på et møde torsdag aften at følge anbefalingen fra kommunens indsatsteam mod social dumping, CSR-enheden, som har undersøgt forholdene hos Intervare A/S.
– Virksomheder, der indgår kontrakt med Københavns Kommune, skriver under på, at de behandler deres medarbejdere ordentligt. Desværre har Intervare trods adskillige advarsler ikke rettet op på de dybt kritisable løn- og arbejdsvilkår, som vores indsatsteam mod social dumping har afdækket. Det kan vi ikke acceptere, så derfor stopper vi samarbejdet nu, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).
Intervare A/S har i over 20 år leveret dagligvarer til mere end 2000 københavnske borgere, som ikke selv kan klare den opgave.
Der har været usikkerhed om samarbejdet siden foråret 2021, hvor CSR-enheden begyndte at se nærmere på løn- og arbejdsforhold i virksomheden.
CSR-enheden fremlagde i maj måned 2021 en kontrolrapport, som viste, at seks chauffører, der kører for Intervare, i månederne januar-marts 2021 tilsammen var blevet snydt for 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge. I samme periode manglede der endvidere løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
Københavns Kommune krævede, at Intervare efterbetalte chaufførerne den manglende løn, og firmaet fik flere frister til at rette op på forholdene. Lige lidt hjalp det.
Læs også
Københavns Kommune straffer Intervare på pengepungen for brud på arbejdsklausul
– Nok er nok, og jeg har ærligt talt fået nok for længe siden. Vi har nu haft den her sag kørende i snart trekvart år, og Intervare har fået den ene chance efter den anden. Det er klart, at vi ikke kan acceptere at have en leverandør, der underbetaler og udnytter sine medarbejdere, men den besked har Intervare desværre haft svært ved at forstå. Det er rigtig ærgerligt, men det kan ikke være anderledes, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).
Det er Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, der sammen med Socialforvaltningen har indgået kontrakten med Intervare. Også socialborgmester Karina Vestergård Madsen (Ø) er tilfreds med, at der nu er trukket en streg i sandet.
– Københavns Kommune er en af de største spillere på arbejdsmarkedet. Derfor skal vi også gå forrest med at stille krav til de virksomheder, vi samarbejder med. Når vi vedtager arbejdsklausuler i København, så er det for at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold i de kontrakter, vi indgår med kommunens leverandører. Det skal have konsekvenser, hvis en virksomhed ikke overholder arbejdsklausulerne. Kommunens CSR-enhed er meget klar i sin konklusion, nemlig at Intervare ikke overholder klausulerne, og derfor er den eneste løsning at opsige aftalen, siger Karina Vestergård Madsen.
Sagen kort:
- Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping, CSR-enheden, gennemførte i foråret og sommeren 2021 en række undersøgelser, kontrolbesøg og dybdegående interviews med de ansatte chauffører hos Intervare A/S. CSR- enheden konstaterede bl.a., at Intervare A/S underbetalte sine chauffører, som heller ikke havde mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge ved sygdom. Desuden havde chaufførerne meget lange arbejdsdage og -uger.
- Intervare A/S har – ligesom alle andre af kommunens leverandører – skrevet under på en arbejdsklausul, som stiller krav om, at de ansatte, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.
- I oktober 2021 besluttede et flertal af politikerne i Borgerrepræsentationen, at kontrakten med Intervare A/S kunne ophæves, hvis Intervare A/S ikke inden 1. november 2021 efterbetalte den manglende løn til chaufførerne og implementerede en ny forretningsmodel, der sikrer chaufførerne ordentlige løn- og arbejdsvilkår fremadrettet. Politikerne besluttede desuden at pålægge Intervare A/S dagbøder på ca. 7.200 kr. og tilbageholde det månedlige vederlag af ca. 400.000 kr., indtil Intervare A/S efterlever kravene.
- Borgerrepræsentationens beslutning den 7. oktober 2021 kan læses her.
Kilde: Københavns Kommune
Beslutningen om at opsige kontrakten har trukket i langdrag, blandt andet på grund af modstand fra de borgerlige partier i Borgerrepræsentationen og i de to udvalg, der har indgået kontrakten med Intervare.
Eksempelvis besluttede et flertal i begge udvalg i sidste måned, at nu var det slut, men mindretallet i Socialudvalget bestående af Radikale, Konservative og Venstre valgte at gøre brug af den såkaldte ‘standsningsret’. Den ret indebærer, at man som medlem af et politisk udvalg – trods eventuelt flertal – kan standse en udvalgsbeslutning og kræve, at den endelige beslutning skal omkring Borgerrepræsentationen. I dette tilfælde på trods af at der i Borgerrepræsentationen på forhånd tegnede sig et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten for beslutningen.
Intervare slæber kommunen i retten
Intervare mener selv, at firmaet har gjort alt for at imødekomme kommunen og leve op til de nye krav, og er meget uforstående overfor Borgerrepræsentationens belsutning om at kaste firmaet på porten før kontraktens ophør.
– Vi har gentagne gange gjort Københavns Kommune opmærksom på, at vi og vores advokater er uenige i deres vurdering, og samtidig har vi gjort alt for at tilfredsstille kommunens CSR-enhed. Det virker som om, at Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til, hvornår en person er lønmodtager. Men det her lugter af en politisk indstilling fra starten af. Og Intervare vil derfor nu gå rettens vej, siger kommerciel direktør i Intervare Mikkel Pilemand.
Mikkel Pilemand imødeser en retssag, hvor Intervare forventer at få medhold.
Ud over en sag om misligholdelse af kontrakten vil Intervare kræve, at Københavns Kommune tilbagebetaler de fakturaer fra Intervare, som kommunen har nægtet at betale siden oktober 2021.
Nyt privat firma tager over
Den nuværende kontrakt blev indgået i 2017 og stod til at udløbe med udgangen af maj. Nu slutter samarbejdet den 4. marts.
Den dårlige erfaring med at have en privat aktør til at levere dagligvarer afskrækker tilsyneladende ikke politikerne i Borgerrepræsentationen. Kommunen har fundet en ny leverandør, der klarer opgaven frem til den 1. juni, hvor et nyt udbud forventes at træde i kraft.
Læs også
Københavns Kommune nærmer sig et endeligt brud med Intervare A/S
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.