150 delegerede på 3F’s kongres i Aalborg mødte tirsdag morgen ind halvanden time før start på dagens program.
Iklædt regnslag med 3F’s logo og paraplyer mødtes de foran banegården i en solidaritetsaktion for de ansatte ved Nemlig.com.
De faglige aktivister delte løbesedler ud til pendlere med opfordringen: Tænk på din chauffør, når du køber ind på nettet.
– Med morgenens aktion vil vi vise, at det kan lade sig gøre for forbrugerne at handle online med god samvittighed og samtidig støtte ordnede forhold til de chauffører, som hver dag kører dagligvarer ud til tusinder af danskere, siger Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe, til Arbejderen.
Han henviser til, at supermarkedskæderne Coop og Salling Group har indgået overenskomst med 3F for deres chauffører og servicebude. Helt anderledes ser det ud for lagerarbejderne og chaufførerne ved Nemlig.com.
I foråret 2021 afslørede Politiken og Fagbladet 3F, hvordan chauffører, der kører varer ud for Nemlig.com, og ansatte på virksomhedens lager i Brøndby er udsat for et voldsomt arbejdspres, samtidig med at de bliver overvåget og kontrolleret.
3F har i cirka et år kæmpet for at få overenskomstdækket chaufførerne ved Nemlig.com, men selvom Anders Holck Povlsen, mangemilliardær og hovedejer af Nemlig.com, er én af Danmarks rigeste mænd, så er det endnu ikke lykkedes.
- Den 20. marts 2021 afslører Politiken, at chauffører, der kører for Nemlig.com, arbejder under et voldsomt tidspres og straffes med store bøder for forsinkelser og fejl. Mange arbejder 15 timer i døgnet, og har flere måneders arbejde uden fridage.
- Nemlig.com erkender, at der findes et bødesystem, men forsvarer sig med, at chaufførerne ikke er ansat af dem, men af selvstændige vognmænd, og at bøderne ikke er tiltænkt chaufførerne.
- Den 9. april 2021 afslører Politiken, at arbejderne på Nemlig.coms lager i Brøndby også arbejder under voldsomt tidspres og overvågning. Nuværende og tidligere ansatte fortæller, at de har mellem 9 og 15 sekunder til at hente en vare. Stort set alle på lageret har udenlandsk baggrund, mange er på deltid og presses til at tage overarbejde og droppe ferien. Nemlig.com afviser kritikken og henviser blandt andet til, at de har overenskomst med 3F.
- De kommende dage kan Fagbladet 3F fortælle, hvordan overvågningen er sat i system på lageret, og at Nemlig.com har tidligere militærfolk ansat som indpiskere.
- Efterfølgende har flere kommuner besluttet at boykotte Nemlig.com. Det gælder blandt andre Albertslund og Odense.
- Den 12. april starter 3F og Nemlig.com et forhandlingsforløb, der ender i slutningen af april uden resultat.
- 3F sender i slutningen af april første konfliktvarsel til 137 vognmænd, der kører varer ud for Nemlig.com, for at få chaufførerne overenskomstdækket. Omkring 10 procent af brevene kommer retur med besked om “ubekendt efter adressen”. Andre vognmænd har adresse hos spillehaller, frisører, byggepladser og så videre. 13 vognmænd har meldt tilbage, at de ikke forstår konfliktvarslet. De mener, at de er chauffører og ikke vognmænd.
Kilder: Politiken og 3F Fagbladet
– Formålet er at sende et klart signal til mangemilliardær og hovedejer af Nemlig.com Anders Holch Povlsen, siger Jan Villadsen og slutter:
– Han har penge nok og skal sørge for ordnede forhold til firmaets chauffører og lagerarbejdere. Vi bliver ved, indtil det er lykkedes.
Du kan læse artikler om Nemlig.com på Arbejderen.dk her.
Læs også
Brutale arbejdsforhold som dem hos Nemlig.com er konsekvens af bevidst strategi
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.