En bus fyldt med faglige aktivister fra København og nogle biler sætter torsdag morgen den 27. februar kurs mod Kalundborg.
Det gør de ikke for at lege turister i den Nordvestsjællandske købstad, men for at slå et slag imod social dumping, som de mener er særlig udbredt på Novo Nordisks byggepladser i byen.
I forrige uge meldte fagforeningerne i Kalundborg ud, at de afblæste den stort anlagte Fagforeningernes dag, som de havde indkaldt til den 27. februar. De havde ikke fået tilladelse af kommunen og Vejdirektoratet til at afholde arrangementet tæt på hovedindgangen til Novo Nordisk, fortalte Gitte Nordbo Keller, formand for 3F Kalundborg, til Arbejderen.
Artiklen fortsætter…….
Læs også
Vestsjællandske fagforeninger aflyser aktion foran Novo-byggeri til stor frustration for bygningarbejdere
Nu har faglige klubber i København taget over på opfordring fra organiserede håndværkere på Novos byggepladser.
– Det skabte voldsomt røre, at de lokale fagforeninger afblæste aktionen. Flere faglige klubber her i København blev kontaktet af frustrerede medlemmer, der spurgt, om vi så ikke kunne gøre noget for at komme til Kalundborg og bakke op om kampen for ordentlige løn- og arbejdsforhold, siger Christian Nielsen, bestyrelsesmedlem i Murer og Murerarbejdsmændenes faglige klub, til Arbejderen.
Han fortæller, at telefonerne har været rødglødende i weekenden, og det endte med, at flere klubber mandag morgen tog den endelige beslutning om at køre til Kalundborg torsdag.
– Vi synes, det er helt forkert at aflyse arrangementet, især lige nu, hvor der er overenskomstforhandlinger. På Novos byggerier er der masser af underentreprenører og udenlandske håndværkere uden overenskomst. Der har været eksempler på brug af illegal arbejdskraft, og danske firmaer smider deres egne folk på porten og erstatter dem med vikarer på dårligere vilkår. Så i Kalundborg findes der masser eksempler på social dumping og dets konsekvenser, mener Christian Nielsen.
Han har som mange andre håndværkere den holdning, at der skal skrives kædeansvar ind i overenskomsterne. Med et kædeansvar får hovedentreprenøren ansvar for og hæfter også for eventuelle brud på overenskomster og aftaler begået af underentreprenører.
Dårlig omtale
Novo Nordisk har flere gange været i mediernes søgelys på grund af de store byggeprojekter som udvidelse af produktionsfaciliteterne, et nyt miljøteknisk anlæg og en ny kontorbygning på fire etager. Ifølge Sjællandske Nyheder vil alene byggeriet af produktionsfaciliteterne beskæftige op mod 3.000 personer, mens det står på indtil 2029.
Ikke al omtale har imidlertid været lige flatterende.
Sidste år udgav “Aktionsgruppen mod social dumping”, Rør- & Blikkenslagernes Fagforening Kreds København og Kreds Sjælland-Bornholm en rapport. Den afslørede, at der på et tidspunkt i 2024 var hele 853 underentreprenører på Novo’s byggerier, og kun en brøkdel af dem havde overenskomst.
Det var også i 2024, at der mindst to gange blev opdaget illegale håndværkere på byggeriet.
På det seneste er det kommet frem, at et af Danmarks største teknikfirmaer Bravida har hyret vikarfirmaet JTWorks ind til at løse en sprinkleropgave hos Novo Nordisk. JTWorks er anklaget for konkursrytteri, serieskattesvindel og social dumping.
Bravida havde tidligere 35 af deres egne ansatte til at løse VVS-opgaverne hos medicinalkoncernen. De er nu forsvundet fra pladsen. I stedet har JTWorks i et halvt års tid haft cirka 10 ansatte på pladsen i Kalundborg. Det bekræfter vikarfirmaet over for Licitationen.
Endelig hører det med, at fagforeningerne har problemer med at få adgang til Novos byggepladser.
– Og må jeg så ikke lige sige, at jeg er dybt forarget over, at Novo Nordisk af alle ikke sørger for, at dem, der bygger for dem, har ordnede forhold. Var det ikke over 100 milliarder, de fik i overskud i 2024? De kan da ikke undskylde sig med, at de mangler penge, slutter Christian Nielsen, der opfordrer til at møde talstærkt op torsdag og slå et slag for kædeansvar og imod social dumping.
Byggefagenes Samvirke København havde planlagt fælles bustur for at støtte op om fagforeningerne i Kalundborg. Men da de lokale fagforeninger er sprunget fra, har Samvirket overdraget bussen til de faglige klubber, oplyser formand Henrik Juul Rasmussen til Arbejderen.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.