Byggeriet på Storstrømsbroen har været undervejs i omkring fire år, og det har ikke været skandalefrit. Senest har Fagbladet 3F fortalt om firmaet Tecnoscavi, der i en fagretlig sag er dømt til at betale 935.000 kroner, som det har snydt 22 rumænske bygningsarbejdere for.
Tecnoscavi var et af flere udenlandske underentreprenører hyret af den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) på det milliardstore projekt.
Desværre er det langtfra første gang, at større danske byggeprojekter skæmmes af omfattende løndumping, der typisk drejer sig om manglende løn, pension, overtidsbetaling og feriepenge.
Metrobyggeriet i København tegner sig fortsat for den største sag om løndumping i Danmark. På syv år – fra 2012 til 2019 – blev arbejdere således snydt for 103 millioner kroner, skrev Fagbladet 3F, da Metro Cityringen indviede en ny udbygning i september 2019.
3F dokumenterede, at det på metrobyggeriet især var italienske entreprenører, som havde problemer med lønudbetalingerne. Det italienske byggefirma Cipa blev således dømt til at skulle betale en erstatning på 22 millioner kroner. Cipa og det portugisiske byggefirma CNBT stod tilsammen bag løndumping for omkring 60 millioner kroner, og begge har også været ansat på Storstrømsbroen, hvor de på lidt over et år fik 68 påbud fra Arbejdstilsynet, fordi de ikke levede op til kravene om sikre arbejdsforhold.
Godt et år senere havde myndigheden givet 140 påbud til firmaer på arbejdspladsen og i nogle tilfælde endda omtalt forholdene som “livsfarlige.” Det førte til skærpet tilsyn og bøder til firmaerne ved brud på reglerne.
Samme historie med Femern
Også på Femern-projektet, den tog- og biltunnel man er ved at bygge mellem Danmark og Tyskland, har der været problemer med arbejdsforholdene. Det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), som stod for første del af byggeriet, nægtede nemlig at skrive under på en overenskomst for arbejderne, hvilket Arbejderen tidligere har kunnet fortælle om. Det drejede sig om 30-35 ansatte, som arbejdede uden ordnede forhold og uden garanti for deres sikkerhed. Efter massive protester fra fagbevægelsen endte FBC med at underskrive en overenskomst.
Da man vandt denne sejr, sagde en af demonstranterne:
– Det er fantastiske med det her resultat. Fagbevægelsens indsats har virket. Men vi vil opleve mere og mere af den her slags, hvor store firmaer kommer udefra og prøver at finde smutveje til at forringe forholdene. Det kræver, at vi står sammen. Vi er klar.
Læs også
Udsigt til konflikt og fagretslig sag giver overenskomst på Femernprojekt
Ud over løndumping og problemer med arbejdernes sikkerhed, så har der også været eksempler på modstandere af faglig organisering i de udenlandske firmaer, som har domineret større danske byggeprojekter de seneste år. Det gælder firmaer fra Irland, Rumænien, Polen og mange andre lande, som har en helt anden opbygning af arbejdsmarkedet og en helt anden opfattelse af, hvodan man behandler sine ansatte, end i Danmark.
– Men med de italienske firmaer ser vi ofte en særlig kultur med en voldsom repression over for medarbejdere, som vil organisere sig. De bruger metoder som øjeblikkelig bortvisning fra byggepladsen, så medarbejderne har en enorm frygt for at stå frem og fortælle om deres forhold, siger Palle Bisgaard til Fagbladet 3F.
Snyd med løn
Tilbage til Storstrømsbroen hvor man allerede i april 2021 havde mistanke om, at der foregik snyd med lønnen til de udenlandske arbejdere, skriver Fagbladet 3F. Man så eksempler på, hvordan rumænske byggearbejdere fik besked på at betale dele af deres løn tilbage til ledelsen i firmaet.
– Medarbejderne har meget tydeligt fortalt, hvordan der var lavet en mundtlig aftale om lønnen hjemme i Rumænien, og alt, hvad de tjente i Danmark ud over den aftalte løn, skulle de betale tilbage til ledelsen, siger Michael Severinsen, som er 3F-konsulent.
Byggearbejderne hævede store kontantbeløb, som de overførte til chefen i Tecnoscavi, men dommeren i voldgiftsretten vurderede, at Technoscavis forklaring om, at der var tale om lån, der skulle tilbagebetales, ikke fuldstændig kunne afvises.
Nyt firma, men samme mennesker
Efter sagen om Tecnoscavi krævede Vejdirektoratet, som er primær bygherre på statens projekt, at firmaet skulle fyres. Herefter overtog den italienske hovedentreprenør SBJV de fleste af de ansatte fra Tecnoscavi.
Vejdirektoratet tager afstand til Tecnoscavis handlinger.
– SBJV står for at kontrollere, at underentreprenørernes medarbejdere får udbetalt den rette løn, og Tecnoscavi blev jo netop opsagt, fordi de var underbetalte. Vi kan ikke sikre os mod direkte snyd, hvis der er nogen, som absolut vil snyde, men vi tror på, at hvis noget tilsvarende sker igen, så vil det blive opdaget, siger Erik Stoklund Larsen, som er anlægsdirektør hos Vejdirektoratet.
Hvad bliver konsekvenserne?
Ud over at mange af de samme ansatte fra Tecnoscavi fortsætter i SBJV, så er det også svært at sige, hvad konsekvenserne for det rumænske firma bliver. Det er ofte en lang og sej kamp at få hevet de penge hjem, så firmaerne bliver dømt til at betale.
Det er sagen om det italienske firma Solesi et eksempel på. I 2017 gav Arbejdsretten firmaet en bod på 14 millioner kroner for systematisk snyd med feriepenge og pension til 130 udenlandske bygningsarbejdere på udbygningen af en stor olieterminal i Fredericia.
Solesi har hele vejen holdt på, at dommen fra Arbejdsretten i Danmark er i strid med både italiensk ret, EU-regler og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Efter både at have fået medhold og det modsatte ved forskellige retsinstanser i Italien, meddelte Solesi i november 2021, at sagen bliver rejst ved den italienske forfatningsdomstol, i håbet om at den underkender dommen fra Danmark.
Læs også
Faglige aktivister protesterer mod social dumping på Storstrømsbroen
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.